Hitsaus tehty
Sain Norsa Oy:stä murtuneen takalaakerin hitsattuna. Olisin siellä voinut teettää myös koneistuksen mutta kun itselläkin on metallintyöstökoneita niin voin sen tehdä myös itse. Tulee halvemmaksi.
Jigi hitsaukseen ja sorvaukseen
Pätkä laakeripesän kiinnityslaippaa oli murtunut. Sitä varten tein tukevan hitsausjigin että mitoitus säilyy ja muoto myös. Lämpö tunnetusti pyrkii taivuttamaan metalleja. Alumiinikään ei ole aivan helpoimpia sen suhteen.
Rikottu väkivaltaisesti
Laakeripesää oli joskus käsitelty voimallisesti jäljistä päätellen. Vaurioituneet kohdat on nyt hitsattu.
Laakeripesää oli joskus käsitelty voimallisesti jäljistä päätellen. Vaurioituneet kohdat on nyt hitsattu.
Laakeripesän takasivu ja jigi.
Ulkopuoli kytkintilan suuntaan
Tämä on se sivu joka näkyy kun vauhtipyörä irrotetaan. Hitsaustuki oli silloin eri puolella osaa kun tässä näkyvä hitsaus on suoritettu.
Tämä on se sivu joka näkyy kun vauhtipyörä irrotetaan. Hitsaustuki oli silloin eri puolella osaa kun tässä näkyvä hitsaus on suoritettu.
Ulkopuolen hitsaus.
Korjaus saa näkyä
Tälle ei tarvitse tehdä mitään. Hitsaus saa näkyä. Aiemmin kohdalla oli jotain kemiallista metallia. Sen lujuus on vain murto-osa hitsauksen lujuudesta. Lisäksi vaara öljyvuodosta murtuman kautta kytkintilaan.
Tälle ei tarvitse tehdä mitään. Hitsaus saa näkyä. Aiemmin kohdalla oli jotain kemiallista metallia. Sen lujuus on vain murto-osa hitsauksen lujuudesta. Lisäksi vaara öljyvuodosta murtuman kautta kytkintilaan.
Hitsaus tiivistepinnan puolelta.
Sorvilla siistiksi
Tältä puolelta pitää koneistaa sauma piiloon. Se onnistuu joko jyrsimellä tai sorvilla. Tallilla asia selviää. Lieriömäistä ohjainpintaa on riittävästi mutta tiivistepinta pitää saattaa alkuperäiselle korkeudelleen.
Kohtuuhintainen osa
Laakeripesä ei ole erikoisen kallis ja laakerikin sisältyy hintaan: 125€. Tämä tuli maksamaan muutaman kympin ja koneistus päälle jos sen olisin halunnut. Laakeri on vanha ja kunnossa.
Jos työn hinta lasketaan
Jos laskettaisiin että koko korjaus pitäisi teettää jossain konepajalla ammattitöinä hitsausjigin valmistuksesta alkaen materiaaleineen, hitsaus ja koneistus niin uuden hankkiminen olisi ehkä ollut halvempaa... Nyt rahat jäivät kotimaahan pienyrittäjälle. Loput töistä itselle.
Jigi joutaa lainaksi
Jos muilla ilmenee samoja vikoja takalaakerissa niin täällä ollaan jigin kanssa valmiina...
Sorvilla suoraksi
Kiinnitin takalaakerin sorviin ja keskitin että sorvauksesta tulee oikean muotoinen.
Tältä puolelta pitää koneistaa sauma piiloon. Se onnistuu joko jyrsimellä tai sorvilla. Tallilla asia selviää. Lieriömäistä ohjainpintaa on riittävästi mutta tiivistepinta pitää saattaa alkuperäiselle korkeudelleen.
Kohtuuhintainen osa
Laakeripesä ei ole erikoisen kallis ja laakerikin sisältyy hintaan: 125€. Tämä tuli maksamaan muutaman kympin ja koneistus päälle jos sen olisin halunnut. Laakeri on vanha ja kunnossa.
Jos työn hinta lasketaan
Jos laskettaisiin että koko korjaus pitäisi teettää jossain konepajalla ammattitöinä hitsausjigin valmistuksesta alkaen materiaaleineen, hitsaus ja koneistus niin uuden hankkiminen olisi ehkä ollut halvempaa... Nyt rahat jäivät kotimaahan pienyrittäjälle. Loput töistä itselle.
Jigi joutaa lainaksi
Jos muilla ilmenee samoja vikoja takalaakerissa niin täällä ollaan jigin kanssa valmiina...
Sorvilla suoraksi
Kiinnitin takalaakerin sorviin ja keskitin että sorvauksesta tulee oikean muotoinen.
Takalaakeri sorvissa.
Sorvauksen jälkeen.
Tarkastus ja täyttö
Oikea muoto ja mitat löytyivät hitsauksen alta mutta hieman oli hitsarilta jäänyt kaasusulkeutumia hitsiin. Osaksi siitä voi syyttää takalaakerin laipan alkuperäistä valumateriaalia sillä siinäkin on huokosia. Kappale on nyt kuitenkin tiivistepinnaltaan suora mutta siltä varalta että huokosia on piilossa enemmänkin niin päädyin tiivistämään ja täyttämään huokoset kemiallisella metallilla.
Oikea muoto ja mitat löytyivät hitsauksen alta mutta hieman oli hitsarilta jäänyt kaasusulkeutumia hitsiin. Osaksi siitä voi syyttää takalaakerin laipan alkuperäistä valumateriaalia sillä siinäkin on huokosia. Kappale on nyt kuitenkin tiivistepinnaltaan suora mutta siltä varalta että huokosia on piilossa enemmänkin niin päädyin tiivistämään ja täyttämään huokoset kemiallisella metallilla.
Huokosten täyttö kemiallisella metallilla.
Vielä koneistus
Paikkauksen kovetuttua pitää tehdä vielä sen sorvaus suoraksi. Muut hitsistä johtuvat uudet muodot saavat olla sinällään. Kuvassa näkyvän säteettäisen reiän reuna pitää myös muotoilla.
Miksi osa on hankala hitsata
Laippa on huokoista alumiinia ja murtumapinta erityisesti. Jos rasvan haluaisi pois pitäisi osa liottaa ohenteessa ja uunittaa korkeassa lämpötilassa. Se kuitenkin sisältää kampiakselin takapään laakerin joka on herkkä lämmölle ja saattasi vaurioitua. Öljystä johtuen hitsaus hieman "kiehuu" mutta asia on hallittavissa.
Paikkauksen kovetuttua pitää tehdä vielä sen sorvaus suoraksi. Muut hitsistä johtuvat uudet muodot saavat olla sinällään. Kuvassa näkyvän säteettäisen reiän reuna pitää myös muotoilla.
Miksi osa on hankala hitsata
Laippa on huokoista alumiinia ja murtumapinta erityisesti. Jos rasvan haluaisi pois pitäisi osa liottaa ohenteessa ja uunittaa korkeassa lämpötilassa. Se kuitenkin sisältää kampiakselin takapään laakerin joka on herkkä lämmölle ja saattasi vaurioitua. Öljystä johtuen hitsaus hieman "kiehuu" mutta asia on hallittavissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti