Ketjurasva tahraa
Eräs tuttavani valitteli että hänen moottoripyörässään ketjut heittävät rasvansa takavanteelle ja takakatteen alapintaan. Kerroin siihen olevan olemassa helppo keino: suunnata roiskeet toisaalle.
Muita hyviä roiskeiden välttämiskeinoja
Paras tapa on tietenkin kardaaniveto, sitten hihnaveto, seuraavaksi kokonaan koteloitu ketjuveto ja ylivoimaisesti huonoin ratkaisu on avoin ketjuveto jota silti näkee ratkaisuna melko monessa pyörässä. Tässä säälittävässä tapauksessa lupasin tehdä kyseisen lisälevyn tähän tarkoitukseen eliminoimaan edes yhden ketjuvedon haitoista.
Ensikertalainen painosorvauksessa
Valitsin materiaaliksi ruostumattoman teräspellin ja menetelmäksi painosorvauksen. Siitä enemmän juttua tässä.
Mitoitus
Mitoitukseen vaikuttaa ketjupyörän koko + ketjun korkeus, pulttijako, pulttikehän koko, ketjun leveys ja takanavan halkaisija. Niiden mukaan valmistin painosorvauslestin.
Lautasen muotoinen
Tein siis painosorvaamalla takarattaan, takanavan ja ketjun vaatimien muotojen mukaisen pyöreän lautasmaisen levyn.
Se asennettiin ketjurattaan ja takanavan väliin. Levyn paksuus siirtää ketjupyörää noin millimetrin sivuun alkuperäisestä linjasta. Se tuskin aiheuttaa ongelmaa.
Ketju, ketjuratas ja roiskelevy.
Näkymä takaa.
Napa puhdas
Tässä vaiheessa pyörällä oli ajettu jo pitkähkön matkaa. Takapyörän keskiö on edelleen puhdas rasvasta. Levy estää myös ilmavirran kulkemisen rattaan läpi sen kevennysaukkojen kautta. Lieneekö sillä sitten merkitystä keskiön likaantumiseen lainkaan?
Tässä vaiheessa pyörällä oli ajettu jo pitkähkön matkaa. Takapyörän keskiö on edelleen puhdas rasvasta. Levy estää myös ilmavirran kulkemisen rattaan läpi sen kevennysaukkojen kautta. Lieneekö sillä sitten merkitystä keskiön likaantumiseen lainkaan?
Näkymä ulkosivulta.
Ehkä toisellekin puolelle
Roiskelevyä on vaikea huomata silloin kun se on asennettu rattaan ja keskiön väliin. Myös ulkosivulle voisi levyn laittaa. Lieneekö siitä sen enempää apua? Pitäisi sekin testata. Jälkiasennus ei ole vaikea. Edellyttää vain taka-akselin irrotuksen ja ketjupyörän pulttien avaamisen.
Roiskelevyä on vaikea huomata silloin kun se on asennettu rattaan ja keskiön väliin. Myös ulkosivulle voisi levyn laittaa. Lieneekö siitä sen enempää apua? Pitäisi sekin testata. Jälkiasennus ei ole vaikea. Edellyttää vain taka-akselin irrotuksen ja ketjupyörän pulttien avaamisen.
Näkymä vanteen keskiön puolelta.
Paremmasta aineesta toisella menetelmällä
Pyörän omistajan mielestä ketjurasvan leviäminen vanteelle on myös vähentynyt huomattavasti. Tämä on toistaiseksi vain prototyyppi aiheesta. Painosorvauksen sijasta parempi valmistusmentelmä voisi olla prässäämällä tai alipainesäkityksellä tuotettu hiili- tai lasikuitukomposiitti. Nämä menetelmät ovat hallinnassani mutta edellyttää työvälineiden valmistamista.
Pyöräkohtaisia osia
Valmistaminen vaatii joka menetelmällä muotin valmistuksen jokaista erilaista takanapaa, ketjupyörää, ketjupyörän halkaisijaa ja ketjun leveyttä silmällä pitäen. Mitään yleismallia ei taida olla mahdollista valmistaa. Mutta yksi malli saattaa sopia moneen paikkaan.
Kiinnostaako
Mutta maksukykyiset voivat tulla ovelle kolkuttelemaan piirustukset mukanaan. Koko takapyörä ketjupyörineen ja puhdas pätkä ketjua mukana käy myös jos ei ole mittapiirustusta olemassa.
Yleinen pyörämalli
Mannekiinina toimi yleinen ketjuvetoinen moottoripyörämalli Suzuki Hayabusa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti