Vasemman puolen etujarrun kunnostus.
Yllätysvika
Mökiltä tullessa raskaassa kuormassa Dacia aloitti omatoimisen jarruttamisen Jyväskylän eteläpuolisella moottoritiellä. Havainto oli että vasen etujarru jumittaa. Jäähdyttelyn jälkeen matka jatkui rauhallisemmalla nopeudella.
Vähän ajettu
Ajopelillä on ajettu rapiat 55.000 km. Ikää 6,5 vuotta. Yllätys oli että tämäntyyppinen vaiva iski jo tässä vaiheessa. Vika on kuitenkin suhteellisen helposti korjattavissa eikä siihen rahaakaan kulu ihmeemmin.
Olisi voinut olla vaarallinen
Vian vakavuus tulee siitä että jarrun jumiutuminen olisi voinut aiheuttaa ojaanajon tai muun kolarin. Jarrujen pettäminenkin saattaisi olla edessä jos ajoa olisi jatkanut pidempään. Korjaaminen tien varressa ei ehkä olisi onnistunut ja hinausta olisi tarvittu jotka toimenpiteet olisivat aiheuttaneet ainakin kuluja ja aikaa olisi siihen mennyt.
Yllätysvika
Mökiltä tullessa raskaassa kuormassa Dacia aloitti omatoimisen jarruttamisen Jyväskylän eteläpuolisella moottoritiellä. Havainto oli että vasen etujarru jumittaa. Jäähdyttelyn jälkeen matka jatkui rauhallisemmalla nopeudella.
Vähän ajettu
Ajopelillä on ajettu rapiat 55.000 km. Ikää 6,5 vuotta. Yllätys oli että tämäntyyppinen vaiva iski jo tässä vaiheessa. Vika on kuitenkin suhteellisen helposti korjattavissa eikä siihen rahaakaan kulu ihmeemmin.
Olisi voinut olla vaarallinen
Vian vakavuus tulee siitä että jarrun jumiutuminen olisi voinut aiheuttaa ojaanajon tai muun kolarin. Jarrujen pettäminenkin saattaisi olla edessä jos ajoa olisi jatkanut pidempään. Korjaaminen tien varressa ei ehkä olisi onnistunut ja hinausta olisi tarvittu jotka toimenpiteet olisivat aiheuttaneet ainakin kuluja ja aikaa olisi siihen mennyt.
Jarrut kuntoon
Heti maanantaina otin jarrun työn alle: tunkki alle, etupyörä pois, jarrusatula irti ja jarrupaloja pitelevä sanka irti. Hommassa tarvittiin 17 mm hylsy pyöränpulteille, 18 mm hylsy jarrusangan irrotukseen etupyörän tuennasta ja 13 sekä 15 mm lenkki/kiintoavaimet jarrusatulan irrotukseen sangasta.
Lisäksi teräsharja irtonaisen lian ja ruosteen poistoon.
Puhdistusta
Puhdistin jarrun osat itse satulaa lukuunottamatta. Satulan irrotus olisi vaatinut jarruletkun irrotuksen ja se taas siitä seuraavia toimenpiteita.
Ei vikaa toimisylinterissä
Jarrumäntä liikkui kevyesti joten vika ei ainakaan ollut siinä. Vaan vika oli jarrupalojen ja jarrusangan liitoksessa. Liikaa likaa ja ruostetta joka esti palojen vapaan liikkumisen urissaan.
Palat ja niiden kiinnitys. Vasen puoli.
Jarrupalojen liukulevyt puhdistuksen jälkeen.
Jarrupalat, liukulevyt, jarrusanka ja jarrulevy.
Liu'ut tukossa
Kuten näkyy niin ruoste ja lika on keräytynyt kriittisiin kohteisiin ja estänyt jarrupalojen riittävän liikkumisen tuennassaan. Vasaralla kolistelemalla varovasti osat irtosivat toisistaan.
Kuten näkyy niin ruoste ja lika on keräytynyt kriittisiin kohteisiin ja estänyt jarrupalojen riittävän liikkumisen tuennassaan. Vasaralla kolistelemalla varovasti osat irtosivat toisistaan.
Teräksinen liukulevy ja jarrupalan korva.
Runsaasti siivottavaa
Lian ja ruosteen seosta on kertynyt melkoisesti kaikkialle jarruosiin. Puhdistus on siis välttämätön toimi. Osia ei ole maalattu alunperin tai muuten pintakäsitelty mitenkään. Käytäntö on yleinen lähes kaikissa automerkeissä.
Suunniteltu kesto
Materiaalit ja rakenteet ovat niin vahvoja että niiden ei arvioida heikkenevän liiaksi ajoneuvon suunniteltuna käyttöaikana.
Lian ja ruosteen seosta on kertynyt melkoisesti kaikkialle jarruosiin. Puhdistus on siis välttämätön toimi. Osia ei ole maalattu alunperin tai muuten pintakäsitelty mitenkään. Käytäntö on yleinen lähes kaikissa automerkeissä.
Suunniteltu kesto
Materiaalit ja rakenteet ovat niin vahvoja että niiden ei arvioida heikkenevän liiaksi ajoneuvon suunniteltuna käyttöaikana.
Ruostumatonta terästä
Korroosio ei ole ehtinyt näitä osia vielä pilaamaan. Jatkavat siis toimessaan. Normaalisti nämä osat uusitaan kun jarrupalat vaihdetaan mutta jarrupalojen vaihtoon on vielä matkaa, tähänastiseen kulutukseen nähden matkaa alkuperäisillä paloilla on vielä jäljellä ainakin 60.000 km jos ajotapa ei merkittävästi muutu.
Korroosio ei ole ehtinyt näitä osia vielä pilaamaan. Jatkavat siis toimessaan. Normaalisti nämä osat uusitaan kun jarrupalat vaihdetaan mutta jarrupalojen vaihtoon on vielä matkaa, tähänastiseen kulutukseen nähden matkaa alkuperäisillä paloilla on vielä jäljellä ainakin 60.000 km jos ajotapa ei merkittävästi muutu.
Puhdistettu ja pintakäsitelty jarrusanka.
Jarrusatula edestä ja sivulta.
Otti aikaa harrastajalta
Jarrun kunnostaminen otti aikaa reilut pari tuntia. Maalaus ei ehkä ollut tarpeellista mutta ruosteenpoiston jälkeen paljas valuraudan pinta on hyvin herkkä korroosiolle joten arvelin ohuenkin maalikerroksen hillitsevän ruostumista ainakin jonkin aikaa. Autohuollossa kerrottiin että kyseiset osat vaihdetaan aina uusiin. Ihan hyviä nämäkin ovat kunhan kunnostaa mutta mahtanee olla korjaamolle edullisempaa laittaa uutta osaa. Korjaamon arvio oli noin 350€ plus työkustannukset.
Ei tarvita varaosia
Kaikki liikkuvat osat olivat kunnossa: jarrumäntä liikkui sekä liukutapit olivat hyvissä voiteissa eikä kuumentuminen ollut ehtinyt pilaamaan kumiosia.
Takana hyvät rummut
Takajarrut ovat rumputyyppisiä. Käsijarru toimii hyvin eikä sillä suunnalla ole ilmennyt mitään poikkeavaa mutta ehkä ennakoiva kunnossapito olisi silläkin osastolla paikallaan.
Jarrun kunnostaminen otti aikaa reilut pari tuntia. Maalaus ei ehkä ollut tarpeellista mutta ruosteenpoiston jälkeen paljas valuraudan pinta on hyvin herkkä korroosiolle joten arvelin ohuenkin maalikerroksen hillitsevän ruostumista ainakin jonkin aikaa. Autohuollossa kerrottiin että kyseiset osat vaihdetaan aina uusiin. Ihan hyviä nämäkin ovat kunhan kunnostaa mutta mahtanee olla korjaamolle edullisempaa laittaa uutta osaa. Korjaamon arvio oli noin 350€ plus työkustannukset.
Ei tarvita varaosia
Kaikki liikkuvat osat olivat kunnossa: jarrumäntä liikkui sekä liukutapit olivat hyvissä voiteissa eikä kuumentuminen ollut ehtinyt pilaamaan kumiosia.
Takana hyvät rummut
Takajarrut ovat rumputyyppisiä. Käsijarru toimii hyvin eikä sillä suunnalla ole ilmennyt mitään poikkeavaa mutta ehkä ennakoiva kunnossapito olisi silläkin osastolla paikallaan.
Myös toiselle puolen
Tämä oli vasemman puolen etujarru. Teen saman, ennaltaehkäisevänä huoltona, myös oikealle puolelle. Ikä ja sen mukanaan tuoma lika tekee tämän kaltaisia vaivoja. Toisenlaisella käytöllä jarru ei jumiintuisi mutta se vaatisi aggressiivista tapaa jarrutella että jarrusatulan osat olisivat jatkuvasti pienessä liikkeessä jarruvoiman ja lämpölaajenemisen vaikutuksesta.
Tein itse ja säästin
Kuluja tästä hommasta tuli sen verran mitä puhdistukseen kului sähköä ja tilkka jarrumaalia. Oma työ eläkeläisellä on melko arvotonta. Mutta säästöä taisi tulla ainakin noin 400€ itse tekemällä. Lisäksi on tuo toinen puoli.....
Jatkoa 13.08.2015Oikean puolen etujarrun kunnostus
Koska vasen puoli oireili arvelin että oikeakin puoli saattaisi tarvita saman käsittelyn. Tunkki ja pukki keulan alle ja etupyörä pois. Kohde on helposti tavoitettavissa. Työkaluiksi riittää teräsharja, rekyylitön kumivasara, 13, 15 ja 18 mm kiintoavaimet. Muut rakenteet purkautuvat käsivoimin.
Koko olemassolonsa aikainen laaja Dacia Logan Vanin vikalistaus.
Tämä oli vasemman puolen etujarru. Teen saman, ennaltaehkäisevänä huoltona, myös oikealle puolelle. Ikä ja sen mukanaan tuoma lika tekee tämän kaltaisia vaivoja. Toisenlaisella käytöllä jarru ei jumiintuisi mutta se vaatisi aggressiivista tapaa jarrutella että jarrusatulan osat olisivat jatkuvasti pienessä liikkeessä jarruvoiman ja lämpölaajenemisen vaikutuksesta.
Tein itse ja säästin
Kuluja tästä hommasta tuli sen verran mitä puhdistukseen kului sähköä ja tilkka jarrumaalia. Oma työ eläkeläisellä on melko arvotonta. Mutta säästöä taisi tulla ainakin noin 400€ itse tekemällä. Lisäksi on tuo toinen puoli.....
Jatkoa 13.08.2015Oikean puolen etujarrun kunnostus
Koska vasen puoli oireili arvelin että oikeakin puoli saattaisi tarvita saman käsittelyn. Tunkki ja pukki keulan alle ja etupyörä pois. Kohde on helposti tavoitettavissa. Työkaluiksi riittää teräsharja, rekyylitön kumivasara, 13, 15 ja 18 mm kiintoavaimet. Muut rakenteet purkautuvat käsivoimin.
Sama vaiva kuin vasemmallakin.
Tasapuolisesti molemmat
Mutta lievempänä. Tämä jarru oli laahannut vähemmän kuin aiemmin korjattu vasen puoli mutta kuitenkin jarrumännän puoleinen pala oli kulunut enemmän kuin ulompi. Pintaa on tosin vielä jäljellä. Syynä jarrupalojen liikkumattomuus jonka aiheuttajana ruoste ja lika.
Mutta lievempänä. Tämä jarru oli laahannut vähemmän kuin aiemmin korjattu vasen puoli mutta kuitenkin jarrumännän puoleinen pala oli kulunut enemmän kuin ulompi. Pintaa on tosin vielä jäljellä. Syynä jarrupalojen liikkumattomuus jonka aiheuttajana ruoste ja lika.
Jarrupalojen vahvuusero.
Liukusatula
Kyseessä kun on liukusatulatyyppinen ratkaisu niin ensimmäinen tarkistus on katsoa ovatko liukutapit kunnossa, suorat ja liukuvat herkästi pesissään sekä suojakumit ovat ehyet. Nämä asiat olivat kunnossa. Vain lika ja ruoste ovat jumittaneet osat. Puhdistus, hiekkapuhallus valuosille ja maali päälle. Teräksiset liukulevyt olivat hyvässä kunnossa ja tarvitsivat vain puhdistuksen.
Kyseessä kun on liukusatulatyyppinen ratkaisu niin ensimmäinen tarkistus on katsoa ovatko liukutapit kunnossa, suorat ja liukuvat herkästi pesissään sekä suojakumit ovat ehyet. Nämä asiat olivat kunnossa. Vain lika ja ruoste ovat jumittaneet osat. Puhdistus, hiekkapuhallus valuosille ja maali päälle. Teräksiset liukulevyt olivat hyvässä kunnossa ja tarvitsivat vain puhdistuksen.
Sama kuin vasemmalla
Homma tuli kuntoon parissa tunnissa hiekkapuhalluksineen ja maalauksineen. Osat kiinni ja etupyörä paikalleen, pukki ja tunkki pois niin ajokelpoisuus on näiden osien osalta saavutettu jälleen.
Koeteltuja rakenteita
Dacia Logan Van on automalli jossa ei ole juuri lainkaan nykyajan vikaherkkiä rakenteita. Ei elektroniikkaa kuin sen verran että toimii. Moottoria myöden komponentit ovat jo vanhentunutta tekniikkaa ja koeteltu eli mitään ikäviä yllätyksiä ei ole odotettavissa ja varaosat ovat edullisia ja löytyvät muun muassa Motonetistä. Karu työkalu. Tekniikka on Nissanilta ja Renaultilta. Alla olevaa linkkiä päivitän aina tarvittaessa. Huollot ja korjaukset teen pääasiassa itse.
Jos tarvitsen apua niin Autohuolto Ari Naumanen on likellä.
Homma tuli kuntoon parissa tunnissa hiekkapuhalluksineen ja maalauksineen. Osat kiinni ja etupyörä paikalleen, pukki ja tunkki pois niin ajokelpoisuus on näiden osien osalta saavutettu jälleen.
Koeteltuja rakenteita
Dacia Logan Van on automalli jossa ei ole juuri lainkaan nykyajan vikaherkkiä rakenteita. Ei elektroniikkaa kuin sen verran että toimii. Moottoria myöden komponentit ovat jo vanhentunutta tekniikkaa ja koeteltu eli mitään ikäviä yllätyksiä ei ole odotettavissa ja varaosat ovat edullisia ja löytyvät muun muassa Motonetistä. Karu työkalu. Tekniikka on Nissanilta ja Renaultilta. Alla olevaa linkkiä päivitän aina tarvittaessa. Huollot ja korjaukset teen pääasiassa itse.
Jos tarvitsen apua niin Autohuolto Ari Naumanen on likellä.
Koko olemassolonsa aikainen laaja Dacia Logan Vanin vikalistaus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti