Voisi maalatakin
Kampikammio on erinomaisen hapettunut ja syöpynyt ulkopuolelta. Sen siistiksi saattamiseen tarvitaan järeämpiä keinoja kuin liuottimella pesu. Harkitsen myös maalaamista. Mikähän olisi hyvä väri?
Hapettumat pois
Aloitin kuitenkin kevyellä alumiinisilikaattipuhalluksella hapettunut ja kova pinta pois ja perään 0,1 mm lasikuulalla hyvin pienellä paineella ensimmäinen kerta. Seuraavaksi isommalla lasikuulalla ja hieman isommalla paineella niin saan pinnasta sileämmän, kiiltävämmän ja tiiviimmän. Tiivis pinta hylkii likaa ja vastustaa hapettumista koska esimerkiksi vesi ei pysy siinä.
Ulkopinnaltaan puhdistettu kampikammio.
Pinta tiiviiksi lasikuulalla
Lohkon alumiini on melko tiivistä laatua joten sen olisi voinut hioa aivan sileäksi ja vaikka peilipinnalle kiillottaa. Hiekkavalun jäljiltä se on luonnostaa röpyliäinen. Hiominen vain on varsin työlästä hommaa niin tyydyn vain pinnan tiivistämiseen.
Lohkon alumiini on melko tiivistä laatua joten sen olisi voinut hioa aivan sileäksi ja vaikka peilipinnalle kiillottaa. Hiekkavalun jäljiltä se on luonnostaa röpyliäinen. Hiominen vain on varsin työlästä hommaa niin tyydyn vain pinnan tiivistämiseen.
Pesu pitää siistinä oikein tehtynä
Alumiinipinta pysyy kyllä melko pitkään oikein käsiteltynä siistinä mutta puhdistusaineiden valintaan pitää kiinnittää huomiota. Ei saa olla liian emäksistä tai liian hapanta. Hapan tummentaa ja emäksinen syövyttää. Siinä suhteessa perinteiset liuottimet ovat turvallisia mutta biopesuaineiden kanssa voi tulla yllätyksiä.
Alumiinipinta pysyy kyllä melko pitkään oikein käsiteltynä siistinä mutta puhdistusaineiden valintaan pitää kiinnittää huomiota. Ei saa olla liian emäksistä tai liian hapanta. Hapan tummentaa ja emäksinen syövyttää. Siinä suhteessa perinteiset liuottimet ovat turvallisia mutta biopesuaineiden kanssa voi tulla yllätyksiä.
Kierteet kuntoon
Kampikammion kaikki kierrereiät kävin läpi kierretapeilla. M10, M8 ja M6-reikiä oli muutaman tunnin edestä rassattaviksi. Rei'issä oli likaa, tiivisteliimaa, hapettumia ja lieviä kierrevaurioita. Nyt uudet ruuvit voi kiertää huoletta reikiinsä kunhan ei laita liian pitkiä tai liian lyhyitä. Mieluimmin niin pitkiä kuin sopii.
Kierteissä sanomista
Kannenpulttien rei'istä pari näyttää hieman kärsineeltä ja niiden reunat ovat nousseet hieman tiivistetason yläpuolelle. Huolestuttava piirre. Pitää harkita Helicoil-elementtien asentamista. On ikävä huomata kierteen pettävän kun kannenmuttereita kiristetään momenttiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti