Rekisterikilven tilalle lisäosa
Omasta mielestäni takalokasuojan jatkeena oleva rekisterikilven teline ei istu kokonaiskuvaan. Heivasin sen sivuun, kirjaimellisesti, ja teen sen sijaan komposiittisen lokasuojan jatkeen. Sign. Galluzzi on vain muotoillut takalokariin pokkauksia joka asettaa vaatimuksia jatkeen muotoilulle. Toistaiseksi olen ottanut pakkelimallin lokasuojan jatkeen tekemiseksi.
Pakkelimalli.
Mallin reunoja pitää jatkaa sivuille että siitä saa otettua kunnollisen muotin jolla lopullinen osa muotoillaan. Homma etenee hiljalleen kuten komposiittihommat yleensäkin.
Muotin laminointia.
Riittävä kovetus
Kovettukoon viikon verran. Sitten irrotus mallista, muotin puhdistus ja hionta sekä maalaus. Irrotusainekäsittely ja sen kiillotus niin pääsee tekemään varsinaista kokasuojan jatketta.
Muottiaihio.
Muotin viimeistely
Muotti vaatii vielä maalin ja irrotusaineen pintaansa. Teen ensimmäisen
koekappaleen lasikuidusta. Jos se on hyvä ja muottia ei tarvitse
korjailla teen jossain vaiheessa hiilikuituisen osan. Jotenkin näen
lokasuojan jatkeen valkoisena...
Lokarin jatkeen muotti maalattuna.
Loppukovetus muotille
Seuraavaksi kovetus korotetussa lämpötilassa ja sitten
irrotusainekäsittelyjä. Ensimmäisen "vedoksen" teen lasikuitukankaasta
ja pääsen sovittamaan sitä paikoilleen. Jos on hyvä muodoiltaan ja jos
kiinnitys onnistuu ja katson tarpeelliseksi teen kopion hiilikuidusta.
Valmistusta
Pääsin laminointivaiheeseen. Tavallista markettilaadun laskuitukangasta kolme - neljä kerrosta.
Valmistusta
Pääsin laminointivaiheeseen. Tavallista markettilaadun laskuitukangasta kolme - neljä kerrosta.
Polyesterihartsia ja lasikuitukangasta muotissa.
Jatkeen proto sovituksessa.
Sama takaapäin.
Peruslaatua
Hieman jäi joitakin ilmakuplia kun en ryhtynyt alipainesäkittämään laminaattia. Pakkeli korjaa asian. Lopullinen jatke syntynee alipainesäkittämällä joten kuplia ei muodostu.
Hieman jäi joitakin ilmakuplia kun en ryhtynyt alipainesäkittämään laminaattia. Pakkeli korjaa asian. Lopullinen jatke syntynee alipainesäkittämällä joten kuplia ei muodostu.
Jatkeen proto sovituksessa.
Sama takaapäin.
Liika pois
Hahmotteilin kynällä hiukan miten jatke leikataan sopusuhtaisemmaksi. Jatke on kiinni sivulaukkujen telineiden väliputkessa myös. Suuntausta pitää myös tarkentaa. Ruuvin kohdalle tulee punainen heijastin joka on pakollinen varuste nykyään.
Hahmotteilin kynällä hiukan miten jatke leikataan sopusuhtaisemmaksi. Jatke on kiinni sivulaukkujen telineiden väliputkessa myös. Suuntausta pitää myös tarkentaa. Ruuvin kohdalle tulee punainen heijastin joka on pakollinen varuste nykyään.
Jatke on kiinni raudalla.
Kiinnike
Taivuttelin lattaraudasta kiinnikkeen lokarin jatkeelle. Kiinnikerauta on lokasuojan putkirungon alaäpään korvakkeessa kiinni kahdella ruostumattomalla M6-pultilla ja yhdellä sivulaukkujen telineiden yhdysputkessa. Latalle hiekkapuhallus ja pulverimaalaus niin kestää kulutusta. Kuvan yläreunassa näkyy rekisterikilven valon johtoliitin.
Taivuttelin lattaraudasta kiinnikkeen lokarin jatkeelle. Kiinnikerauta on lokasuojan putkirungon alaäpään korvakkeessa kiinni kahdella ruostumattomalla M6-pultilla ja yhdellä sivulaukkujen telineiden yhdysputkessa. Latalle hiekkapuhallus ja pulverimaalaus niin kestää kulutusta. Kuvan yläreunassa näkyy rekisterikilven valon johtoliitin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti