Metallilevyn muokkausta
Periaate on yksinkertainen: pakottaa pyörivä levymäinen kappale muotoon muottia vasten tylpällä tai pyörivällä painimella. Sitä varten on olemassa erityisiä tarkoitukseen soveltuvia laitteita mutta tavallisellakin sorvilla toimenpide onnistunee. Tosin kappaleet eivät voi olla kovin isoja. Ainakaan oman sorvini tapauksessa. Aiemmin en ole painosorvannut mutta kerta se on ensimmäinenkin.
Painosorvausta.
Suunnitelma
Tarkoitus on tehdä lautasmainen kappale joka tulee ketjuvetoisen moottoripyörän takaketjupyörän ja takanavan väliin. Sen tarkoitus on suojata takavannetta ketjusta irtoavasta töhnästä ja ketjua soralta ym renkaan mukana kulkevasta haitallisesta liasta.
Työkalut pitää olla
Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan asianmukaiset työkalut. Ensinnäkin pitää olla muotti jonka muotojen mukaan kappale muokataan mittatarkasti. Lisäksi pitää olla kokoelma painimia joilla pakotus tehdään. Erityisesti jyrkän sisäkulman teossa on työkalun tyyppi tärkeä. Ulkokulmat syntyvät helpoimmin. Tällainen työkalu pitää valmistaa.
Teräslevy vai muu metalli
Muokattava materiaali on oltava käyttöön soveliasta eli se kestää muokkaamisen kuormitukset ja lisäksi ei omaa ominaisuutta joka vastustaa liikaa muodonmuutosta. Ehkä sitä voisi kuvalla liiaksi sitkeydeksi. Aineeksi olen valinnut 1 mm paksuisen ruostumattoman teräksen. Aihio on leikattava pyöreäksi ettei muokkausalueen ulkopuolelle jäävät kulmat vastustaisi liikaa kappaleen lopullisen ulkoreunan muodonmuutosta.
Painosorvausmuottiaihio.
Muotti ja levyn kiinnitys
Muottiin pitää tehdä vielä keskelle kierre josta levyaihio kiinnitetään. Käytännössä en pysty helposti tekemään sellaista levyaihiota joka olisi ulkokehältään täysin pyöreä joten keskitys on tehtävä aihion keskeltä kärkipylkän pyörivällä kärjellä painamalla. Pitää tehdä myös painin jonka kautta pyöritysvoima siirtyy työstettävään levyyn. Sitten voi aihion ulkokehän sorvata pyöreäksi ja aloittaa painosorvauksen.
Muottiin pitää tehdä vielä keskelle kierre josta levyaihio kiinnitetään. Käytännössä en pysty helposti tekemään sellaista levyaihiota joka olisi ulkokehältään täysin pyöreä joten keskitys on tehtävä aihion keskeltä kärkipylkän pyörivällä kärjellä painamalla. Pitää tehdä myös painin jonka kautta pyöritysvoima siirtyy työstettävään levyyn. Sitten voi aihion ulkokehän sorvata pyöreäksi ja aloittaa painosorvauksen.
Työkaluja
Painamista varten pitää tehdä nelikulmaisesta terästangosta paininrauta jonka päähän on upotettu laakerinkuula sekä toinen painin jossa on neliötangon päässä urakuulalaakeri. Paininten pitää sopia sorvin teräkiinnittimeen.
Kolme erilaista välinettä
Tein kolme painosorvaustyökalua joissa on laakeri jolla painetaan materiaali muotoonsa. Homma onnistui välttävästi. Ensimmäinen teos tuli ylimuokattua ja sen reunaan tuli halkeamia. Toinen sen sijaan tuli kokolailla sellainen kuin oli tarkoituskin. Ei kovin kaunis mutta hoitanee asiansa.
Painamista varten pitää tehdä nelikulmaisesta terästangosta paininrauta jonka päähän on upotettu laakerinkuula sekä toinen painin jossa on neliötangon päässä urakuulalaakeri. Paininten pitää sopia sorvin teräkiinnittimeen.
Kolme erilaista välinettä
Tein kolme painosorvaustyökalua joissa on laakeri jolla painetaan materiaali muotoonsa. Homma onnistui välttävästi. Ensimmäinen teos tuli ylimuokattua ja sen reunaan tuli halkeamia. Toinen sen sijaan tuli kokolailla sellainen kuin oli tarkoituskin. Ei kovin kaunis mutta hoitanee asiansa.
Rataslevy painosorvaamalla.
Ensimmäinen ehyenä valmistunut
Työn jälki on hieman sinnepäin. Työkalulla on merkitystä siihen miten metalli käyttäytyy. Tämä aine, 1 mm ruostumaton teräslevy, ei kuulemma ole helpoimpia aineita painosorvata mutta sainpa levyn muodot aikaiseksi. Levyn voisi vielä laittaa sorviin ja viimeistellä sen pinnat. Toisaalta levyn "työpaikka" on varsin likaisessa välissä joten hyväkin ulkonäkö katoaa lian joukkoon.
Työn jälki on hieman sinnepäin. Työkalulla on merkitystä siihen miten metalli käyttäytyy. Tämä aine, 1 mm ruostumaton teräslevy, ei kuulemma ole helpoimpia aineita painosorvata mutta sainpa levyn muodot aikaiseksi. Levyn voisi vielä laittaa sorviin ja viimeistellä sen pinnat. Toisaalta levyn "työpaikka" on varsin likaisessa välissä joten hyväkin ulkonäkö katoaa lian joukkoon.
Levy tulee ketjupyörän viereen ja siinä on ketjulle väistö.
Erilaisia painimia.
Tarkoitus
Levy estää rasvaroiskeiden lentämisen moottoripyörän takanapaan ja vanteelle.
Levy estää rasvaroiskeiden lentämisen moottoripyörän takanapaan ja vanteelle.
Erilaisia painimia.
Miljoonalaatikon pohjalta
Tähän hommaan uhrasin pari käytettyä mutta vielä hyväkuntoista laakeria sekä yhden käytetyn laakerinkuulan jonka halkaisija on 9,5 mm.
Tähän hommaan uhrasin pari käytettyä mutta vielä hyväkuntoista laakeria sekä yhden käytetyn laakerinkuulan jonka halkaisija on 9,5 mm.
Pienellä laakerilla saa aikaan jyrkkiä sisäkulmia mutta isomalla homma käy nopeammin jos on loivempia muotoja ja isoja pintoja. Sitä tosin täytyy "syöttää" suuremmalla voimalla muodonmuutoksen aikaansaamiseksi.
Kuulapäinen painin.
Pyörivä kuula tangon päässä
Porasin kuulaa varten neliötankoon pyöreäpohjaisen reiän jossa kuula mahtuu pyörimään melko välyksettömästi. Tällä pääsee pieniin muotoihin ja saa tarvittaessa tehtyä määrämittaista uraa. Näitä on helppo rakentaa eri kokoisia eri tarkoituksiin.
Porasin kuulaa varten neliötankoon pyöreäpohjaisen reiän jossa kuula mahtuu pyörimään melko välyksettömästi. Tällä pääsee pieniin muotoihin ja saa tarvittaessa tehtyä määrämittaista uraa. Näitä on helppo rakentaa eri kokoisia eri tarkoituksiin.
Osia omaan käyttöön
Uskoakseni omaan käyttöön tulee tehtyä laakerisuojia ja muita pienimuotoisia pyöreitä levykappaleita ruostumattomasta teräksestä tai alumiinista. Tyypillinen osa on moottoripyörän ohjausakselin kartiorullalaakerin pölysuojus.
Uskoakseni omaan käyttöön tulee tehtyä laakerisuojia ja muita pienimuotoisia pyöreitä levykappaleita ruostumattomasta teräksestä tai alumiinista. Tyypillinen osa on moottoripyörän ohjausakselin kartiorullalaakerin pölysuojus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti