torstai 9. huhtikuuta 2015

Carillofornia Trike Polttoaineen merkkivaloanturin vaihto eri tyyppiseen


Bensamäärän ilmaisin
Carillofornia Trikestä on jo muutaman vuoden ajan ollut polttoaineen merkkivalon anturi rikki. C.Trike on pohjaltaan vuoden 2002 mallinen California Stone. Siinä anturi on kiinni, paksusta rakenteestaan johtuen, tankin ulkopuolisella M20 x 1 hienokierteellä.

Vanhempi laite
Nyt tilalle sovitimme California III -mallin kelluketyyppisen määräanturin. Anturi on rakenteeltaan "idioottivarma" eli teknisesti hyvin yksinkertainen.

Logiikka
Monien kokema haitta sen toiminnassa on se että kun tankki on noin puolillaan niin anturin kelluke kelluu ja vilkuttaa valoa vaikka polttoaine ei ole vielä läheskään loppunut. Vasta sitten kun valo palaa jatkuvasti on polttoaine vähissä.

Pitävät outona ratkaisuna
Tiedossa oli myös se seikka että anturi sytyttää merkkivalon tarpeettoman aikaisin. "Varatankilla" saattaa päästä vielä jopa yli 100 km. Valo alkaa polttoaineen vähennyttyä vilkkua jo kun vain 150 - 180km on ajettu johtuen polttoaineen läikkymisestä tankissa.

Sovitin väliin
Vanhemmasta mallista oleva puhtaasti mekaaninen anturi on siis hieman pitkä ja sen kiinnitys on alunperin ollut M16 x 1 kierteellä. Tarvitsee siis tehdä adapteri joka siirtää anturia alemmas ja sovittaa kiinnityksen. Valmistin sorvissa adapterin jossa on sisäpuolinen M20 x 1 hienokierre ja ulkopuolinen M16 x 1 hienokierre.

Ripaus ammattitaitoa
Hienokierteen tekeminen sorvilla on haastavampaa kuin vakiokierteen. Valmistus kuitenkin onnistui. Koneistin adapteriin 24 mm avainpinnat että kiinnitys on helpompaa.

Viallinen osa
Osien kiinnityksessä sen sijaan tuli ongelma: Anturin alumiinivaluinen kiinnitysmutteri halkesi osittain. Osoittautui että kierteet mutteriin oli tehty toiseen laitaan. Heikompi laita petti.

Erikoismutteri
Mutterin toisessa päässä on vasenkätinen kierre ja toisessa päässä vastaavasti oikeakätinen. Näin on myös monissa muissa vastaavissa rakenteissa.

Korjaaminen onnistui
Mutteri on kuitenkin sen verran pitkä että sen haljenneen osuuden poisto ja päädyn sorvaus suoraksi jätti vielä kierrettä jäljelle riittävästi kunhan paksuhko nailontiiviste poistetaan välistä ja korvataan polttoaineenkestävällä kemiallisella tasotiivisteellä. Anturi tuli siten kiinnitetyksi riittävän hyvin adapteriinsa.

 Anturi kiinni sovittimessaan.

Määräanturi sovittimessaan ja aiemmin korjattu polttoainehana.

Testiajoa
Anturi on nyt noin 40mm alempana kuin se oli alkuperäisessä tankissaan. Paljonko on polttoaineen määrä sitten kun valo palaa yhtäjaksoisesti? Se on ajamalla testava. Varakanisteri vain mukaan. Se on kuitenkin varmaa että valo mittaritauluun syttyy paljon myöhemmin kuin ennen.

Polttoainehanan korjaus
Polttoainehanasta oli johtimet menneet poikki aivan juuresta suorastaan muovivalun sisältä. Silloin kaivoin muovia pois ja sain sen verran "karvoja" näkyviin että sain juotettua niihin kiinni uudet johtimet.

Suojaus vastaisen varalle
Sen jälkeen hieman muovia liitoksen ympärille eristeeksi ja ettei vastaava tapahdu uudestaan käänsin johtimet solenoidin suuntaiseksi ja kuumensin liimasukan ympäri ja sen alapään umpeen.

Yleinen vika
Polttoainehanan vaurio ei ole harvinainen lainkaan. Näitä on pitänyt korjata useita samalla tavalla. Yleensä vaurio johtuu siitä että sen sähköjohtopari heiluu ja katkeaa väsymismurtumana kiinnityskohdastaan. Myös tankin huolimaton laskeminen lattialle tai pöydälle rasittaa johtimia.

Odottelua
Tasotiivisteen kovettumisen  odottelun vuoksi ei vielä tänään pidä tankkiin laittaa polttoainetta. Huomenissa tiedetään vuotaako vai pitääkö. Anturin kohdalla on melko ahdasta sillä sylinterikansi on sillä kohtaa varsin lähellä.

Polttoainemäärän anturi ja aiemmin korjattu sähköinen polttoainehana.

Merkkivalo näyttää oikein sopivasti
Molemmat sopivat vaikkakin ahtaahkosti. Mutta sopivat.
Omistajan palaute: "Valo syttyy kun tankissa on jäljellä tasan 4 l ainetta, elikäs just sopivasti, pääsee noin 60-70 kilsaa."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti