Triken uudet vaihteet
Otsikko on hieman harhaanjohtava koska tämä vaihteisto ei tule olemaan enää purkupyörän osa vaan varaosa California Adamantiin. Siinä vaihteisto pitää kolkotusta ja ujeltelee. Varsinaista havaittavaa vikaa siinä ei ole ja siksikin se on hyvä ottaa irti ja kunnostaa ja sillävälin nyt peruskorjattu vaihteisto tulee tilalle. Samalla uusiutuu kytkin. Moottorikin voi vaihtua samalla kertaa. Varamoottori on peräisin samasta Purkupyörästä.
Vaihteisto ylhäältä katsoen.
Selkeä rakenne
Kokosin vaihteiston vaihdelaatikon takakanteen ohjekirjan ohjeiden vastaisesti. Mielestäni osat on hankala pujotella ahtaaseen koteloon. Alhaalla vaihderumpu ja vaihteensiirtohaarukat. Vaihdeakseli vasemmalta oikealle: vaihteet 4, 3, 2, 1 ja 5. Ykkösellä ja kakkosella on yhteinen vaihdehaarukka ja orjarengas kuten on myös vaihteilla 3 ja 4. Viitosvaihteella on oma haarukkansa ja orjarenkaansa mutta ne ovat ryhmäpyörän yhteydessä mikä tekee vaihteistosta lyhyemmän.
Kokosin vaihteiston vaihdelaatikon takakanteen ohjekirjan ohjeiden vastaisesti. Mielestäni osat on hankala pujotella ahtaaseen koteloon. Alhaalla vaihderumpu ja vaihteensiirtohaarukat. Vaihdeakseli vasemmalta oikealle: vaihteet 4, 3, 2, 1 ja 5. Ykkösellä ja kakkosella on yhteinen vaihdehaarukka ja orjarengas kuten on myös vaihteilla 3 ja 4. Viitosvaihteella on oma haarukkansa ja orjarenkaansa mutta ne ovat ryhmäpyörän yhteydessä mikä tekee vaihteistosta lyhyemmän.
Liikaa vääntöä
Hammaspyörät ovat kuluneita mutta eivät mietenkään huonoja. Huonoin on tyypilliseti viitosvaihteen ratasparin hammastus. Näissä vanhemmissa 950 cc koneissa kun on kunnon alavääntö niin helposti tulee ajettua viitosella liian pienillä kierroksilla joten käynti on hieman hakkaava ja aiheuttaa kulumaa. Jos ensiövedon rataspari on huono, huutaa vaihteisto kaikilla vaihteilla.
Ratasparit aina yhdessä
Vaihdekohtaiset äänet syntyvät kunkin vaihteen rataspareista. Hammaspyörät ovat vain uutena keskenään vaihtokelpoisia. Jo kulunut on sopeutunut pariinsa kulumalla. Siksi hammaspyörät vaihdetaan aina pareina. Uutta ja kulunutta ratasta ei saa keskenään toimimaan.
Hammaspyörät ovat kuluneita mutta eivät mietenkään huonoja. Huonoin on tyypilliseti viitosvaihteen ratasparin hammastus. Näissä vanhemmissa 950 cc koneissa kun on kunnon alavääntö niin helposti tulee ajettua viitosella liian pienillä kierroksilla joten käynti on hieman hakkaava ja aiheuttaa kulumaa. Jos ensiövedon rataspari on huono, huutaa vaihteisto kaikilla vaihteilla.
Ratasparit aina yhdessä
Vaihdekohtaiset äänet syntyvät kunkin vaihteen rataspareista. Hammaspyörät ovat vain uutena keskenään vaihtokelpoisia. Jo kulunut on sopeutunut pariinsa kulumalla. Siksi hammaspyörät vaihdetaan aina pareina. Uutta ja kulunutta ratasta ei saa keskenään toimimaan.
Vasemmalla kytkinakseli, keskellä ryhmäpyörä.
Vasenkätistä
Oikealla vaihdeakseli josta näkyy vaihteiston kallein laakeri. Mutterissa on vasenkätinen kierre. Se kannattaa liimata ja kiristää hyvin sekä varmistaa.
Oikealla vaihdeakseli josta näkyy vaihteiston kallein laakeri. Mutterissa on vasenkätinen kierre. Se kannattaa liimata ja kiristää hyvin sekä varmistaa.
Alhaalla pilkistää vaihderumpu ja vaihteensiirtohaarukoiden akseli.
Näkymä kytkinakselin puolelta. Ensiövedon rataspari ja ryhmäpyörä.
Hammaspyörien järjestys
Kytkinakselissa on jousitoiminen sysäyksenvaimennin. Keskellä ensiövedon rataspari joista ryhmäpyörän puoleinen on myös kolmosvaihteen ensiöhammaspyörä. Järjestely vähentää hammaspyörien tarvetta yhdellä.
Iskujen aiheuttamia vaurioita
Sysäyksenvaimentimen liukupintojen reunassa on lohkeamia jotka olivat syntyneet iskurasituksista kun jousi oli poikki. Jousen on tarkoitus on että kytkimen suunnasta tulevat iskut eivät välity hammaspyöriin koko tehollaan. Samaa tekee takapyörän navassa olevat kumi. ja kitkavaimentimet.
Kytkinakselissa on jousitoiminen sysäyksenvaimennin. Keskellä ensiövedon rataspari joista ryhmäpyörän puoleinen on myös kolmosvaihteen ensiöhammaspyörä. Järjestely vähentää hammaspyörien tarvetta yhdellä.
Iskujen aiheuttamia vaurioita
Sysäyksenvaimentimen liukupintojen reunassa on lohkeamia jotka olivat syntyneet iskurasituksista kun jousi oli poikki. Jousen on tarkoitus on että kytkimen suunnasta tulevat iskut eivät välity hammaspyöriin koko tehollaan. Samaa tekee takapyörän navassa olevat kumi. ja kitkavaimentimet.
Vaihdelaatikko päältä ja takaa.
Keväällä käyttöön
Nyt tämä siirtyy tallin ylähyllylle odottamaan kevättä. Sillä aikaa remontoin purkupyörän moottorin ja joitakin muita osia lähinnä varaosiksi California Adamantia varten. Sillä todennäköisesti tehdään jatkossa hyvin paljon pitkiä matkoja joten tekniikan on oltava luotettavaa. On helpompaa vaihtaa kokonainen komponentti kuin ryhtyä kiireellä remontoimaan ajokauden aikana. Kyllä tällä pitäisi selvitä seuraavat satatuhatta kilometriä.
Riittävästi varavaihteistoja
Tätä tyyppiä vaihteistoja on taloudessa neljä kappaletta kahta pyörää kohden. Nyt pyörissä olevat voin kunnostaa myöhemmin. Ne ovat hyvää alkupääomaa seuraaville projekteille.
Nyt tämä siirtyy tallin ylähyllylle odottamaan kevättä. Sillä aikaa remontoin purkupyörän moottorin ja joitakin muita osia lähinnä varaosiksi California Adamantia varten. Sillä todennäköisesti tehdään jatkossa hyvin paljon pitkiä matkoja joten tekniikan on oltava luotettavaa. On helpompaa vaihtaa kokonainen komponentti kuin ryhtyä kiireellä remontoimaan ajokauden aikana. Kyllä tällä pitäisi selvitä seuraavat satatuhatta kilometriä.
Riittävästi varavaihteistoja
Tätä tyyppiä vaihteistoja on taloudessa neljä kappaletta kahta pyörää kohden. Nyt pyörissä olevat voin kunnostaa myöhemmin. Ne ovat hyvää alkupääomaa seuraaville projekteille.
Aiempaa laakeriasiaa.
Toisessa vaihteistossa toisenlaiset ongelmat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti