Raihnainen jo valmiiksi
Kuten blogin aktiivinen lukija muistanee että Sääksjärvi Trikeen (Valmistuttuaan sai nimen California Adamant.) tuli asennetuksi hieman viallinen perävaihde kun muutakaan siihen hätään ei löytynyt. Siinä oli kiinnileikannut rataspari jotka hioin sen verran kuntoon että sillä ensimmäinen 2000 km taipale tuli taitettua. Hieman se lämpeni ajossa mutta ei ääntänyt. Nyt olen hankkinut korvaavan ja ehyen perävaihteen siltä varaa että paikalla oleva ei jatka tehtävässään. Valitettavasti välityssuhde on sama. Tarkoitus oli löytää tiuhempi perävälitys mutta tuntuu olevan harvassa tallella olevat ehyet lautaspyöräparit.
Perävaihteen kotelo.
Valupinnat esiin
Kaivoin pesemällä, teräsharjaamalla ja hiekkapuhaltamalla perävaihteen kotelon valurautapinnan esille. Seuraava vaihe on leikata tarpeettomat vahvikerimat pois kotelosta. Kuormitus kun on vain joitakin kymmeniä prosentteja siitä mitä autokäytössä. Tarkoituksena siis keventäminen.
Kaivoin pesemällä, teräsharjaamalla ja hiekkapuhaltamalla perävaihteen kotelon valurautapinnan esille. Seuraava vaihe on leikata tarpeettomat vahvikerimat pois kotelosta. Kuormitus kun on vain joitakin kymmeniä prosentteja siitä mitä autokäytössä. Tarkoituksena siis keventäminen.
Kevennetty ja maalattu peräkotelo.
Kaikki turha pois
Turhat tukirivat ovat poissa ja sivuilla olevat kiinnityspulttien reiät on suurennettu 10,5 mm kokoisiksi sekä niiden ympärille koneistin laajemmat tasopinnat. Niihin tulee kiinni takajoustintukien korvakkeet. Kevennyksessä painoa lähti noin 400 grammaa. Myös sisäosista voi keventää. Kokonaisuutena sisäosista voi ottaa painoa pois noin kilon.
Turhat tukirivat ovat poissa ja sivuilla olevat kiinnityspulttien reiät on suurennettu 10,5 mm kokoisiksi sekä niiden ympärille koneistin laajemmat tasopinnat. Niihin tulee kiinni takajoustintukien korvakkeet. Kevennyksessä painoa lähti noin 400 grammaa. Myös sisäosista voi keventää. Kokonaisuutena sisäosista voi ottaa painoa pois noin kilon.
Ajo-ominaisuudet paranevat
Painonpudotus jousittamattoman massan puolella parantaa jousituksen toimintaa ja siten ajomukavuuttaa ja -hallintaa. Toinen asia on se että tehtäessä soolopyörästä trike ei kokonaispaino saa nousta.
Painonpudotus jousittamattoman massan puolella parantaa jousituksen toimintaa ja siten ajomukavuuttaa ja -hallintaa. Toinen asia on se että tehtäessä soolopyörästä trike ei kokonaispaino saa nousta.
Perävälitys.
Pitkähkö välitys
Pienessä vetopyörässä on yhdeksän hammasta ja lautaspyörässä 37. Eli välityssuhde on 4,1. Melkoisen pitkä siis. Sisäkalut ovat hyvässä kunnossa laakereita myöden.
Tiuhempi välitys haussa
Jos löydän talven aikana tiuhemman perän niin asennan sen hammaspyörät tähän tasauspyörästöön. Saa tarjota. Mitä vanhempi Toyota Corollan tai vastaavan ajoneuvon taka-akseli, sen parempi kunhan ei ole puhkiruostunut. Etusijalla mallit joissa on ollut lehtijouset takana.
Pienessä vetopyörässä on yhdeksän hammasta ja lautaspyörässä 37. Eli välityssuhde on 4,1. Melkoisen pitkä siis. Sisäkalut ovat hyvässä kunnossa laakereita myöden.
Tiuhempi välitys haussa
Jos löydän talven aikana tiuhemman perän niin asennan sen hammaspyörät tähän tasauspyörästöön. Saa tarjota. Mitä vanhempi Toyota Corollan tai vastaavan ajoneuvon taka-akseli, sen parempi kunhan ei ole puhkiruostunut. Etusijalla mallit joissa on ollut lehtijouset takana.
Perän suhteen ei ole väliä onko siinä lehtijouset vaiko kierrejouset. Corollissa (K20-) ja Terceleissä on sama perä. Välityssuhteita on toki 3,9 ja 4,1 4,3 tyypillisesti. -Repe
VastaaPoistaPeräasiassa menee tarve siten että vanhoja, pienempiläpimittaisia perävaihteita arvostan enemmän. Niissä on myös kapeampi raideväli ja sirompi rakenne. Tämä keveysseikkana mainittakoon. Lehtijousitetussa taka-akselissa on vähemmän "perattavaa" ja kokemuksen mukaan ovat, ikäänsä nähden, vähemmän ruosteisia kuin kierrejousitetut joissa on paljon korvakkeita joita trikehommissa ei tarvita lainkaan. Paino ja sirous painavat akselin valinnassa.
VastaaPoista