Rakenne on muuttunut
Perinteisesti Guzzien isojen mallien isot ja raskaat DellOrto -kaasuttimet ovat kiinni imukanavissa kumikurkuilla ja takapäistään kiinni ilmansuodattimelta tulevissa putkissa.
Kiinnitys on alunperinkin jonkin verran "elävä" mutta nyt kaasutinmuutoksien jälkeen ne ovat paljon painavammat ja eikä alkuperäistä ilmansuodatinta ole enää käytössä vaan kaasuttimissa on suoraan kiinni tarvikesuodattimet.
Muutettu kaasutin.
Kannatin
Siksi pitää olla tukeva kiinnitys kaasuttimille. Kiinnitys tukeutuu venttilikoppien ruuvien alle yksinkertaisilla alumiinilevyillä ja siihen säädettävästi kiinnittyvillä korvakkeilla.
Pidemmät ruuvit
Vasemman puolen kaasuttimen kiinnitys ei ole yhtä selkeä kaasuluistin asentotunnistimesta johtuen kuin oikean puoleisen. Kiinnitykselle löytyi kuitenkin kohta kaasuvaijereiden kuorien kiinnitysosan ylemmän ruuvin alta. Vain ruuvi piti vaihtaa pidempään.
Puolivalmiit kaasutinkannattimet.
Laadukkaat asennusosat
Korvakkeet pitää asentaa kiinni kaasuttimiin (M5 kuusiokolopultit ja läpivientikumit holkkeineen) ja isommat kannatinosat tulevat kiinni venttiilikoppien takakulmien kuusiokolopulteilla. Neljälle M6 kuusiopultille tulee reiät ja kierteet vasta kun osien keskinäinen asento on löytynyt.
Kumikurkut ovat epätarkkoja
Säätö pitää olla siksi että kaasuttimien kumikurkkuja joutuu aika-ajoin uusimaan ja eri valmistajilla on hieman eri pituisia kumeja.
Valuhommia
Aikoinaan valmistin niitä itsekin mutta tulivat kappalehinnalta sen verran kalliiksi että ei niitä monikaan ostanut vaikka olivatkin valettu kumilaadusta jotka olisivat kestäneet kymmeniä vuosia. Jäivät siis omaan käyttöön ja ovat kyllä kestäneet. Ahdetuissa pyörissäni on sellaiset. Tavalliset eivät kestäisi ahtopainetta.
Kannakkeet paikoilleen
Hieman kierteitystä ja viilausta niin kannakkeet tulivat valmiiksi. Pääsin saman tien asentamaan niitä. Oikealle puolelle ei syntynyt vielä kontaktia koska kaasuttimen vipumekanismiin pitäisi tehdä reikä ja siihen kierre. Se syntynee sitten kun aloitan viimeistelyhommat. Toimintaa pääsee testaamaan näinkin kun säät vain suosisivat.
Korvakkeet pitää asentaa kiinni kaasuttimiin (M5 kuusiokolopultit ja läpivientikumit holkkeineen) ja isommat kannatinosat tulevat kiinni venttiilikoppien takakulmien kuusiokolopulteilla. Neljälle M6 kuusiopultille tulee reiät ja kierteet vasta kun osien keskinäinen asento on löytynyt.
Kumikurkut ovat epätarkkoja
Säätö pitää olla siksi että kaasuttimien kumikurkkuja joutuu aika-ajoin uusimaan ja eri valmistajilla on hieman eri pituisia kumeja.
Valuhommia
Aikoinaan valmistin niitä itsekin mutta tulivat kappalehinnalta sen verran kalliiksi että ei niitä monikaan ostanut vaikka olivatkin valettu kumilaadusta jotka olisivat kestäneet kymmeniä vuosia. Jäivät siis omaan käyttöön ja ovat kyllä kestäneet. Ahdetuissa pyörissäni on sellaiset. Tavalliset eivät kestäisi ahtopainetta.
Kannakkeet paikoilleen
Hieman kierteitystä ja viilausta niin kannakkeet tulivat valmiiksi. Pääsin saman tien asentamaan niitä. Oikealle puolelle ei syntynyt vielä kontaktia koska kaasuttimen vipumekanismiin pitäisi tehdä reikä ja siihen kierre. Se syntynee sitten kun aloitan viimeistelyhommat. Toimintaa pääsee testaamaan näinkin kun säät vain suosisivat.
Oikean puolen kannake.
Jengat tekemättä
Kierre puuttuu kaasuttimen puolelta mutta kyllä sekin sinne syntyy kunhan viitsin tehdä. Ulkohallissa on vielä hieman vilpoista työskennellä.
Kierre puuttuu kaasuttimen puolelta mutta kyllä sekin sinne syntyy kunhan viitsin tehdä. Ulkohallissa on vielä hieman vilpoista työskennellä.
Vasen puoli kiinnityksen osalta valmiina.
Rakenne painava
Edelliset jutut ovat kaasuttimien muutostyöstä jossa tein vanhoista suoravetokaasuttimista ultrakevyet käyttää. Niistä tuli myös varsin painavat ja rakenteeltaan yläpainoiset. Siksi ne pitää kiinnittää elastisesti jonnekin tukevaan paikkaan. Runko tuli ensimmäisenä mieleen ja tarvikeilmansuodattimien takapäästä se olisi ollut mahdollista mutta huolto ja mahdollisesti isompien ilmansuodattimien vaihto ei perästä päin onnistuisi kivuttomasti. Nyt kaasuttimien kurkkujen kumit kestänevät pidempään koska ne eivät kanna kaasuuttimien painoa eikä niiden klemmareita tarvitse vääntää kovin kireälle.
Edelliset jutut ovat kaasuttimien muutostyöstä jossa tein vanhoista suoravetokaasuttimista ultrakevyet käyttää. Niistä tuli myös varsin painavat ja rakenteeltaan yläpainoiset. Siksi ne pitää kiinnittää elastisesti jonnekin tukevaan paikkaan. Runko tuli ensimmäisenä mieleen ja tarvikeilmansuodattimien takapäästä se olisi ollut mahdollista mutta huolto ja mahdollisesti isompien ilmansuodattimien vaihto ei perästä päin onnistuisi kivuttomasti. Nyt kaasuttimien kurkkujen kumit kestänevät pidempään koska ne eivät kanna kaasuuttimien painoa eikä niiden klemmareita tarvitse vääntää kovin kireälle.
Pieniä eroja
Homman kuluessa huomasin että malliltaan molemmille puolille sopivat venttiilikopat eivät ole aivan identtiset. Tuet tein oikean puolen venttiilikoppaa mukaillen mutta se mitoitus ei vasemmalle aivan sopinut ilman lisäviilauksia. Ruuvien kierrereikien jako kannessa oli sentään sama.
Toinenkin valmiina
Oikean puoleinen kaasuttimen kiinnityskin on valmis. Tein kierrereiälle porauksen kaasutin paikoillaan ja kierteityksen myös. Hieman huolimaton olin: M5 konekierretappi murtui poikki huolimattomuuttani. Uusi on ostettu ja köyhdyin kymmenen euroa. Tarpeeton rahanmeno opettaa huolelliseksi.
Homman kuluessa huomasin että malliltaan molemmille puolille sopivat venttiilikopat eivät ole aivan identtiset. Tuet tein oikean puolen venttiilikoppaa mukaillen mutta se mitoitus ei vasemmalle aivan sopinut ilman lisäviilauksia. Ruuvien kierrereikien jako kannessa oli sentään sama.
Toinenkin valmiina
Oikean puoleinen kaasuttimen kiinnityskin on valmis. Tein kierrereiälle porauksen kaasutin paikoillaan ja kierteityksen myös. Hieman huolimaton olin: M5 konekierretappi murtui poikki huolimattomuuttani. Uusi on ostettu ja köyhdyin kymmenen euroa. Tarpeeton rahanmeno opettaa huolelliseksi.
Valmis kiinnitys oikealla puolen.
Hyödynsin moottorin luomaa alipainetta
Vaijerikehä näkyy vaijerinippoineen. Käytin pallomaisia nippoja kokeeksi. Nipat eivät joudu koville koska paluatusjousi on vain nimellinen ja varsinainen kaasuluistin palautus tapahtuu paine-eron avulla.
Testattu laajalti
Näillä kaasuttimilla on nyt ajettu neljänä kesänä lähiseutujen ajelua. Karjala - Pohjanmaa välillä. Pohjoisen ulottuvuuden saavuttamisesta pyörä on säästynyt.
Vaijerikatkos
Kerran on katkennut vaijeri mutta se korjaantui tien laidassa Bilteman vaijerinkorjaussarjaa hyödyntäen. Kerran löystyi nippa vaijerista irti. Silloinkin levikkeellä tien varressa uusi nippa kiinni. Edelleen Bilteman kätevä setti pelasti.
Kaasuluisti irtosi
Yhden kerran on irronnut pakko-ohjausmekanismin vipu kaasuluistista. Ruuvin asennus uudelleen paikoilleen korjasi asian.
Toimii eikä tullut kalliiksi
Tämä viritys siis toimii miellyttävästi eikä aiheuta erityistä ylläpitohuoltoa sen enempää kuin kaasutinpyörä yleensäkään: vakuumimittareilla imubalanssi kuntoon niin taas mennään niin että molemmat sylinterit toimivat yhteen. Stroboskoopilla saa sytytyksen ajoitettua.
Vaijerikehä näkyy vaijerinippoineen. Käytin pallomaisia nippoja kokeeksi. Nipat eivät joudu koville koska paluatusjousi on vain nimellinen ja varsinainen kaasuluistin palautus tapahtuu paine-eron avulla.
Testattu laajalti
Näillä kaasuttimilla on nyt ajettu neljänä kesänä lähiseutujen ajelua. Karjala - Pohjanmaa välillä. Pohjoisen ulottuvuuden saavuttamisesta pyörä on säästynyt.
Vaijerikatkos
Kerran on katkennut vaijeri mutta se korjaantui tien laidassa Bilteman vaijerinkorjaussarjaa hyödyntäen. Kerran löystyi nippa vaijerista irti. Silloinkin levikkeellä tien varressa uusi nippa kiinni. Edelleen Bilteman kätevä setti pelasti.
Kaasuluisti irtosi
Yhden kerran on irronnut pakko-ohjausmekanismin vipu kaasuluistista. Ruuvin asennus uudelleen paikoilleen korjasi asian.
Toimii eikä tullut kalliiksi
Tämä viritys siis toimii miellyttävästi eikä aiheuta erityistä ylläpitohuoltoa sen enempää kuin kaasutinpyörä yleensäkään: vakuumimittareilla imubalanssi kuntoon niin taas mennään niin että molemmat sylinterit toimivat yhteen. Stroboskoopilla saa sytytyksen ajoitettua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti