tiistai 18. marraskuuta 2014

V-Max nimeltä MaxMax Pakoputkien asennus


Putket kiinni runkoon
JL Meccanican alumiiniputkesta valmistama takarunko kun on paikoillaan niin äänenvaimentimien kiinnitys saatiin suht helpolla aikaiseksi ja se myös määrittelee putkien reitityksen. Pakoputkisto ei tule ihan suositusten mukainen hengitykseltään mutta ahdetussa koneessa se on enemmänkin sivuseikka miten pakokaasusyklit kulkevat, kunhan kulkevat ja putket näyttävät siedettäviltä.

 Alumiininen takarunko.

Rungon sisä- ja alapuolelle
Pulteilla runkolevyihin kiinnitetty takarunko toimii vain kahdessa tehtävässä: pakoputkiston kannattimena ja satulan pohjana. Kuvassa näkyy kuinka alustavasti kootut putkikäyrät mukailevat rungon muotoa.

 Pakoputkien takakiinnike.

Takakate hiilikuidusta
Lisäksi tulee vielä ännenvaimentimille oma kannakkeensa. Se tulee kiinnittymään satulan taakse tulevan komposiittivalmisteisen takakatteen yhteyteen. Rakenteet tukevat toisiaan.

Äänenvaimennin ja Y-liitos.

Suorat röörit
Liitos näkyy absorptioputken toisessa päässä. Putkiin on olemassa "noise killerit" eli äänen määrää rajoittavat teräksiset lisäosat. Ilman niitä tuskin kadulle olisi asiaa.

 Alkukäyrät.

Kromaamoon
Materiaali on terästä joten todennäköinen pinnoite on kromaus. Sitä ennen pitää hitsata hyvin osat toisiinsa sekä kiillottaa putkisto kuin se olisi kromattu ja sen jälkeen hapotettavaksi ja pintakäsiteltäväksi.

Pakokäyrät etuoikealta.


Ilmansuodatin ja ahdin
Ilmansuodatin on kokeeksi paikoillaan liki suoraan ahtimen päädyssä. Oikealla näkyy paineputken alkupää. Siitä paineistettu ilma siirtyy kumiletkua myöden plenumiin. 

Vähitellen edistyy
Pakoputkisto on edistynyt melko hiljokseen, kuten koko projektikin. On ollut tekijöillä kaikenlaista muuta tähdellistä tekemistä. Mutta eiköhän tämäkin hiljalleen tästä kehity.

Pakoputkihomma etenee rauhallisesti
Tänään pari tuntia heppailtiin putkenpätkiä kiinni toisiinsa. Takasylinterien putkipari saatiin hepatuksi odottamaan hitsausvaihetta. Kaikkien putkien pitää olla paikoillaan kunnes viimeinenkin mutka on asennettu. Vielä puuttuu etusylinterien takaosista pari mutkaputkea. 
 
Kiillotus ja kromaamoon
Seuraavalla kerralla pääsee ehkä jo hitsaamaan osat yhteen ja aloittamaan kiillotusvaiheen jonka tavoitteena on saada putket kromaamoon.
 Oikean etusylinterin putki yltää jo perille asti.

Vasemman takapytyn putki muodossaan.

Tästä jatkuu ensi kerralla kun keretään.

Monta mutkaa lyhyellä matkalla
Jonkinlainen käärmeenpesä tästä muodostuu kunhan saamme viimeisetkin mutkat paikoilleen. Mutkien sovittelu siten että ne näyttävät siisteiltä ja että mutkat ovat riittävän loivia ottaa näköjään aikaa. Parissa tunnissa ei paljoa syntynyt. Paitsi lattialle metallisilppua ja kuluneita kulmahiomakoneen laikkoja.

Lämpösuojiakin pitää tehdä
Tuohon kohtaan missä kaksi etupyttyjen putkea kulkevat rinnan pitänee tehdä lämpösuoja. Pitänee päättää tuleeko se hiilikuidusta, aramidista, niiden seoksesta vai alumiinilevystä. Asia pitää suunnitella jo tässä vaiheessa koska vain nyt voi laittaa kiinnityskierteet paikoilleen. Kromauksen jälkeen se on vaikeaa.

Lisää putkien sovittelua ja heppausta
Pyörän omista treenaili hitsausta ja osat ovat pysyneet hänenkin hepeillään kiinni. Vähän enemmän hiontaa on tiedossa.

Keskellä alhaalla viimeinen putkenpää.

Lopussa hitaampaa
Vasemmalla ylhäällä äänenvaimentajaan menevä yhdyskappaleen liitos. Tämä mutkapätkä vielä puuttuu. Sen jälkeen jousien koukut ja putkien saumojen hionta ja kiillotushomma pääsee alkuun.

Hienosäätöä
Aika monta kertaa jo kertaalleen hepattuja putkia joutui irrottamaan ja pujottelemaan uudelleen.

Lähellä mutta ei kiinni
Putkia asennettaessa on pidetty siitä kiinni että ne eivät kosketa toisiinsa missään tilanteessa ja ovat helposti purettavissa. Välinä on pyritty pitämään 10 mm.

Liitokset tiiviitä mutta antavat periksi lämpölaajenemiselle
Tiivistystapa liitoksissa on oma ratkaisuni joka on osoittautunut varsin toimivaksi tavaksi liittää putkia niin että ne pääsevät elämään lämpötilavaihtelujen mukaan.

 Tässä vaiheessa voi vielä helposti korjailla jos on tarve.

 Takaa katsoen ovat röörit siististi rivissä.

Vielä hitsaus saumoihin ympäriinsä.

Kiinnityksiä ja korvakkeita
Hitsisaumaa tulee jokunen metri. Mutta sitä ennen pitää laittaa putkien kiinnitysjousille korvakkeet sekä tehdä putkiston ja rungon välille kannakkeet putkistolle. Kannakkeiden teko on hieman vaativampi koska etusylinterien putket ovat pitkät ja siten lämpölaajeneminen hyvin runsasta.Kiinnikkeissä pitää olla liikkumavaraa ja silti tukevat etteivät putket tärise liikaa.

Hitsauksen jälkeen alkaa hionta ja kiillotus.

Antureille paikat
Lambda-antureille pitää löytää myös paikat. Niitä tulee neljä kappaletta eli joka putkeen omansa sekä yksi laajakaistalambda. Yksi niistä ohjaa polttoainejärjestelmää.

Seuraavaksi lambda-anturien asennusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti