keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Purkupyörä: Vaihteiston laakeroinnin uusintaa


Suosin kivijalkakauppaa
Tilaamani laakerit olivat saapuneet paikalliseen laakerikauppaan. Koko nippu maksoi 260€. Että ei ihan ilmaista mutta paketissa oli myös ylimääräisiä laakereita erääseen toiseen vaihteistoon.

 Kytkimen painelaakerit: uusi ja vanha.

Malli muuttunut
Enää ei saa kaupasta, edes tilaamalla, vanhan mallista painelaakeria vaan pitää tyytyä suuremmalla pintapaineella toimivaan kaksiosaiseen laakeriin. Josko olisi sitten paremmasta aineesta tehty. Joka tapauksessa kytkimen oikea säätö on tässä asiassa kynnyskysymys keston kannalta.

 Ryhmäpyörän painelaakeri. Yllä uusi, alla vanha.

Pintapainetta enemmän
Laakeroinnin rakenne on sama mutta neulamäärä uudemmassa on vähäisempi. Pintapaine on tällöin isompi. Toivottavasti tässäkin on materiaali parempaa. Vanhakin laakeri vielä käyttökelpoinen vaikka lievää kulumaa on jo. Hyllytavaraa laakerikaupassa.

Vanha ja uusi vaihdeakselin etupään laakeri.

Arvokas yksilö
Jokaisessa akselissa on toisessa päässä laakeri joka ei salli päittäisliikettä. Siksi toisessa päässä pitää olla "uiva" laakerointi joko neula- tai rullalaakerilla toteutettuna. Tämä laakeri on vaihteiston kallein laakeri. Käsitti yli puolet koko laakeritilauksen hinnasta.

 Laakerit vaihdekotelon etupäässä.

Etupään laakerit
Iso kaksirivinen kytkinakselin urakuulalaakeri on kiinni paininkehän avulla. Jos joutuu käyttämään ruuvilukitetta ei sitä saa laittaa liikaa koska laakeripesän kehällä olevat öljykanavat voivat tukkeutua. Kaikki laakerit tai niiden osat ovat kiinni lämpösovitteella. Alumiinista koteloa pitää lämmittää niin laakerien ulkokehät sujahtavat paikoilleen ilman isompaa vaivaa. Pakkasesta on myös apua.

Vaihdekotelon takapäädyn sisäpuoli.

Takakannen laakerit
Vasemmalla vaihteenvalitsinmekanismin haarukka jonka säätö on hieman toisessa laidassa. Sitä voi säätää vaihteiston takakannen säätöruuvilla. Laakerit, vasemmalta oikealle, ovat kytkinakselin laakeri, ryhmäpyörän laakeri ja vaihdeakselin laakeri. Ensiksi ja viimeksi mainitut ovat samanlaiset kuin kotelon etupäässä mutta eri akseleissa. Kaksi pienempää reikää kannessa ovat vaihderummun ja vaihteensiirtohaarukoiden akselien kiinnitysreiät.

Vaihdevalitsimen säätöruuvi lukitusmuttereineen.

Vaihteen kytkeytymisen säätö
Säätöruuvin vaihteiston sisällä olevassa päässä on epäkeskeinen kanta jota kiertämällä säädetään vaihteen keskitysjousen asentoa. Vaihteenvalitsimen läpiviennissä on o-rengas takakannen kuoressa.

 
Vasemmalla vanha 5-vaihteen laakeri, oikealla uusi.


Viitosvaihteen toisiohammaspyörä laakereineen.

Aina pareittain
Laakerin rullakehä pyörii suoraan hammaspyörän sisäpintaa vasten. Jos se on syöpynyt niin hammaspyörä menee vaihtoon kuten sen ensiöpuolikin. Hammaspyörät ovat aina sovitettu pari.

Minimivälyksellä
Kuvassa on myös vaihdeakselille tuleva sisäkehä ja sen päälle tuleva rullakehä. Silloin kun viitosvaihe ei ole kytketty niin laakeri pyörii. Kun vaihde kytketään laakeri ei pyöri. Jos laakerissa on välystä ei hammaspyörän hammaskosketus ole vakaa. Se aiheuttaa ennenaikaista hammastuksien kulumista myös ensiöhammaspyörässä ja tietenkin melua. Viistohampaiseen hammaspyörään syntyy aina sivuttaiskuormaa joten se pyrkii pyörimään luonnostaan vinossa jos laakeroinnissa on välystä.

Aina uudet laakerit
Vanha laakerikaan ei ole toivoton mutta koska laakerit eivät ole erityisen kalliita kannattaa ne vaihtaa varsinkin rasittuviin kohtiin. Viides vaihde on se joka on enimmäkseen päällä joten sen laakeriin kohdistuu vain staattista kuormaa vaihteen päällä ollessa. Kun ajetaan muilla vaihteilla on laakerillakin tehtävää. Sama koskee muitakin vaihteita. Muilla vaihteilla on huomattavsti isommat laakerit johtuen siitä että niillä kiihdytetään ja viitosella ajaessa ne joutuvat pyörimään koko ajan.

Kaksirivinen iso urakuulalaakeri.

Järeä laakeri
Tämä laakeri kytkinakselin etupäässä on kovimmalle joutuva laakeri. Samanlainen laakeri on myös vaihdeakselin takapäässä eli siellä missä kardaani on kiinni vaihteistossa. Yleisimmät vikakohteet tämän tyypin vaihteistossa. Laakeri rasittuu erityisesti jos kytkimessä on vikaa tai kardaanin nivel on epäkuntoinen. Vika on hyvin harvinainen alle 100.000 km ajetuissa vaihteistoissa. Toki liian pienellä kierrosluvulla ajettuna rasitus kasvaa.

Kytkinakselin etupään ja ryhmäpyörän takapään rullalaakeri.

Pitää tilata erikseen
Tätä ei ensihätään löytynyt paikallisen laakerikaupan hyllystä vaan on tilaustavaraa kuten kytkimen painelaakerikin.

 Nopeusmittarin pyörittimen matopyörän kuulalukitus.

Mutterikiinnitys 
Tähän kierretään päätymutteri lukitsemaan koko vaihdeakselin takaosan rakenne ja tietenkin matopyörä. Yksi akselin urista on muita pidempi johon kuula tulee ja matopyörän lovi myös. Uriin kiinnittyy kardaanin kaksoisristikkonivel. Vaihdeakselin etupäässä on vastaava  mutta vasenkätinen mutteri jolla akselin etupään osat kiinnittyvät.

Paljon matkaa
Kun laakerointi on kunnossa ja siten hammaspyörien ryntöpintojen kosketuskohdat niin kuin pitää on luvassa yli 100.000 kilometriä huoletonta matkantekoa. RVS-käsittely parantaa ennustetta ja laskee käyntilämpötilaa sekä pienentää kitkaa. Ainoa "ihmeaine" jolla on, tietääkseni, kestävää vaikutusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti