maanantai 30. marraskuuta 2015

Työkaluja vaihteistoremonttiin


Vanha 5-vaihteinen
Koskee lähinnä Moto Guzzin isolohkoisen koneen 5-vaihteista vaihteistoa. 850GT -> California Vintage. Kuusikymmentäluvulta kaksituhattaluvulle.
Toki osa työvälineistä soveltuu muihinkin vaihteistoihin.

Aina ensin perusteellinen pesu
Puhtaus on erityisesti vaihteistoasioissa tärkeää. Siksi ulkopinta ennen purkua on syytä puhdistaa kuten myös työkalut ja työtaso sekä osille varatut rasiat. Kun joka työvaiheen käsittelyn yhteydessä tai jälkeen pidetään puhtaudesta kiinni niin kokoonpanon jälkeen voi olla melko varma että vaihteistoon ei jäänyt epäpuhtauksia.

Näillä aineilla ja välineillä saa puhdasta.

Öljy pois lämpimänä
Öljyt kannattaa laskea jo aiemmin. Mieluimmin silloin kun vaihteisto on ajon jäljiltä kuuma tai ainakin antaa valumisaikaa runsaasti. Mielellään viikkoja. Silti joutuu öljyä pesemään pois pinnoilta.

Aloitus etupäästä
Vaihteiston purkaminen aloitetaan kytkinkeskiön irrotuksella. Siihen tarvitaan kaksi työkalua sekä lisäksi kapea, nelikulmainen, vinopäinen tuurna ja vasara lukituslevyn avaamiseen.

Kytkinkeskiön irrotukseen käypiä työvälineitä

Asianmukainen työväline tarvitaan
Sen jälkeen käytetään sakarahylsyä ja väännintä. Tiukassa oleva tai liimattu mutteri aukeaa parhaiten paineilmatoimisella vääntimellä. Mutteri voi olla myös liimattu laadultaan kovalla ruuvilukitteella ja silloin voi tarvita lämmittämistä.

Kahta keskiötyyppiä
Kuvassa näkyvä lukitustyökalu on tehty siten että se sopii molempiin keskiömalleihin. Vanhan kytkilevyn keskiöstä saa myös vastaavan työkalun. Jos molempia keskiötyyppejä haluaa aukoa tarvitaan kaksi hammastukseltaan erilaista kytkinlevyn keskiöhammastusta aihiona. 

Joskus murjottuja
Jos vaihteisto on joskus purettu ennestään niin mutterit voivat olla huonossa kunnossa kuten kuvasta voi nähdä. Vauriot mutterissa johtuvat yleensä sopimattoman työkalun käytöstä. Mutterin voi käyttää uudelleen jos se on siisti ja mahdolliset purseet viilattu pois.

Lähikuva hylsystä.

Itse tehden tai ostaen
Valmiita avaimia löytyy myös alan työkalukaupoista.
Halvemmaksi tulee kun ostaa sopivan halvan hylsyn josta viilaa toimivan työkalun. Aikaa menee 15 - 30 minuuttia itse tekemiseen.

Jatkuu takakannen irrotuksella
Kun kytkinkeskiö on irti voidaan löysätä takakannen M6 kuusiokoloruuvit ja mahdollisesti yhden ruuvin edessä olevan nopeusmittarin vaijerin pyörittimen rungon irrotus. Riippuu pyörittimen sijainnista. Jos haluaa että vaihteiston akselit jäävät vaihteiston koteloon ja takakansi irtoaa sinällään on pyöritinlaite irrotettava kokonaan. Sen akselin alapäässä oleva välysprikka putoaa vaihteiston sisään.

Sisäpuoli näkyviin
Kun vaihteisto on kytkinkotelon varassa pöydällä voidaan takakansi nostaa ylös ja akselit jäävät siististi koteloonsa. Ne voi poimia sieltä yksitellen. Joitakin osia, kuten välyslevyjä eli shimmejä ja laakereita voi jäädä vaihteiston kotelon pohjalle. Öljy osaa "liimata" osia paikoilleen väliaikaisesti ja siksi ne saattavat tipahtaa yllättäen.

 Sisäpuoliseen tartuntaan väline.

Kätevä laite
Varsin monipuolinen ulosvetäjä. Mahtuu noin 15 mm reiästä sisään ja maksimimitta on noin 50 mm. Ei kestä lujaa vetoa vaan pitää auttaa esimerkiksi lämmittämällä kohdetta. Ns. ekspansiivinen ulosvetäjä. Tällä irtoaa kaikki 5-vaihteisen vaihteistokotelossa olevat laakerit. Mahtuu kotelon sisään. Ulosvetäjää muokkasin hieman tähän tarkoitukseen.

Ulosvedinyhdistelmä.

Laakerikehille
Leuat puristuvat kohteen alle tai siinä olevaan ulosvetouraan. Akseleissa olevien laakereiden sisäkehien irrotukseen. Irrotuskohteen lämmitys auttaa tässäkin hommassa. Edullinen ulosvetäjätyyppi ja yleisesti saatavissa.

 Alumiinileuat viilapenkissä.

Jos tarvitsee tarttua lujasti
Pehmeät alumiinileuat säästävät akselia kolhuilta ja tarttuvat lujasti kappaleisiin koska alumiini muotoutuu kappaleen muodon mukaan. Osa pysyy tukevasti asennossaan. Alumiinileuat ovat magneettikiinnitteiset ja kulutustavaraa eivätkä maksa paljon. Voi tarttua myös hammastukseen rikkomatta hampaita.

 Kaksileukainen ulosvetäjä.

Puristusliitoksille
Näillä lähtee isommat akselille puristusliitoksella kiinnitetyt osat. Tarvitaan harvemmin mutta hyvä yleistyökaluna. Leuat voi kääntää myös toisinpäin. Vakiotavaraa työkaluliikkeessä. Useita eri kokoja.

Järeämpi osa
Sysäyksenvaimentimen kokoonpano tuotti hieman poikkeavan toiminnon koska jousi on erilainen. Nyt se on poikkileikkaukseltaan pyöreä kun aiemmin on ollut kyse nelikulmaisesta jousilangasta. Lisäksi tämä uusi jousi on huomattavasti jämäkämpi. Ennen asennus onnistui pylväsporakoneen avulla mutta nyt tarvittiin hydrauliprässiä.

Yritystä pylväsporakoneessa.

Voiman puutetta
Homma ei siis onnistunut koska ei hauiksessa riittänyt papu puristaa jousta kasaan ja mieleen hiipi myös porakoneen kestämättömyys.

Uusi yritys prässissä.

Helpompi prässillä
Kuuden tonnin prässille tämä oli helppo juttu. Puristus ja kiilapalat paikoilleen. Muutaman sekunnin homma. Kyseinen asennustyökalu on peräisin jo kahdeksankymmentäluvulta kun korjailin 850GT:n vaihteistoa sepelipohjaisessa autokatoksessa. Prässi on myöhempää tuotantoa. Prässejä on tullut tehdyksi useita.

 Vaihdeakselin takapään mutteriavain.

Vanhoista osista työkaluja
Valmistettu toimestani kuluneesta kardaanin takapään uraholkista ja teräsputkesta sekä latanpätkästä. Muistaakseni Vimpy ry:n tallilla Vilppulassa. Uraholkin kylkeen on hitsattu pala rautaa josta se kiinnitetään viilapenkkiin tukevasti.

Avain työkohteessaan näytiksi.

Vasta viimeksi
Vaihdeakselin takapään mutterin voi kiristää jo tässäkin vaiheessa mutta kokoonpano on kovasti paljon hankalampi. Homman voi tehdä myös vaihteiston muun kokoonpanon viimeisenä toimenpiteenä kun vaihteiston kotelokin on jo koottu.

Ura-akseli on uraholkissa ja avain siinä välissä.

Hellävarainen kiristys
Kun akselin pää on uraholkin sisällä niin uraholkin pää toimii laakerina avaimelle eikä avaimen ote lipsu. Mutteria ei auta kiristää kovin hurjasti sillä kierre on vain ura-akselin alueella eli noin puolet kierteestä puuttuu. Nopeusmittarin pyörittimen matopyörän lukituskuula pitää muistaa laittaa uraansa. Yksi akselin urista on pidempi muita ja matopyörän sisäreiässä on lovi. Mutterin kanta on hyvin matala.

Erikoisavainsetti tositoimissa.

Malliksi
Nuo ylemmät kuvat olivat siis vain kuvausta siitä millä tavalla ja mihin osiin avainta käytetään. Tässä kuvassa tositoimessa.

Kierreliimat ja -lukitteet
Liimojakin tarvitaan. Laakerilukitetta jota laitan vasta kun laakeri on alumiinisessa pesässään. Kyllä se imeytyy sinne missä sille on tilaa ja tarvetta eikä sitä tule laitetuksi liikaa etteivät voitelukanavat tukkeudu.

Kokokin ratkaisee
Ruuvilukitetta on kahta sorttia: alle 12 mm kierteisiin ja yli 12 mm kierteisiin kuten akselien päihin.

Tiivistykseen
Tasotiivistettä vain toiselle puolelle tiivistettä sekä nopeusmittarin vaijerin pyörittimen kierteen tiivistykseen että vapaavalon anturin tiivistykseen.

 Tasotiiviste, laakerilukite, yli 12 mm ja alle 12 mm kierrelukite.

Pieni määrä riittää
Näitä aineita ei tarvitse holvata. Pinnat pitää olla puhtaat öljystä ja muustakin. Öljy pilaa tarttuvuuden ja täyttää sellaisia kohtia joihin liiman pitäis mennä. Tasotiivistettä vain yhdelle puolelle paperitiivistettä jos sittenkin tarvitsee vielä avata...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti