Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
perjantai 4. joulukuuta 2015
Filosofiaa vaihteiston kunnostuksesta
Lähes sarjatyönä
Juurikin kaksi Moto Guzzin viisivaihteista vaihteistoa peruskunnostaneena mietiskelin kuinka paljon pitäisi kiinnittää huomiota vaihteistoon kokonaisuutena.
Uusiakin saa
Rahalla saisi uuden kokonaisen vaihdelaatikon ja joskus se voi olla edullisinkin tapa saada muutoin hyväkuntoinen pyörä takaisin liikenteeseen. Esimerkiksi silloin kun vaihteisto on jonkin häiriön johdosta hajonnut korjauskelvottomaksi. Koskaan ei kuitenkaan kaikki osat ole vahingottuneet.
Käytetyn hankkiminen
Monet ostavat netin tai purkaamon kautta käytetyn vaihteiston. Joskus se on tuurista kiinni saako hyvän tai edes toimivan. Harva hyvästä luopuu...
Voi olla pettymys
Remonttia todennäköisesti joutuu tekemään kuitenkin. Ehkä parhaat osat yhdistelemällä voi saada kahdesta yhden toimivan. Kuitenkin tarvitaan joitain uusiakin osia kuten tiivisteet ja ehkä joitakin kriittisimpiä laakereita.
Ajettu vaihteisto
Otetaan esimerkiksi noin 150.000 km palvellut vaihteisto. Hieman siellä ratas rupattaa ja laakeri vollottaa mutta mitään ei periaatteessa ole rikki. Vaihteisto toimii eikä öljyn joukossa näy liikaa "metallinhohtoa".
Tässä vaiheessa tulee edullisimmaksi peruskunnostaa vaihteisto koska pääosa osista on edelleen aivan toimintakuntoisia. Laatikko pois rungosta ja purkuun.
Ehyttä, korjattavaa tai vaihdettavaa
Monennäköistä osaa tulee vastaan. Öljy osista on pestävä pois ennen tarkastelua. Joskus hammaspyörien ryntöpinnoissa vetopuolella on lovia tai merkittävää kulumista. Useimmiten viitosvaihteen osalta ja se on pitänyt voimakasta ajomelua ei hammaspyöräparia voi enää pelastaa vaan laittaa uudet. Samalla on syytä ostaa uusina kyseisen hammaspyöräparin laakerit sekä tietysti kaikki isot akseleiden päissä olevat rulla- ja kuulalaakerit. Kustannuksia tulee muutama satanen.
Muutamalla satasella
Mutta vaihteistosta tulee liki uuden veroinen: toimii jälleen eikä klonksottele, vaihteet kytkeytyvät nätisti, tehohäviöt lämpenmisen muodossa vähenevät ja ajokilometrejä saattaa olla jäljellä vielä toinen mokoma ilman häiriöitä. Kohtuullisin kuluin.
Korjaamalla kuntoon
Molemmat äskettäin korjaamani vaihteistot kuuluivat em. ryhmään. Tosin viitosen hammaspyöriä ei tarvinnut vaihtaa.
Ainakin kuoret jäävät
Mielenkiintoisin tilanne on silloin kun vaihteisto on ajettu melko loppuun. Ehkä jo poistettu käytöstä toimimattomuuden vuoksi. Itse olen toiminut seuraavasti: ottanut irti sen mitä saatavilla on.
Olen tallettanut peruskorjatuista vaihteistosta ne osat jotka ovat tutkimisen jälkeen vielä jollakin tavalla käyttökelpoisia. Vain lievästi kuluneita mutta toimivasta laitteesta "pelastettuja".
B-tason vaihteiston teko
Jo valmiiksi joka paikasta kuluneesta vaihteistosta ei uusillakaan osilla, jos ei sitten vaihda liki kaikkea, saa enää kovin hyvää mutta toimivan voi saada kun ehyillä, vaikkakin käytetyillä laakereilla (halvimmat laakerit voi laittaa uusiksikin) saadaan akselit oikealle etäisyydelle toisistaan ja siten hammaskosketus kohdalleen. Sama koskee akseleilla pyörivien hammaspyörien laakereita. Ne ovat useinkin varsin hyvässä kunnossa mutta jos laakerineuloissa on lovia, neulat ovat irtaallaan tai vierintäpinnat kovin kuluneita (karheita ja harmaita) pitää sellaisetkin vaihtaa uusiin tai ainakin ehyempiin. Tämä tietysti vaatii hieman harjaanusta nähdä mikä on vielä käyttökelpoinen osa ja mitä ei kannata uudelleensijoittaa.
Ei aktiiviseen vaan satunnaiseen käyttöön
Ei siis pyritäkään tekemään laatua vaan sellainen laatikko jolla voi ajella halutessaan mutta mitään kaukomatkailua tai rataharjoittelua sillä ei kannata mennä harrastamaan. Kevyellä käytöllä ja korvatulpilla voi pärjätä todella pitkään. Kuluja voi tulla vain muutama kymppi.
Aina jokin on toimintakunnossa
Edellämainitun kaltainen remontti sopii erityisen hyvin jos on samanlaisella vaihteistolla varustettuja pyöriä useampi tallissa ja niissä tulossa remonttia: käytetään "halpalaatikkoa" väliaikaisratkaisuna sillä aikaa kun kohdepyörän laatikkoon tehdään perusteellisempaa remonttia. Sama voi koskea myös moottoria. Ei matkanteko juurikaan keskeydy: vaihteiston tai moottorin vaihto sujuu kyllä yhdessä päivässä jos siihen on varautunut.
X-1R ja RVS
Lisäksi on apuna erilaiset öljyn sekaan laitettavat lisäaineet joilla väitetään olevan kestoa lisääviä vaikutuksia.
Talvella on aikaa
Toisaalta meillä on pitkä talvi jonka aikana voi aina laittaa vaikka koko pyörän remonttiin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti