Katkaistu kytkinakseli
Aiemmassa jutussa, jossa aloitin vaihteiston purkamisen, tuli havaituksi että kytkinakselia oli lyhennetty. Lyhentäminen vaikuttaa akselin toimintaan. Tänään korjasin sen.
Vasemmalla ehyt ja oikealla rikottu kytkinakselin pää.
Mitä sepällä mielessä
Olisi mielenkiinntoista tietää mikä oli syynä akselin lyhentämiseen. Epäilen että vaihteistoa on yritetty purkaa isolla vasaralla. Akselin pään muoto on sittemmin "siistitty".
Asialla on tarkoitus
Akselin pään muodolla on funktio. Se tukeutuu kytkimen keskiöön silloin kun samaisen akselin vaihteiston sisällä oleva laakeri menettää toimintakykynsä. Estää tarkoituksellisesti suuremmat vahingot kuten hammaspyörien keskenään virheellisen asennon joka voi rikkoa osia tai jumiuttaa voimansiirron. Kaksirivisen kytkinakselin laakerin vaurioituminen ei ole erityisen harvinainen vika. Ilmenee yleensä yli 150.000 km ajetuissa vaihteistoissa tai hyvin raskaassa käytössä sekä niiden laakereiden kohdalla joissa oli 90-luvulla muoviset kuulahäkit.
On toinenkin tarkoitus
Jos kytkinakselin sisällä kulkevan kytkimen työntotangon kumitiivisteet ryhtyvät vuotamaan. Vuoto tapahtuu kytkimen keskellä olevan "silmän" sisään. Siinä on poraukset joista vuotoöljy siirtyy ohi kytkinlevyjen vauhtipyörän etupuolelle missä öljystä ei ole haittaa. Sieltä öljy sinkoutuu kytkinkotelon seinämille josta se valuu alas kotelon pohjassa olevan aukon kautta maahan.
Olisi mielenkiinntoista tietää mikä oli syynä akselin lyhentämiseen. Epäilen että vaihteistoa on yritetty purkaa isolla vasaralla. Akselin pään muoto on sittemmin "siistitty".
Asialla on tarkoitus
Akselin pään muodolla on funktio. Se tukeutuu kytkimen keskiöön silloin kun samaisen akselin vaihteiston sisällä oleva laakeri menettää toimintakykynsä. Estää tarkoituksellisesti suuremmat vahingot kuten hammaspyörien keskenään virheellisen asennon joka voi rikkoa osia tai jumiuttaa voimansiirron. Kaksirivisen kytkinakselin laakerin vaurioituminen ei ole erityisen harvinainen vika. Ilmenee yleensä yli 150.000 km ajetuissa vaihteistoissa tai hyvin raskaassa käytössä sekä niiden laakereiden kohdalla joissa oli 90-luvulla muoviset kuulahäkit.
On toinenkin tarkoitus
Jos kytkinakselin sisällä kulkevan kytkimen työntotangon kumitiivisteet ryhtyvät vuotamaan. Vuoto tapahtuu kytkimen keskellä olevan "silmän" sisään. Siinä on poraukset joista vuotoöljy siirtyy ohi kytkinlevyjen vauhtipyörän etupuolelle missä öljystä ei ole haittaa. Sieltä öljy sinkoutuu kytkinkotelon seinämille josta se valuu alas kotelon pohjassa olevan aukon kautta maahan.
Hitsaus sorvissa.
Pätkä hitsiä
Romulaatikosta löysin tuon jatkeeksi hitsaamani metallinpalan. Taisi olla tarpeettoman hyvää ainetta kun hitsauksen jälkeen vain kobolttipora pystyi tekemään reiän hitsatulle alueelle. Osasta tuli ainakin sitkeä. Kuvan oton jälkeen sorvasin liiat pois ja hieman muotoilin.
Väline
Hitsaus suoritettu Telvin-merkkisellä halpishitsaukoneella 0,6 mm:n hitsauslangalla ja Mison 18-suojakaasulla.
Romulaatikosta löysin tuon jatkeeksi hitsaamani metallinpalan. Taisi olla tarpeettoman hyvää ainetta kun hitsauksen jälkeen vain kobolttipora pystyi tekemään reiän hitsatulle alueelle. Osasta tuli ainakin sitkeä. Kuvan oton jälkeen sorvasin liiat pois ja hieman muotoilin.
Väline
Hitsaus suoritettu Telvin-merkkisellä halpishitsaukoneella 0,6 mm:n hitsauslangalla ja Mison 18-suojakaasulla.
Ei tullut ihan prikulleen samanlaista.
Hieman muotopuoli
Ei oikein tullut sorvauksesta mallin mukaista kun aine oli niin sitkasta sorvata. Muoto ja pituus kuitenkin riittävät että akseli toimii kytkimen keskiössä niin kuin pitääkin. Mitat täsmäävät. Perusaineen ja hitsaussauman liittymäkohta näkyy korjatussa kappaleessa.
Ei oikein tullut sorvauksesta mallin mukaista kun aine oli niin sitkasta sorvata. Muoto ja pituus kuitenkin riittävät että akseli toimii kytkimen keskiössä niin kuin pitääkin. Mitat täsmäävät. Perusaineen ja hitsaussauman liittymäkohta näkyy korjatussa kappaleessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti