tiistai 17. marraskuuta 2015

Purkupyörä: Nopeusmittarin vaijerin pyöritin


Puhdistus paljastaa
Pestessä huomaa hyvin poikkeamat ja virheet. Nyt tulikin sellainen vika vastaan että ei ole ennen tullut kohdalle.

Nopeusmittaus
Vaihteiston takaosassa on nopeusmittarin vaijerin pyöritin. Sen akseli hammaspyörineen on laakeroitu sekä pronssiseen Veglia-merkkiseen pesäänsä ja alapäästään vaihteiston kuoreen.

Runsaasti kulumaa
Alunperin laakerireikä on kuusi millimetriä halkaisijaltaan mutta tämä oli kulunut soikeaksi. Myös akseli oli kulunut merkittävästi. Olisi ollut kaksi vaihtoehtoa korjata kulumat: koneistaa akselin pää ohuemmaksi ja holkittaa alkuperäiseen mittaansa ja porata laakeripesä suureksi sekä täyttää alumiinitulpalla ja porata alkuperäismittaansa. Näin rakenne tulisi täysin alkuperäiseksi.

Tämä vika selittää myös nopeusmittarin satunnaiset tauot: hetkittäin mittari näytti ajonopeudeksi alempia lukemia kuin oli vauhti ja toiminta oli nykivää.

 Nopeusmittarin vaijerin pyörittimen hammaspyörän pesä.

Leikkautumia
Oikealla oleva laakeripesä oli muotoutunut epämääräiseen mittaan kulumalla niin että hammaspyörä oli leikannut alumiiniä mukaansa vaihteiston kotelosta päästessään heilumaan.

 
Pyörittimen aukko ja laakeripesä.

Ylikokoon poraus
Tässä jo porattuna ylikokoon. Päädyin tekemään homman niin päin että en tee uutta laakeriholkkia laakeripesään vaan avarran pesän seuraavaan sopivaan mittaan mikä tekee siitä pyöreän ja keskeisen. Onnistuin melko hyvin koneistuksessa. Pesä on nyt halkaisijaltaan 6,5 mm.

Akselin pää oli kulunut.

Rajua kulumista
Pelkässä alumiinissa pyöriessä ei teräsakseli kulu kuvan osoittamalla tavalla vaan seurana on tarvinnut olla kovempaa metallia jota vaihteistossa on pyörinyt.

 Holkitettu akselin pää.

Ohennus suoraksi
Koneistin ensin pyörittimen akselin 4,5 mm lieriöksi jonka päälle tein puristussovitteella kiinnittyvän holkin. Sen sitten sorvasin liukusovitteelle tekemääni halkaisijaltaan 6,5 mm laakeripesään ja kiillotin. Nyt hammaspyörän välys sitä pyörittävään matopyörään on oikea.

Pyöritinakseli ja sen kiinnitysosa.

Vaijerin kiinnitin
Vasempaan päähän kiinnittyy vaijeri ns. helmiliitoksella. Kiinnitysosan laipan alla on tiivisteprikka pitämässä öljyn vaihteistossa, pyöritinrattaan juuressa on välysprikka kuten sen allakin. Koneistusteknisistä syistä se on hieman paksumpi kuin alkuperäinen välysprikka.

Jos pyörittimen irrottaa
Alapään prikka on se joka jää vaihteistoon irtonaisena jos pyöritinmekanismin irrottaa vahingossa vaijeria vaihtaessaan. Prikan katoaminen heikentää pyörittimen toimintaa ja prikka itse jää seikkailemaan vaihteiston sisällä.

 Vaijerin pyöritin paikoillaan ja vaijerin lähtö vasemmalla.

Lähikuva pyörinrattaasta.

Hammastus kulunut
Itse rataskin on saanut kärsiä. Se on joutunut toimimaan virheasennossa vastakappaleeseensa, matopyörään, nähden. Hammaspyörän akselissa on kierre jonka tarkoituksena on pyöriessään estää öljyä pääsemästä laakeroinnin läpi vaijerin suuntaan. Öljyn paluukanava on nähtävissä yllä olevassa kuvassa urana kiinnitinosassa.

Matopyörä joka pyörittää nopeusmittarin pyöritintä.

Kumi kuluttaa terästä
Matopyörän laipassa näkyy ura jonka kuminen huulitiiviste on kuluttanut siihen. Tämä osa pitää osaltaan vaihteistoöljyn siellä missä pitääkin. Laipassa on myös ruosteen aiheuttamia syöpymiä. Uusi huulitiiviste on asennettava niin että sen tiivistehuuli tulee kulumauran vasemmalle puolelle.

Tonnisella hiomakankaalla
Laipan pinta on karhennettu hiomalla tiiveyden varmistamiseksi. Huulitiiviste ei tahdo pitää aivan kiiltävällä pinnalla vaan sen pitää sopeutua tiivistyskohteeseensa.

Puolen päivän homma
Vaijerinpyörittimen kunnostamiseen meni munkkikahvien juonnin ohella puolet päivästä. Uusi osa ei asiaan olisi auttanut koska sen alapään laakerointi olisi jäänyt kuitenkin väljäksi ja vika olisi vain ajan mittaan pahentunut. Myös varaosan saatavuus on satunnaista.

O-rengas varmistuksena
Kun kerran ryhdyin hifistelemään pyörittimen suhteen tein myös tiivistyksestä varmemman. Sorvasin tiivistystä varten pyörittimen rungon laippaan uran O-rengasta varten kun siinä oli tilaa.

 Ura ja O-rengas paikoillaan urassa.

Kumi lukitsee
Tästä on se etu, tiivistämisen lisäksi, että pyöritin ei vahingossakaan aukea kun vaijeria irrotetaan. O-rengas laittaa hanttiin kun se on sopivasti litistynyt tiivistepintojen väliin.

Ahtautta
Pyöritin on hieman hankalassa, likaisessa  ja ahtaassa paikassa. Vaijerin kiinnitystä varten oleva kierre on usein vaurioitunut ja vaijeria ei saa kunnolla kiinni. Silloin vaijerin neliömäinen osa ei ole tarpeeksi syvällä pyörittimessä ja mittari ei toimi tai toimii mutta pyörittimen akselin pää kuluu helposti. Vaijerin pitäisi pystyä asentamaan paikoilleen sormivoimin.

Jos kuitenkin pitää irrottaa
Yllä olevan kiinnitysosan voi irrottaa mikäli käyttää suoraa rautalangan pätkää ja painaa sillä samalla pyöritinakselia että se ei nouse kiinnitysosan mukana ylös eikä aiemmin mainittu välysprikka karkaa. Eikä myöskään hammaspyörän yläpuolella oleva prikka putoa avautuneeseen aukkoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti