Tekniikka edellä
Olen nähnyt innokkaiden rakentelijoiden perusteellisesti puhdistamia ja peräti kiillotettuja moottorien ulkokuoria. Siihen hommaan saattaisi mennä useampi viikko ja paljon Dremelin laikkoja. Myös versioita joissa kampikammio on riisutumpi siten kuin se oli alussa kuusikymmentäluvun puolivälissä: ulkoisia tukirakenteita ei juurikaan ole. Se taas heikentää rakennetta ja sopi varmaan alle 50 hevosvoimaisiin ensimmäisiin V600- ja V700-malleihin. Sitä myöden kun teho on kasvanut on ulkoisia tukirakenteita lisätty. Siksi en halua poistaa mitään vaikka ulkonäkö paranisi.
Siisti ulkonäkö
Suoritin vain puhdistuksen. Nyt paljas alumiinipinta saa rauhassa muutaman kuukauden hapettua eli alumiinin pinta oksidoituu ja tulee vastustuskykyiseksi olosuhteita vastaan.
Kampikammio ja sylinterit.
Kampikammio, sylinterit ja kannet.
Hiekkaa ja lasikuulaa
Vasemman sylinterin jäähdytysripojen välissä näkyy olevan vielä hapettumia. Pitänee vielä hieman puhallella. Puhalluskaapin valot kun näyttävät vain yhdestä suunnasta niin kaikkea likaa ei näy vaan työkappale pitää ottaa kaapista ulos ja tehdä arvio puhdistuskohteesta uudelleen.
Vasemman sylinterin jäähdytysripojen välissä näkyy olevan vielä hapettumia. Pitänee vielä hieman puhallella. Puhalluskaapin valot kun näyttävät vain yhdestä suunnasta niin kaikkea likaa ei näy vaan työkappale pitää ottaa kaapista ulos ja tehdä arvio puhdistuskohteesta uudelleen.
Näkymä edestä.
Etupää piintynein
Tämä puoli oli työläin saada siistiksi. Jäähdytysripojen väliin joutuu puhaltamaan melko syvälle ja matkalla puhallus jo heikkenee. Tämä puoli muutoinkin oli likaisin ja hapettunein. Lisäksi jäähdytysrivoissa oli muutamia vaurioita. Lähinnä taipumia. Niiden oikominen on vaativaa hommaa. Epäonnistuminen ei ole vaihtoehto.
Jäähdytysripojen korjaus hankalaa
Lohjennut jäähdytysripa on hankala kiinnittää paikoilleen jos se on muiden välissä: joutuu rikkomaan läheiset jäähdytysrivat laitaan saakka ja sitten hitsata ensin lohjennut ja sitten kaikki muut.
Tämä puoli oli työläin saada siistiksi. Jäähdytysripojen väliin joutuu puhaltamaan melko syvälle ja matkalla puhallus jo heikkenee. Tämä puoli muutoinkin oli likaisin ja hapettunein. Lisäksi jäähdytysrivoissa oli muutamia vaurioita. Lähinnä taipumia. Niiden oikominen on vaativaa hommaa. Epäonnistuminen ei ole vaihtoehto.
Jäähdytysripojen korjaus hankalaa
Lohjennut jäähdytysripa on hankala kiinnittää paikoilleen jos se on muiden välissä: joutuu rikkomaan läheiset jäähdytysrivat laitaan saakka ja sitten hitsata ensin lohjennut ja sitten kaikki muut.
Näkymä takaa.
Pesu neutraalilla pesuaineella
Kun materiaali on aikansa hapettunut pääsen pesemään osat. Erityisesti kierteisiin ja öljykanaviin pitää kiinnittää huomiota ettei puhallusmateriaalia ei niissä enää kootessa ole.
Kun materiaali on aikansa hapettunut pääsen pesemään osat. Erityisesti kierteisiin ja öljykanaviin pitää kiinnittää huomiota ettei puhallusmateriaalia ei niissä enää kootessa ole.
Kampikammio ja oikea sylinteri kansineen.
Mahdollisesti kiillotetaan
Venttiilikoneiston koppaa ei ole vielä kiillotettu. Keskellä kantta näkyy tulpanreikä.
Venttiilikoneiston koppaa ei ole vielä kiillotettu. Keskellä kantta näkyy tulpanreikä.
Seuraavaksi vaihteisto
Vielä riittää hieman puhdistamista näissäkin. Seuraavaksi sitten vaihteiston kuorien puhdistaminen. Se onkin erinomaisen hapettunut ja aivan erityyppistä alumiinivalua kuin moottorin osat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti