Kahta tyyppiä
Kytkinkeskiötä on ollut ns. isolohkoisissa Guzzi-malleissa kautta aikojen kahta tyyppiä: matalauraisia ja uudempaa versiota jossa on syvemmät spoorit.
Kulunut mutta hiottu kytkinkeskiö.
Kohtuullisen siisti keskiö
Hammastuksen pohjalla näkyy edelleenkin pientä epätasaisuutta hionnan jälkeenkin. Se taas johtuu laiskuudestani viilarina. Ehkä vielä käytän aikaa niihin. Toki hammastus väljistyy kun sitä hiotaan mutta samalla kulumat jotka haittaavat kytkimen asiallista ja tasaista toimintaa ovat lieventyneet.
Kolkottaa pienillä kierroksilla
Seurauksena kytkinkahvaa puristettaessa kytkin hieman ääntää. Esimerkiksi punaisiin liikennevaloihin mennessä on hyvä vaihtaa ajoissa vapaalle joten kytkin ei kolkota eikä kulu.
Hammastuksen pohjalla näkyy edelleenkin pientä epätasaisuutta hionnan jälkeenkin. Se taas johtuu laiskuudestani viilarina. Ehkä vielä käytän aikaa niihin. Toki hammastus väljistyy kun sitä hiotaan mutta samalla kulumat jotka haittaavat kytkimen asiallista ja tasaista toimintaa ovat lieventyneet.
Kolkottaa pienillä kierroksilla
Seurauksena kytkinkahvaa puristettaessa kytkin hieman ääntää. Esimerkiksi punaisiin liikennevaloihin mennessä on hyvä vaihtaa ajoissa vapaalle joten kytkin ei kolkota eikä kulu.
Kulunut kytkinkeskiö.
Entinen keskiö
Tätä ei enää kannata ryhtyä viilaamaan suoraksi vaan pitää vaihtaa suosista uusi keskiö. Tämä yksilö edustaa matalampaa uratyyppiä ja on jossain määrin nopeampi kulumaan. Kestää kuitenkin useita kymmneniätuhansia kilometrejä tämäkin ilman oireita sellaisessa yhteydessä mihin se on suunniteltu kuten noin 70 hevosvoiman tehoon asti.
Tätä ei enää kannata ryhtyä viilaamaan suoraksi vaan pitää vaihtaa suosista uusi keskiö. Tämä yksilö edustaa matalampaa uratyyppiä ja on jossain määrin nopeampi kulumaan. Kestää kuitenkin useita kymmneniätuhansia kilometrejä tämäkin ilman oireita sellaisessa yhteydessä mihin se on suunniteltu kuten noin 70 hevosvoiman tehoon asti.
Kokoriippuvutta ei ole enää
Käytössä on ollut kahta keskiötyyppiä ja matalampaa on käytetty 850cc ja sitä pienemmissä ns. isolohkoisten koneiden yhteydessä ja sittemmin kun moottoritilavuus nousi 950cc tasolle on kytkinkeskiö ollut syvempiuraista mallia. Se tietysti edellyttää että kytkinlevytkin ovat vastaavaa tyyppiä.
Vanhaan uudempaa osaa
Vanhempiin ja pienempiin malleihin voi vaihtaa syvempiuraisen version ja levyt. Kytkinremontin yhteydessä suositeltava toimenpide.
Käytössä on ollut kahta keskiötyyppiä ja matalampaa on käytetty 850cc ja sitä pienemmissä ns. isolohkoisten koneiden yhteydessä ja sittemmin kun moottoritilavuus nousi 950cc tasolle on kytkinkeskiö ollut syvempiuraista mallia. Se tietysti edellyttää että kytkinlevytkin ovat vastaavaa tyyppiä.
Vanhaan uudempaa osaa
Vanhempiin ja pienempiin malleihin voi vaihtaa syvempiuraisen version ja levyt. Kytkinremontin yhteydessä suositeltava toimenpide.
Vapaa hukassa ja kytkin on hankala käyttää
Kulunut keskiö ilmoittaa kuluneisuudestaan kahdella tavalla: kytkin ei irrota kunnolla eikä vaihteet mene päälle tai pois hyvin ja vapaata on vaikea löytää. Myös ns. hyppylähdöt yleistyvät kun kuluma etenee. Vaikka kytkinkahvaa vapauttaisi kuinka hitaasti niin jossain kohtaa kytkin haukkaa kiinni ja jos silloin on kierroksia liian vähän pyörä vain nytkähtää ja kone sammuu. Muutoin tulee äkeä liikkeellelähtö.
Kulunut keskiö ilmoittaa kuluneisuudestaan kahdella tavalla: kytkin ei irrota kunnolla eikä vaihteet mene päälle tai pois hyvin ja vapaata on vaikea löytää. Myös ns. hyppylähdöt yleistyvät kun kuluma etenee. Vaikka kytkinkahvaa vapauttaisi kuinka hitaasti niin jossain kohtaa kytkin haukkaa kiinni ja jos silloin on kierroksia liian vähän pyörä vain nytkähtää ja kone sammuu. Muutoin tulee äkeä liikkeellelähtö.
Kestää kulutusta
Ajotavasta riippuen syvempiurainen kytkinkeskiö kestää 150.000 - 300.000 km ennen kuin ilmoittelee olemassaolostaan. Yleensä kytkinlevyt kestävät vielä pidempään.
Monenlaisia levyjä
Kytkinlevyjä on useampaa tyyppiä: on keveitä keskeltä avoimia ja umpinaisempia versioita joissa enemmän kitkapinta-alaa sekä tietysti erilaisia kisakäyttöön tarkoitettuja kytkinlevyjä.
New version = syvemmillä spooreilla varustettu.
Old version = matalat urat.
Kahden levyn kytkimiä
Isolohkoisessa Guzzissa on näihin päiviin asti ollut kaksi levyä. Myös yksilevyisiä kytkimiä on käytetty. Yksilevyiset on usein vaihdettu kaksilevyisiksi niiden hyvän keston vuoksi. Kannattaa tarkistaa varaosaluettelosta mallin mukaan mikä on kytkimen tyyppi urheilullisten 90-luvun ja sen jälkeisten mallien osalta.
Pikku-Guzzit ovat erilaisia
Ns. pikkulohkoisissa Guzzeissa on erilainen ratkaisu kytkinkeskiössä ja muistuttaa enemmän henkilöauton vastaavaa rakennetta. Kytkinlevyjä on vain yksi.
Ajotavasta riippuen syvempiurainen kytkinkeskiö kestää 150.000 - 300.000 km ennen kuin ilmoittelee olemassaolostaan. Yleensä kytkinlevyt kestävät vielä pidempään.
Monenlaisia levyjä
Kytkinlevyjä on useampaa tyyppiä: on keveitä keskeltä avoimia ja umpinaisempia versioita joissa enemmän kitkapinta-alaa sekä tietysti erilaisia kisakäyttöön tarkoitettuja kytkinlevyjä.
New version = syvemmillä spooreilla varustettu.
Old version = matalat urat.
Kahden levyn kytkimiä
Isolohkoisessa Guzzissa on näihin päiviin asti ollut kaksi levyä. Myös yksilevyisiä kytkimiä on käytetty. Yksilevyiset on usein vaihdettu kaksilevyisiksi niiden hyvän keston vuoksi. Kannattaa tarkistaa varaosaluettelosta mallin mukaan mikä on kytkimen tyyppi urheilullisten 90-luvun ja sen jälkeisten mallien osalta.
Pikku-Guzzit ovat erilaisia
Ns. pikkulohkoisissa Guzzeissa on erilainen ratkaisu kytkinkeskiössä ja muistuttaa enemmän henkilöauton vastaavaa rakennetta. Kytkinlevyjä on vain yksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti