maanantai 23. toukokuuta 2016

California Adamant Kytkimen huolto


Aihio oli vanha
California Adamant, entiseltä työnimeltään Sääxjärvi Trike, on valmistettu paljon käytetyn pyörän pohjalle. Tarkoituksella itse pyörän remontointi siirtyi myöhemmäksi trikeksi muutoksen vuoksi koska tekniikka tuntui toimivan kohtuullisesti.

Savuttaa hieman
Moottori hieman pölläyttelee sinistä savua mutta saa vielä jatkaa tehtävässään. Hiukan vuotaa öljyä kyljillensä myös mutta se on enemmän visuaalista haittaa kuin vika. Sen sijaan kytkin on esittänyt lieviä toimimattomuusoireita ja vaihteisto hiukan ääntää.

Tavoitteet korkealla
Peruskunnostettu moottorikin on jo olemassa mutta sen vaihto jää myöhempään remonttiin kun pyörän runkokin kunnostetaan: laakeroinnit uusitaan ja runko saa pulverimaalin yllensä. Todennäköisesti mustan, kiiltävän pinnan. Myös sähköt teen uudelleen ja yksinkertaisemmin. Ehkäpä ensi talvena löytyy aikaa kyseiselle touhulle. Nyt vaihtuu vain kytkin ja vaihteisto. Myös perävaihde saa uusia osia sisäänsä.

Kytkin purkautui
Tänään Latimon avustuksella tempaistiin kardaani ja vaihteisto irti ja kytkinkin ehdittiin purkamaan. Huomenna laitetaan uudet kytkinlevyt ja peruskunnostettu vaihteisto paikoilleen. Tulee hikinen päivä.

Kytkin purettu irti.

Lika lujassa
Vauhtipyörä saa jatkaa tehtävässään. Paininlevyä ei tahtonut saada pois sillä niin paljon oli kytkinpölyä vauhtipyörän sisähammastuksessa. Varsin tyypillistä silloin kun kytkin on ollut avaamatta yli 150.000 km. Hammastus pitää puhdistaa hammas kerrallaan ja varsinkuin hampaiden välit sillä pöly on "kivettynyt" sinne ja lähtee vain terävällä taltalla irti. Loput teräsharjalla.

Epätasainen rasitus
Kovettunut pöly kytkimessä aiheuttaa myös sen että kuormitus osuu enimmäkseen vain taaemmalle kytkinlevylle. Usein se onkin murtunut tai kitkapinta on irronnut. Kytkin on onneksi yksinkertainen purkaa ja koota. Pari erikoistyökalua tosin tarvitaan.

Taaempi kytkinlevy kahtena kappaleena.

Toisen levyn kitkapinta irronnut
Levy ei ole erityisemmin kulunut mutta sen niittaus on pettänyt tai pikemminkin massalevy on kalvanut itsensä irti niittauksesta. 

Uudet ja kunnostetut kytkimen osat.

Päivitys syväuraiseksi
Ylärivissä uudet levyt ja keskiö syväuraista tyyppiä. Alhaalla vasemmalta alkaen paininlevy, välilevy ja päätylevy joka toimii samalla startin hammaskehänä.

Lasittumat ja lika pois
Kaikki pinnat hiottu sileiksi ja suoriksi. Välilevy on lievästi "lasittunut" ja hionnan jälkeen lasittumat näkyvät tummina läikkinä. Niitä ei ole kuitenkaan liikaa, noin 30% sallitaan, eli välilevy kelpaa tehtäväänsä. Pääasia on että se on suora. Ei ole laineilla tai kuppimainen. Välilevyn keskellä on "silmä" joka tulee paininlevyn keskiöön ja jota kytkimen työntötanko painaa.

Järeämmät kytkinlevyt
Uudet kytkimen kitkalevyt ovat liimatut keskiöihinsä eivätkä hajoa vaikka otettaisiin hieman äkkinäisempiakin lähtöjä. Epäilen, nimittäin, että edellinen levy hajosi viimekesäisessä kiihdytyskilpailussa. Silti sillä voi yhdenkin kytkinlevyn pidon turvin ajella vielä pitkän matkaa kuten noin 850 km kisoista kotiin ja joitain satoja vielä senkin jälkeen. Tässä kisakuvia.

Kytkin on helppo koota
Latimon kanssa laitettiin kytkin nippuun joka oli muutaman minuutin homma kun taustatyöt oli tehty hyvin. Vaihteistoon laitettiin kytkinkeskiö kiinni ja vaihteisto kytkimen perään. Ei hankaluuksia.

Tarvikelevyt ovat paksummat
Uudet kytkinlevyt kun olivat paksummat kuin entiset niin kytkinvivun säätö ei riittänyt vaan piti laittaa painelaakerin taa lisäprikka että kytkinvivun liike tuli oikealle alueelle. Säätö meni aivan toiseen laitaan mutta kytkinlevyjen kuluessa päästään takaisin normaalialueelle. Surflex-levyt ovat hieman paksumpia kuin alkuperäislevyt

Ajelemaan muilla pyörillä
Paljon muuta ei tehtykään vaan iltapäivän puolella lopettelimme koska lämpötila nousi remonttipaikassa liian korkealle että työt sujuisivat alle törkeän hikoilemisen rajan.

Loppukasaus ja muuta korjausta
Yksin hiljalleen kasailin purettuja osia paikoilleen. Isommista osista taka-akseli on korvakkeissaan heti kardaanin kiinnityksen jälkeen. "Peruutusvaihteen" eli laitteen jolla peräyttäminen tapahtuu sähköisesti napista painamalla, korjailin. Siinä oli rakenne pettänyt. Hitsasin sen entiselleen ja ryhdyin miettimään miten saan siitä varmatoimisemman. Laite on pettänyt kahden vuoden aikana kaksi kertaa. Piti ottaa "Härski Hartikaisen asento" eli selälleen laitteen alle ja lyhyen tarkkailun jälkeen selvisi miksi pakki pettää. Samalla selvisi se miten asia korjataan. Korjauksen teen kun seuraavan kerran ei pakki toimikaan. Voi ottaa aikansa. Pakin puuttuminen ei ole iso ongelma kunhan muistaa ettei aja trikeä hankalaan paikkaan.

Pakoputket kiinni
Pakoputkiston kokoonpano ei kauaa ottanut aikaa. Jatkossa pitää pakoputket maalata paremmin kuin viimeksi. Hieman on ruoste päässyt pinnoittamaan putkia. Onneksi ne eivät näy päällepäin. Äänenvaimentimet ovat rosteria ja näkyvissä. Niihin ei tarvitse tehdä kuin pesu. Kuten muutenkin koko laitteelle.

Etujarru antautunut
Talven aikana oli etujarru kadonnut. Tai siis sen toiminta. Kahva oli aivan lörppä. Löysäsin ohjaustangon että sain nestesäiliön vaaka-asentoon. Säiliön kansi irti ja muutama puristus kahvasta korjasi tilanteen. Lisäsin jarrunestettä.

Ilmat pois
Säiliön vino asento ja pieni jarrunestemäärä talven aikana oli aiheuttanut sen että pakkasella oli järjestelmä imaissut ilmaa sisäänsä mutta vain muutaman sentin päähän. Kahvasylinterin oikaiseminen vaakaan päästi ilman pois. Muutaman minuutin homma.

Metallin lisäaineistus
Perävaihteeseen ja tasauspyörästöön tulee RVS-käsittely. Samoin peruskunnostettuun vaihteistoon ja tietenkin moottoriin. Moottorin osalta kyse on uusintakäsittelystä. Edellinen tapahtui noin 2600 km sitten. Hieman pitkä väli mutta eiköhän RVS tee sielläkin tehtävänsä. Tosin väljiä venttiilinohjureita ei sekään korjaa. Niistä vuotaa hieman öljyä joten sinisiä pölläyksiä on odotettavissa. Mutta tällä moottorilla mennään tämä kesä.

Pikku ajelu kokeeksi
Hieman pidempi ajelu tänään vaikka helteen ja kaverin BossHoss-triken muutostyön suunnittelun aikaa vieneen rupeaman vuoksi jäi kierros vain noin sadan kilometrin mittaiseksi.

Vaihdettu vaihteisto hieman jäykkä
Vaihteet toimivat mutta päällekytkentä ei ole niin helppoa kuin on uudemmalla vaihteistolla. Ikäähän tällä on jo neljäkymmentäviisi vuotta. Tulee omat 850GT-ajat mieleen: vaihde kytketään voimakkaasti mutta päättäväisesti. Niin ne pykälät kytkeytyvät. Kytkin toimii ja vapaa löytyy helposti sekä vapaavalo toimii siten kuin sen pitääkin eli vaihde on vapaalla kun valo palaa.

Poljinjarrussa tutkittavaa
Takajarrujen toimintaan pitää paneutua: poljin painuu liian syvälle. On mahdollista että letkuissa on ilmaa. Pitänee ilmata.

Vain säätöä
Takajarru tuli kuntoon säätämällä. Ilmaa ei letkuissa ollut. Alipainetehostinkin olisi olemassa. Sen asennusta voisi harkita niin olisi kevytkäyttöinen jarru. Joka tapauksessa reippaasti polkaisemalla takajarrun saa lukkoon kuivallakin asfaltilla.

Takajarru tuli kuntoon
Takajarru toimii erinomaisesti. Sen suhteen ei tarvitse jännittää. Varmaan talvisäilytys ulko-olosuhteissa oli tehnyt jarrupaloista aluksi liukkaat.

Pieniä öljyvuotoja
Vasemmalla venttiilikoppa vuoti öljyä. Sain sen tiivistetyksi. Oikealla puolella öljyä vuotaa niukasti jostain sylinterin sisäsivulta. Tahtiin tippa per sata kilometriä eli siitä ei ole haittaa kuin kosmeettisesti.

Jotain vielä
Moottorin käynnistyminen on ajoittain huonoa. Vaihdoin tulpat, ei kehitystä. Viimeaikoina käynnistys on sujunut jo paremmin mutta jotain pientä vaivaa asiassa vielä on. Säädin kaasuttimet balanssiin keskenään tyhjäkäynnillä ja koko kierroslukualueella. Tarkistin myös että ryyppyluistit palauttavat eikä ryyppy jää päälle. Seuraava huolto on noin 2000 km päästä joten annan asian olla siihen asti ja jos jotain harmia ilmenee niin korjaan tien päällä.

Kesällä ajetaan
Käynnistyvyyskin tuli kuntoon kun tarkistin katkojan kärjet ja puhdistin käynnistinmoottorin. Tosin ajot ovat tapahtuneet pääosin California 1400 GTS:llä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti