Digitaalisytytys
Suoritin hankinnan: Ignitech TCIP4 -sytytysyksikkö on asennusta vaille valmiina. Lisäksi pitää hankkia sille sopivat sytytyspuolat ja pari asentoanturia.
Virranjakaja saa poistua
California Adamantin virranjakaja saa siirtyä varaston hyllylle ansaittuun lepoon. Sytytysanturit suunnittelin laittavani Saprisa -laturin etupuolelle. Laturin akselille tulee pyörijä ja kaksi anturia 90 asteen välein. Suunnittelu on tehty. Toteutus puuttuu. Keväämmällä sitten joskus.
Tuttu laite
Olen aiemmin laittanut näitä useisiin moottoripyöriin. Toiminnallisesti luotettavia ja edullisia laitteita. Itseni lisäksi näitä asentaa Norsa Oy Nurmijärvellä kuten myös ruiskutuslaitteita tai kokonaan sulautettuja järjestelmiä joissa sytytys ja ruiskutus on samassa paketissa ja siis saman käyttöliittymän kautta ohjelmoitavissa. Tehokas tapa saada vanha kaasutinpyörä uuteen ja voimallisempaan elämään! Tai käymään ympäristötietoisemmin etanolilla.
Sulautettu järjestelmä jossa sytytys ja ruisku
Myös omatoimisempi tapa on olemassa: MegaSquirt tai MicroSquirt.
Rakennussarjoja saa valmiina setteinä tai koottuina esimerkiksi Partco, Autotune tai Protoparts -nimisistä firmoista. Ohjausta tekemiseen löytyy suomen kielellä netistä Finsquirt -yhteisöstä.
Viiden voltin laitteita
Aiheeseen liittyy läheisesti aihe viiden voltin järjestelmästä nykyaikaisissa moottoripyörissä. Kannattanee tutustua vähintäänkin siltä pohjalta että on "hyvä tietää". Jos ei tiedä voi tulla kalliita virheitä.
Sytytyksestä yleensä.
Viiden voltin sähköjärjestelmä
Vertailujännite
Sytytys- ja ruiskutuslaitteet hyödyntävät nykypyörissä omaa sähköjärjestelmäänsä. Sitä ei moni tiedä. Kyse on antureiden hyödyntämästä vertailujännitteestä.
Kaikki tarpeellinen sytytyspuolia ja johtoja lukuun ottamatta.
Väärä johtosarja
Itse asiassa johtosarja ei ole tarkoitettu Guzziin. Siihen joutuu tekemään pieniä muutoksia. Ohessa on pari pussillista liittimien pinnejä. Sähköhommat ovat ennestään tuttuja: Alkoholipyörässä on sama sytytys mutta hieman aikaisempi versio. Tämä on TCIP4A v88.
Itse asiassa johtosarja ei ole tarkoitettu Guzziin. Siihen joutuu tekemään pieniä muutoksia. Ohessa on pari pussillista liittimien pinnejä. Sähköhommat ovat ennestään tuttuja: Alkoholipyörässä on sama sytytys mutta hieman aikaisempi versio. Tämä on TCIP4A v88.
Ignitech TCIP4 -ennakkokäyrätaulu, ei TPS -tietoa.
Lisää muuttujia
Kun on valittuna ja kytkettynä kaasunasentopotentiometrin asentotieto tai imukanavan painetieto (TP=-%) saadaan taulusta kolmiulotteinen kartta. Tässä siis perusennakko joka on sama olipa kyseessä kiihdytys tai moottorijarrutus.
Kun on valittuna ja kytkettynä kaasunasentopotentiometrin asentotieto tai imukanavan painetieto (TP=-%) saadaan taulusta kolmiulotteinen kartta. Tässä siis perusennakko joka on sama olipa kyseessä kiihdytys tai moottorijarrutus.
Siksi olen parhaillaan rakentamassa kaasunasentotunnistinta ja kaasuluistien pakko-ohjausta DellOrto Phb30 kaasuttimiin vuoden -89 -mallin Guzzi Californiaan. Vastaa siis vuosituhannen vaihteen japanilaista kaasutinteknologiaa. Eurooppalaisissa oli silloin jo täysin sähköinen moottorinohjaus.
Sytytysasetus säätötilassa.
Säätö omalla tallilla
Kuten taulukosta näkyy niin kierroslukurajoitin on asetettu 7800 kierrokseen minuutissa. Taulun oikeassa reunassa ovat ennakkolukemat ja ne siirtyvät aina kohdalleen kun jokin käyristä valtaan. Säätäminen on hyvin yksinkertaista.
Kuten taulukosta näkyy niin kierroslukurajoitin on asetettu 7800 kierrokseen minuutissa. Taulun oikeassa reunassa ovat ennakkolukemat ja ne siirtyvät aina kohdalleen kun jokin käyristä valtaan. Säätäminen on hyvin yksinkertaista.
Katselu kolmiulotteisena.
Hyvä visuaalisuus
Karttaa voi pyörittää 360 astetta pysty- ja vaakasuorassa. Auttaa hahmottamaan säädön vaikutuksia visuaalisesti. Tässä siis yllä olevan taulukon 3D-versio.
Karttaa voi pyörittää 360 astetta pysty- ja vaakasuorassa. Auttaa hahmottamaan säädön vaikutuksia visuaalisesti. Tässä siis yllä olevan taulukon 3D-versio.
Ignitech Racing3 taulu lisätoimintoineen vertailtavaksi.
Pois ja lisää johtimia
Omaan projektiini tämä ei sovellu suoraan mutta tässä johdinsarjassa on liki kaikki tarpeelliset johtimet jotka tarvitaan. V-Maxin moottorin toiminta on melko yhteneväinen Guzzin koneeseen nähden. Tosin on muutama ylimääräinenkin johto jotka poistan setistä. Vain yksi valko-punainen johdin pitää lisätä. Liittimien "sieluja" kyllä on.
Pitää muokata
Kävin liitosjohdon liittimen läpi: kyseinen liitin on tarkoitettu Yamaha V-Maxin vanhemman varsion liittämiseksi sytytysjärjestelmään. Guzziin tällaista valmista pakettia ei ole kuin yhteen mallisarjaan jossa on Motoplatin sytytys. Tarkoitus on siis liittää rasia välijohdolla pyörän omaan sähköjärjestelmään ja lähteä ajamaan.
Kävin liitosjohdon liittimen läpi: kyseinen liitin on tarkoitettu Yamaha V-Maxin vanhemman varsion liittämiseksi sytytysjärjestelmään. Guzziin tällaista valmista pakettia ei ole kuin yhteen mallisarjaan jossa on Motoplatin sytytys. Tarkoitus on siis liittää rasia välijohdolla pyörän omaan sähköjärjestelmään ja lähteä ajamaan.
Pois ja lisää johtimia
Omaan projektiini tämä ei sovellu suoraan mutta tässä johdinsarjassa on liki kaikki tarpeelliset johtimet jotka tarvitaan. V-Maxin moottorin toiminta on melko yhteneväinen Guzzin koneeseen nähden. Tosin on muutama ylimääräinenkin johto jotka poistan setistä. Vain yksi valko-punainen johdin pitää lisätä. Liittimien "sieluja" kyllä on.
Johtimet nimettyinä jatkotoimia varten.
Johtimien järjestys ja tarkoitus.
Selkeät ohjeet
Lisäksi on olemassa vielä kytkentäkaavio mutta tämä kertoo jo tarpeeksi johtimien tarkoituksesta. Koska taulukko on yleispätevä tulee siitä Guzziversio ottamalla tarpeettomat johtimet pois tai jättämällä tyhjäksi liitokset kuten puolat IC3 ja IC4, INPUT 1, INPUT2, GEAR SHIFT LIGHT, TACHO, toisen SENSE GROUND, STPS, FUEL PUMP RELAY sekä molemmat M. Eli noin puolet liitännöistä vain tarvitaan. 9 johdinta jää. Toki on mahdollisuus laittaa vaihdevalo tai liityntä kierroslukumittarille mutta lienevät melko tarpeettomia juttuja tässä yhteydessä.
Lisäksi on olemassa vielä kytkentäkaavio mutta tämä kertoo jo tarpeeksi johtimien tarkoituksesta. Koska taulukko on yleispätevä tulee siitä Guzziversio ottamalla tarpeettomat johtimet pois tai jättämällä tyhjäksi liitokset kuten puolat IC3 ja IC4, INPUT 1, INPUT2, GEAR SHIFT LIGHT, TACHO, toisen SENSE GROUND, STPS, FUEL PUMP RELAY sekä molemmat M. Eli noin puolet liitännöistä vain tarvitaan. 9 johdinta jää. Toki on mahdollisuus laittaa vaihdevalo tai liityntä kierroslukumittarille mutta lienevät melko tarpeettomia juttuja tässä yhteydessä.
Anturointi
Kampiakselin päähän tulee kampiakselin asentoanturit kertomaan sytytyshetkestä.
Kampiakselin päähän tulee kampiakselin asentoanturit kertomaan sytytyshetkestä.
Pyörijä ja asentoanturit kampiakselin päässä.
Asennus Bosch-laturiin
Kuvassa esimerkki siitä miten anturit laitetaan Bosch-laturin päätyyn ja pyörijä jatketun laturin ankkurin kiinnityspultin alle. Tämän voi tehdä kyllä virranjakajaankin mutta sinne kulkeva välitys on epävakaampi johtuen jakoketjusta ja nokka-akselilla olevasta kulmavaihteesta. Tämä on siis täsmällisempi rakenne.
Asennus Saprisa-laturiin
Tosin California Adamantissa ei ole Bosch-laturia vaan kestomagneettinen Saprisa. Siihen minulla ei ole sovitinta vielä suunniteltuna mutta eiköhän se mahda syntyä. Huomaa kuvassa olevat laturin kotelon kehän alumiiniset korotuspalat.
Juttua kaasutinten muokkauksesta.
Kuvassa esimerkki siitä miten anturit laitetaan Bosch-laturin päätyyn ja pyörijä jatketun laturin ankkurin kiinnityspultin alle. Tämän voi tehdä kyllä virranjakajaankin mutta sinne kulkeva välitys on epävakaampi johtuen jakoketjusta ja nokka-akselilla olevasta kulmavaihteesta. Tämä on siis täsmällisempi rakenne.
Asennus Saprisa-laturiin
Tosin California Adamantissa ei ole Bosch-laturia vaan kestomagneettinen Saprisa. Siihen minulla ei ole sovitinta vielä suunniteltuna mutta eiköhän se mahda syntyä. Huomaa kuvassa olevat laturin kotelon kehän alumiiniset korotuspalat.
Juttua kaasutinten muokkauksesta.
Säädöt pysyvät ja moottori tykkää
Kyseinen Cali3 on nykyisin (Työnimeltään Sääksjärvi Trike) California Adamant-niminen L5e-luokan ajoneuvo. Tavoitteena polttoaineen kulutuksen hallinta ja huoltamisen tarpeen vähentäminen. Digitaalisen sytytyksen asentamisen jälkeen sytytyslaiteissa on enää yksi huoltokohde: sytytystulpat. Ajoitukset ja kärkivälit eivät muutu itsekseen kuten kärkisytytteisessä moottorissa ja jos polttoaineseos on kohdillaan niin tulpat kestävät kerrallaan kymmeniä tuhansia kilometrejä nokeentumatta sen kummemmin tarkastelematta ja säätämättä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti