keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Purkupyörä: Oljypumpun korjaus

Edellinen artikkeli aiheesta.

Toleranssit kuriin
Öljypumppuun tein uhkaamani tasohionnan. Hioin toisiojuoksupyörää muutaman sadasosan lyhyemmäksi niin saatoin ottaa enemmän pois itse pumpun rungosta että sain myös ensiöpyörän päittäisvälyksen toleranssien sisään.

Laakerointi
Kyseessä on neulalaakeri tai -laakerit. (V10-malleissa ei ole kuin reikä akselille pumpun kotelossa.) Niissä ei saa olla sivuttaisvälystä. Välys merkitsee että akseli ja sen päässä pyörivä juoksupyörä ovat vinossa ja pumpun teho on alentunut. Pahimmillaan pumppuun tulee sisäinen vuoto. Jos neulalaakerin juoksupinnat ovat kiiltävän sijasta harmaat (Öljy tulee pestä pois ennen tarkastelua.) on laakerit vaihdettava.

Hiontamenetelmä
Konepajassa ja moottorikorjaamossa tätä työtä varten on kone jolla voidaan hioa erilaisia kappaleita mittoihinsa mutta kotiasentajalle kelpaa erittäin suora taso. Tasoon kiinnitetään hiomakangas. Sen päällä hiottavaa kappaletta hiotaan siten että materiaalia lähtee tasaisesti joka paikasta. Se on perusvaatimus hionnan onnistumiselle. Lisäksi tarvitaan tarkka tarkoitukseen sopiva mittalaite. Työntömitta on liian epätarkka. Sadasosamillin tarkkuudella mittaava mittakello on sopiva työkalu.

 Öljypumppu.

 Pumppu koottuna osien tasohionnan jälkeen.

Sisäisen vuodon minimointi
Vasemmalla on toisiopyörä jonka hioin hieman lyhyemmäksi. Samalla sen naarmuinen pääty silisi eli öljytiiveys parani. Koska toisiopyörän välys kasvoi saatoin hioa pumpun rungosta pois muutaman sadasosamillin niin sain myös ensiöpyörän päittäisvälyksen kohdalleen. Tiiviimpi pumppu on toimintavarmempi ja nostaa öljynpaineen korkeammaksi jo alhaisemmilla kierroksilla.

 Pumppu asennusvalmiina.

Kohdistimet
Hionnan ajaksi piti kohdistustapit irrottaa ja asentaa takaisin homman jälkeen. Hyvältä vaikuttaa.

Ei tiivisteitä
Pumpussa ei ole tiivisteitä. Se tiivistyy rakenteellisesti eikä se tarvitse kiinnitykseensäkään tiivistettä tai liimaa.

Tehokas pumppu
Pumpussa öljy kiertää molempien juoksupyörien ulkokehän hammasväleissä eli tuotto on melkoisen hyvä ja öljynpaine neljän baarin luokkaa jo alakierroksilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti