perjantai 11. joulukuuta 2015

Irtomoottorin kampiakseli ja kiertokanget

Kansien laittoa ja muita pikkuosia


Kampiakseli ja siihen liittyvät
Edellisessä jutussa tuli kannet kuntoon. Nyt oli kampiraudan vuoro. Kone oli viimeksi avattu ihan kotimaassa sillä osissa oli suomenkielistä tekstiä. Mitään isoja yllätyksiä ei ilmennyt. Törky öljypohjassa täytyy olla aiempaa jätöstä: ainakaan mitään näkyvää vikaa en löytänyt. Kulumaa kylläkin.

Kampiakselin takalaakerin laippa ja öljykanavan holkki.

Holkki on tärkeä
Informatiivisenä tietona että laakeripesässä laakerin pyörähtämistä estämässä on öljykanavassa holkki. Se on vain painamalla paikoillaan ja voi esimerkiksi pudota kun laakeripesän kallistaa sopivasti. Holkki pitää siis ennen laakeripesän asennusta laittaa paikoilleen. Jos pitää vaihtaa uusi laakeripesä ei sen mukana tule kyseistä holkkia vaan se pitää siirtää edellisestä uuteen. Vastaavanlainen, mutta lyhyempi, on myös etulaakerissa.

Kampiakselin takapään laakeri.

Ei vaurioita
Laakeri on erittäin hyvässä kunnossa ja saa jatkaa sinällään tehtäväänsä. Myös kampiakselin laakeripinta on moitteeton. Välykset niin kuin pitää.

 Kiertokanget.

Männäntapin helat ok
Yläpään laakerivälykset kunnossa mutta alapään laakerit pitää mitata. 

Kiertokangen alapään laakeriliuskat.

Vaihdan liuskat varoiksi
En vielä mitannut laakereiden pyöreyttä enkä läpimittaa. Sitä varten ne pitää kiristää momenttiinsa.
Näyttää kuitenkin siltä että kulumista olisi tapahtunut tai laakeriliuskat ovat olleet liian ahtaat kiertokangenkaulalle joka taasen vaikuttaa olevan erinomaisessa kunnossa.

Kampiakselin kiertokangenkaulan tulppa.

Kärsinyt tulppa
Kierteet ovat mennyttä. Tarvitaan uusi tulppa. Sen voi joko sorvata sopivasta kovasta alumiinista tai hankkia varaosana. Kampiakselissa oleva kierre pitää myös kunnostaa ennen tulpan asennusta. Jos tulppa vuotaa karkaa öljynpaine.

Puhdas kanava
Kampiakselin kiertokangen kaulan sisällä ei ollut likaa. Se oli siis siivottu hiljattain. Öljypohjassa olevan irtometallin alkuperää en ole löytänyt.

 Sylinterin jäähdytysripojen välit ummessa.

Tehtaan vika
Tällä kohtaa laaduntarkkailu on valimossa pettänyt. Jäähdytysripojen välit ovat umpinaiset. Vain joka toisessa ripavälissä on kapea tukikannas. Tässä kaikissa väleissä pohjaan asti.

Jäähdytysripojen välit niin kuin pitää.

Jäähdytys parani
Kapealla taltalla ja viilalla sain avatuksi jäähdytysripojen välit. Nyt ei synny sylinteriin satunnaista kuumaa pistettä. Epätasainen kuumeneminen voi tehdä sylinterin soikeaksi.

Kampikammio.

Ensin hiekkapuhaltamalla
Aloittelin kampikammion siistimistä ulkopuolelta. Sain puolet siistiksi. Kun koko laitos on puhdistettu suoritan vielä puhalluksen umpinaisilla lasikuulilla että saan alumiinipinnan sileäksi ja likaa hylkiväksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti