Viivästys
Tämä projektin vaihe on jäänyt keskentekoiseksi jo edellisenä vuonna koska silloin jo päädyin kohtuulliseen tulokseen. Halusin kuitenkin viedä tämänkin homman loppuun asti.
Katsastajan syytä
Koska pyörä oli rekisteröintiä varten alistettava jarrutestiin ja katsastukseen niin otin selvää mitä vaatimuksia pitää toteuttaa. Katsastaja ei hyväksynyt esitystäni muuttaa keulakulmaa koska "ei voisi olla varma pyörän käytöksestä".
Siispä jarrutesti teetettiin muuttamattomalla keulalla ja raskaalla ohjauksella ja sieltä katasatuskonttorille edelleen alkuperäiskeulalla. Kaysastuksessa se kelpasi sellaisenaan vaikka ajettavuus oli heikkoa.
Raskasta mutta todella vakaata
Pyörän alkuperäisellä keulan rakenteella olisi ajaminen ollut äärimmäisen raskasta. Siksi tein "laboratoriolaitteen" eli säädettävän keulan. Sillä voi säätää samalla kertaa useita keulaan liittyviä kulmia ja mittoja. Perustuu siirrettäviin keulaputkien kiinnityskohtiin sekä ylä- että alakolmiossa eli T-kappaleissa.
Alakolmiosta alkaen
Tänään tein muutososan alakolmioon. Se on sivulta katsoen ylösalaisin olevan L-kirjaimen muotoinen ja kiinnittyy viidellä pultilla alakolmion keskiosaan. Siihen taas kiinnittyy osat joilla teleskoopit ovat kiinni rakenteessa.
Sovitinpalkki keskellä.
Kolme pääosaa alakolmiossa
Keskellä kolme M10 kuusiokolopulttia tulpattuna. Päältä päin on kaksi M8 kuusiokolopulttia ja alapuolella niille vastamutterit.
Keskellä kolme M10 kuusiokolopulttia tulpattuna. Päältä päin on kaksi M8 kuusiokolopulttia ja alapuolella niille vastamutterit.
Säätö vasemmalta sivulta.
Järeä teräspultti pitää nipussa
Kaksi reikää alakolmion keskilevyssä ovat säätövaihtoehtoja. Lisäosan eli sovitinpalkin päätyä näkyy niiden etupuolelle. Pyöreän osan sisällä on epäkeskosäätö. Niitä on yhteensä 4 kpl.
Alakolmiokokonaisuus edestä.
Samalla asentuivat uudemman California -mallin kumivartiset vilkut.
Yläkolmiossa on vastaavat säädöt lähes kopiona
Yläkolmiossa on vastaavat säädöt lähes kopiona
Tällä säädöllä ohjauksesta tuli erinomaisen kevyt. Niin kevyt että otan hieman takaisin jäykenpään suuntaan. Silti ei ilmennyt lyhyellä koeajolla mitään erikoista. Ohjausvaimennin oli paikoillaan kaiken varalta. Säätö takaisinpäin tapahtuu yläkolmion epäkeskosäädöistä.
Mitoituksen mukaan
Kun löytyy optimaalinen keulan asento teen sen mukaan alumiinilevystä uudet T-kappaleet jotka ovat kiinteät rakenteeltaan kuten olivat alkuperäisetkin T-kappaleet.
Säätöä kokemuksen mukaan
Käänsin yläkolmion epäkeskosäädöistä keulan jättöä hieman suuremmaksi. Paljoa ei tarvinnut kun ohjauksesta tuli kokolailla täydellinen. Kävin moottoritiellä hurjastelemassa saadakseni selville ilmeneekö mitään erikoista. Sivutuuli hieman heilutteli mutta mitään sellaista mitä ei soolopyöröässäkin ilmenisi kovassa vauhdissa ei erityisemmin ilmennyt.
Vakaa
Kädet saattoi päästää irti sarvista sadankahdenkympin vauhdissa eikä ilmennyt muuta kuin että pyörä hiljalleen siirtyi tien oikeaa reunaa kohden. Kuten pitääkin. Seuraavaksi isojen alumiinipalojen hankintaan joista kaivan esiin muokatut T-kappaleet.
Tässä keulakulmalaskuri josta selviää mitä mikin "keulatermi" pitää sisällään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti