Paljon ajettu
Tarinan mukaan tällä perävaihteella on takana useita satojatuhansia kilometrejä. Halusin katsoa mitä sen sisältä löytyy. Löytyihän sieltä. Suhteellisen ehyitä osia. Ilmeisesti huolto on ollut asiallista.
Perän sisäkalut.
Ei yllätyksiä
Perän sisällä ei ollut mitään ylimääräistä tavaraa eikä metallipurua. Öljy oli Molykotesekoitteista peräöljyä ja puhdasta. Kuvassa pestyjä osia.
Vain vähän osia
Kovin montaa osaa isolohkoisen Guzzin perävaihde ei sisällään pidä. Säätölevyjä, shimmejä, on melko monta. Niillä säädetään pinionipyörän laakereiden välys sekä pinionipyörän sijainti lautaspyörään nähden. Vasemmalla kaksi O-rengasta ja niiden vieressä sisempi ja ulompi (pienempi) huulitiiviste.
Perän sisällä ei ollut mitään ylimääräistä tavaraa eikä metallipurua. Öljy oli Molykotesekoitteista peräöljyä ja puhdasta. Kuvassa pestyjä osia.
Vain vähän osia
Kovin montaa osaa isolohkoisen Guzzin perävaihde ei sisällään pidä. Säätölevyjä, shimmejä, on melko monta. Niillä säädetään pinionipyörän laakereiden välys sekä pinionipyörän sijainti lautaspyörään nähden. Vasemmalla kaksi O-rengasta ja niiden vieressä sisempi ja ulompi (pienempi) huulitiiviste.
Perävaihteen kotelo sisäpuolelta.
Tiivisteet myös irti
Kuvassa näkyy vielä irrottamaton paperitiivistepari. Ne ovat yleensä juuttuneet tiivistepintaan niin että eivät irtoa kuin väkivalloin tai hiljalleen pesuaineessa liottaen. Käytän jälkimmäistä, kiireetöntä tapaa.
Kuvassa näkyy vielä irrottamaton paperitiivistepari. Ne ovat yleensä juuttuneet tiivistepintaan niin että eivät irtoa kuin väkivalloin tai hiljalleen pesuaineessa liottaen. Käytän jälkimmäistä, kiireetöntä tapaa.
Puhdistettu peräbanjo.
Ulkopinnan kunnostus
Viilasin näkyvät kolhut valun pinnasta pois ja poistin myös alkuperäisen lohkeilleen maalin. Maali kun ei alumiinipinnassa kauaa pysy. Tässäkin tapauksessa oli suuria hapettuma-alueita maalipinnan alla sekä naarmuja runsaasti.
Aika syö
Kahdessakymmenessä vuodessa kerkiää tulla kaikenlaista pintavaivaa vaikka sisältä olisikin aivan ehyttä. Vielä lopullinen pintakäsittely niin perä kestää nättinä taas seuraavat kaksikymmentä vuotta. Kiillotuskin olisi yksi vaihtoehto mutta sitten pitäisi muutkin pyörän alumiiniosista olla kiillotettu. Tämän tehtävä kun on olla vain yleisvaraosa.
Välityksiä on useita joista valita
Välityssuhde 8/33. Sopii T3, Cali3 ja muihinkin vanhempiin joissa tämän mallin perä vaikkakin välitys on hieman harvempi koska on peräisin myöhemmästä Cali3-sarjasta. Siis kapealla takarenkaalla varustettuihin malleihin.
Viilasin näkyvät kolhut valun pinnasta pois ja poistin myös alkuperäisen lohkeilleen maalin. Maali kun ei alumiinipinnassa kauaa pysy. Tässäkin tapauksessa oli suuria hapettuma-alueita maalipinnan alla sekä naarmuja runsaasti.
Aika syö
Kahdessakymmenessä vuodessa kerkiää tulla kaikenlaista pintavaivaa vaikka sisältä olisikin aivan ehyttä. Vielä lopullinen pintakäsittely niin perä kestää nättinä taas seuraavat kaksikymmentä vuotta. Kiillotuskin olisi yksi vaihtoehto mutta sitten pitäisi muutkin pyörän alumiiniosista olla kiillotettu. Tämän tehtävä kun on olla vain yleisvaraosa.
Välityksiä on useita joista valita
Välityssuhde 8/33. Sopii T3, Cali3 ja muihinkin vanhempiin joissa tämän mallin perä vaikkakin välitys on hieman harvempi koska on peräisin myöhemmästä Cali3-sarjasta. Siis kapealla takarenkaalla varustettuihin malleihin.
Laakeripesä ja lautaspyörän shimmi.
Kootessa tarvitaan tiivisteitä
Kuvan shimmin mukaan on helppo tehdä sopiva määrä sopivan vahvuisia papertiivisteitä tiivistepaperista. Sitä saa alan liikkeistä eri vahvuuksina. Guzzi käyttää melko ohuita papereita.
Tiivisteet uusitaan
Kuvan shimmin mukaan on helppo tehdä sopiva määrä sopivan vahvuisia papertiivisteitä tiivistepaperista. Sitä saa alan liikkeistä eri vahvuuksina. Guzzi käyttää melko ohuita papereita.
Tiivisteet uusitaan
Ne yleensä särkyvät purettaessa tai pestessä. Tällä kertaa niitä oli kolme kappaletta. Niitä pitää riittää molemmille puolille shimmiä ja niillä säädetään myös lautaspyörän suhdetta pinionirattaaseen.
Omavalmistetiivisteitä
Tein pari paperitiivistettä tiivistepaperiarkista. Työkaluiksi tarvitaan harppi ja lävistin. Shimmin avulla piirretään tiivistepaperille muoto ja harpilla leikataan. Käy nopeasti. Pulttien reiät lävistimellä. Saksia ei välttämättä tarvita lainkaan.
Välineet ja työn tulos. Alla kumilevyllä pehmustettu pöytä.
Puukko, sakset, harppi, lävistin
Jos tarvitsee tehdä tiivisteitä lävistin on hyvä hankkia sellainen että siitä voi katsoa kohdistettaessa läpi. Helpottaa ja tarkentaa hommaa. Harpin voi korvata saksilla mutta sakset on epätarkemmat.
Kumitiivisteet erikoisliikkeestä
Huulitiivisteet ja laakerit pitää hakea laakerikaupasta. Eivät ole kovin kalliita. Hammaspyörät ovat hieman kuluneet mutta eivät mitenkään toivottomat. Ehyttä ryntöpintaa on runsaasti jäljellä.
Jos tarvitsee tehdä tiivisteitä lävistin on hyvä hankkia sellainen että siitä voi katsoa kohdistettaessa läpi. Helpottaa ja tarkentaa hommaa. Harpin voi korvata saksilla mutta sakset on epätarkemmat.
Kumitiivisteet erikoisliikkeestä
Huulitiivisteet ja laakerit pitää hakea laakerikaupasta. Eivät ole kovin kalliita. Hammaspyörät ovat hieman kuluneet mutta eivät mitenkään toivottomat. Ehyttä ryntöpintaa on runsaasti jäljellä.
Kosketuspinnat mataksi
Huulitiivisteiden tiivistepinnat akselissa hioin tonnisella santapaperilla mataksi. Se auttaa tiivistettä pitämään ulkomaailman ja öljyn erillään. Siinäpä sitä olikin yhdeksi päiväksi harrasterupeamaa. Kahvittelun ohella.
Huulitiivisteiden tiivistepinnat akselissa hioin tonnisella santapaperilla mataksi. Se auttaa tiivistettä pitämään ulkomaailman ja öljyn erillään. Siinäpä sitä olikin yhdeksi päiväksi harrasterupeamaa. Kahvittelun ohella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti