torstai 24. syyskuuta 2015

Arkipyörän huoltoa: Läppärunkojen balanssitanko


Muovinivelet
Breva 1100:sen ja sen rinnakkaismallien läppärunkojen läppiä yhdistävä tanko on kulutustavaraa. Siinä on muoviset nivelet jotka kuluvat käytössä. Sellaisen havainnon tein.

Uniball on parempi
Aiemmin olin modifioinut V10 Centauron koneen vastaavan vivun laittamalla kuluneen muovinivelen tilalle Uniball-nivelen. Se ei juurikaan kulu.

 Välitanko puhdistettuna.

 Välitangon kiinnitysnuppi oikealla. Toinen taustalla.

Likaa kertynyt
Koko läppämekanismi molemmin puolin oli likainen kuten kuvasta näkyy. Puhdistin niitä purkamatta käyttäen puhdistusprayta ulkoisesti. Jatkan puhdistusta vielä toisella kertaa koska uskon sen edistävän pitkäikäisyyttä.

Syy likaisuuteen
Kaasuläppien akseleista vuotaa hieman bensiiniä josta haihtuu haihtuvammat osat nopeasti ja jäljelle jää sitkeämmät jakeet. Siihen tarttuu pöly varsin tehokkaasti.

Puhdistusaine.

Päällipuolisen puhdistuksen jälkeen koottuna.

Puhtaat ja kevyesti voidellut
Pesuaine vain loppui kesken mutta sain nivelet puhtaaksi ja voidelluksi. Uniball-konversiota varten pitää pallot porata pois ja korvata ruuveilla joihin nivelet tulevat. Tämän sorttinen osa

Värinää
Muovisiin niveliin on ilmestynyt välystä joka tietää sitä että läppärunkojen välinen balanssi ei ole välttämättä kohdallaan ja ilmaläpät saattavat "lepattaa" välyksen ansiosta.

TPS kuluu
Lepatus syö nivelten ja laakerointien lisäksi akseleita ja kaasuläpän sähköistä asentotunnistinta.

Massan lisäys
Aiemmin olen hillinnyt ilmaläppien vipatusta laittamalla lisäpainoa välitankoon. Klemmarilla kiinni sata grammaa metallitankoa.

Paksumpi tanko
Nyt on mahdollisuus tehdä synkronitanko paksummasta materiaalista: päihin M5 tai M6 kierteet asianomaisille Uniball-nivelille ja itse tanko voisi olla 8 mm paksua ruostumatonta terästä. Tuskinpa värisisi enää. Lisäpaino ei kuitenkaan haittaisi kaasun kääntelyä.

Moni kohta kuluu
Värinä käy erityisesti läppien akseleiden laakeroinnin päälle mutta myös TPS:n sähkömekaaninen rakenne ei siedä värinää. Näitä "kaasunasennontunnistimia" on joihinkin pyöriin jouduttu vaihtamaan vain siksi että yksi kohta on em syystä kulunut ja moottorinohjaus ei saa selkeätä signaalia ja käynti muuttuu epämääräiseksi ja nykiväksi juuri siinä kaasun asennossa jolla ajetaan eniten.

Seuraavan murheita
Pyörä vaihtoi kuitenkin omistajaa ennen kuin ehdin tehdä huoltoa kummempaa.Sinällään minkäänlaista vikaa ei ole ilmentynyt. Pyörällä pääsee vielä pitkän taipaleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti