lauantai 13. kesäkuuta 2015

California Adamant Omistaja ajoharjoittelee


Poikkeava ajotekniikka
Jos on takana pitkäaikainen kokemus ajaa kaksipyöräisellä moottoripyörällä ja on sisäistänyt sen käsittelyn selkärankaansa asti on trikellä eli L5 tai L5e -luokan ajoneuvolla ajaminen sen verran erilainen suoritus että pitää oppia pois kaksipyöräisellä moottoripyörällä opitut taidot.

Ohjaus vastakkainen
Ohjaaminen on täysin eri asia kun kallistaminen kaarteeseen ja vastaohjaus puuttuu. Soolopyöräähän käännetään kaarteeseen mennessä vasta- eli työntöohjauksella vastakkaiseen suuntaan mihin tosiasiassa ollaan menossa. Trikellä juurikin päinvastoin.

Vastaava kuin sivuvaunullisella
Itsellä aikoinaan lähes kolmekymmentä vuotta sitten ensimmäinen sivuvaunupyöräni vei minua lumipöykkyyn useita kertoja ennen kuin päänuppi sopeutui siihen että on ohjattava tyystin toisella tapaa. Niin kävi tässäkin tapauksessa.

Jalat astinlaudoilla aina
Liikkeelle lähtö oppilaalla tapahtui kuten moottoripyörällä yleensäkin mutta jalkoja ei tarvinnut nostaa lähdön jälkeen astinlaudoille koska ne ovat jo niillä. Pysähtyessä jalat näkyivät kuitenkin laskeutuvan maihin kuten ennen soolopyörällä. Sen kyllä oppii aikanaan välttämään.

Mutkan ohjaaminen
Kaartaminen sen sijaan tuotti tässäkin tapauksessa hankaluuksia mutta lisäharjoittelu ennen liikenteeseen menoa tuottanee tulosta ja ohjaaminen käy luonnollisemmaksi. Kaksipyöräisen sarvissa kaarteen suuntaan kääntäminen kun vain on jotenkin vastentahtoista.

Harjoituskierros.

Tilaa pyöritellä
Ajoharjoittelu tapahtui tyhjällä pysäköintialueella. Uteliaita eikä juuri muitakaan näkynyt haitaksi asti. Harjoittelijalla itsellään on kaksinkertainen ajo-oikeus tähän ajoneuvoon: sekä A että B -kortit. Laillisesti pääsisi tieliikenteeseen vaikka heti. Ajoneuvokin on vakuutuksessa sekä tietysti jo viime vuonna katsastettu. Katsastus voimassa edelleen.

Tottuminen ottaa aikaa
Oikeakätiselle on usein helpompaa kääntää vasemmalle kuin oikealle. Tässäkin tapauksessa näin oli.
Muutaman kierroksen harjoittelun jälkeen lopetimme vielä "hyvissä väleissä" ja positiivisessa hengessä ja jätimme aivot totuttelemaan käänteiseen ajotapaan. Seuraava harjoitus pikapuoleen. Mielellään viikon sisään.

Kaksipyöräisen osaaminen haittaa
L5 ja L5e ajoneuvoja saa ajaa myös henkilöauton ajokortilla. Olisi mielenkiintoista nähdä pelkästään autonajotaustaisen henkilön ajoharjoittelua trikellä. Sujuisikohan se paremmin kun kaksipyöräisen "tottumustaakkaa" ei olisi? Useimmilla vain on koska useimmat ovat ajaneet ainakin polkupyörää jonka ajogeometria vastaa isompienkin kaksipyöräisten toimintaa pääpiirteittäin.

Trikejä löytyy
Suomessa kirjoitushetkellä 859 kpl L5 tai L5e ajoneuvoa rekisterissä. Moto Guzzi on 45:ksi yleisin trikemerkki Suomessa. Mercedes-Benz on yleisin  tähän luokkaan kirjattu merkki 163 yksilöllä.
Lähde: http://www.ajoneuvotilastot.com/home

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti