maanantai 22. kesäkuuta 2015

Purkupyörä Jämäkät takajouset


Japanilaiset pumput
Taannoisen moottoripyöräkaupan mukana tuli ilma-avusteiset iskunvaimentimet. Koitan keksiä niille käyttöä. Ovat vain kovin jäykät. Netistä selvitin että kyseistä joustintukiparia käytetään Honda Gold Wingissä ja Harley-Davidsonin FL-malleissa. Tarkkaa vuosimallia en tiedä enkä ole kovin kiinnostunutkaan.

Ei mitenkään sovi tonniseen Californiaan
Mutta se selvisi että aivan väärä valinta Guzzi Californiaan. Trikeen eli California Adamantiin voisin sen sijaan niitä koittaa. Ainakin kuormansietokyky paranisi. Merkki on minulle outo Showa. Tuttavat joilla on japanilaisia pyöriä pitävät merkkiä kohtuullisen hyvänä. Ainakin monissa ns. keskihintaisissa pyörissä niitä on.

Paremmat muualta
Kalliimmat japaninvalmisteet hyödyntävät paljolti eurooppalaisia komponentteja joten eivät varmaan ole ihan parhaat nämä. Ovat käytetytkin. Ebayn keskihinta jossain 50 Dollarin tietämillä pari. Kokolailla sama raha kuin Motonetin uudesta tarvikevaimentimesta per kappale.

Vaimenniparin toinen ja tyyppimerkintä.

Kantavuutta voi säätää
Näissä on sellainen ratkaisu jossa paineilmalla säädetään kantavuutta lisää. Öljyn ja ilman välissä ei ole kalvoa tai mäntää. Laatuosissa usein on. Vaikuttaa hieman epämääräiseltä.

Kokeilen joskus
Mutta kokeillaan ja katsotaan miten käy. Ehdin asialle vasta heinäkuun lopulla tai jää ehkä ensi vuoteen vaikka muita projekteja ei olekaan tiedossa. Vanhatkin pyörät pitäisi pitää kunnossa.

Puslat entiset
Iskunvaimentimien kunnostusta ajatellen ainakin päiden kumipuslat menevät uusiksi. Ehkäpä tilalle voisi sovitella Uniball-nivelet jotka sopisivat California Adamant:in muista tuennoista poikkeavaan jousitusratkaisuun paremmin kuin kumipuslat.

Takatuennan periaatteen valinta 
Olen penkonut englanninkielisen maailman nettisivut ja hakukonehauilla koittanut löytää kunnollista triken takatuentaa. Kovin ovat monet ratkaisut perineet autotyyppisen tuennan: painavia, kömpelöitä ja sisältävät kalliita osia. Ilmeisesti kukaan ei ole vaivautunut ajattelemaan kokonaan uusiksi ja täysin trikelähtökohtaisesti miten triken tuenta ja jousitus pitää toteuttaa.

Ajodynamiikka hukassa
Monenlaisia yritelmiä on joissa on myös sisäkaarteeseen kallistuminen mutta niissä ei ole yhdessäkään huomioitu triken luontaista ajodynamiikkaa vaan keskitytty ratkaisemaan "kovalla teknologialla" eli monimutkaisilla nivelistöillä ja vipuvarsilla toteuttamalla. Ilmankos eivät ole tulleet yleisiksi ratkaisuiksi.

Googlettelemalla
Voi kokeilla vaikka Google kuvahakua sanoilla: motorcycle trike suspension systems.
Itsekin olin langeta johonkin tämän kaltaiseen ratkaisuun: Tilting trike.

Oivallus on käynyt
Nyt kun tietää miten homma pitää tehdä ovat ylläolevissa nettiosoitteessa ja muissa linkeissä esitetyt viritykset naurettavan ja säälittävän välimailta.
Kiitokset vastaan väittämisestä ja ideoiden muokkaamisesta sekä henkisestä tuesta: Santtu A., Reima P., Jussi S., Janne L., Timo M. ja moni muukin joka on välittömästi tai välillisesti auttanut ymmärtämään ajogeometriaa tai sen puutetta.

Myöhemmin asiasta
Tein tuennan siten että pyörä kallistelee samaan tapaan kuin soolopyörä mutta ei aivan yhtä laajasti. Lisäksi jäykkä taka-akseli toimii kuten erillisjousitettu mutta suurin merkitys on sillä että taka-akseli on ohjaava. Homma on siis aivan ainutlaatuinen ja miellyttävä ajaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti