Renkaan puhkeaminen
Näitä kokemuksia ei haluaisi keräillä kovin taajaan. California 1400:sesta puhkesi takakumi.
Rengas on Metzeler ME880 Marathon 200/60R16. Arvo paikallisessa kaupassa noin 300€.
California Pohjanmaalla.
Ilman pakeneminen tapahtui melko nopeaan moottoritien ulostulorampilla ja pyörän kulkusuunnasta ei ollut kuljettajalla kovin paljoa sanomista. Katselin jo paikkaa missä irtautua aluksesta mahdollisimman vähillä vammoilla. Jalat kuitenkin sitkeästi astinlaudoilla tyyräilin pyörän sivuluistossa tien laitaan. Ja siitä työntöhommina jalkakäytävälle. Sitten piti huokaista. Tupakkamies olisi tiennyt mitä pitää tehdä.
Soitto maahantuojalle
Hetken miettimisen jälkeen soittelin RM Heinolle jonne pyörää olin viemässä ensimmäiseen huoltoon. Sieltä lähti pelastuspartio perävaunun kanssa. Näin pyörä kulki sinne minne pitikin.
Vamma ulkopinnassa.
Iso reikä
Reiän suurin mitta on noin 15 millimetriä. Syvyys läpi asti. Melko kohtisuoraan L-kirjaimen muotoinen tunnistamaton metalliesine on läpi painunut. Samasta reiästä on tullut vajaat kolme baaria ilmaa pois vilkkaasti.
Reiän suurin mitta on noin 15 millimetriä. Syvyys läpi asti. Melko kohtisuoraan L-kirjaimen muotoinen tunnistamaton metalliesine on läpi painunut. Samasta reiästä on tullut vajaat kolme baaria ilmaa pois vilkkaasti.
Vierasesine renkaan sisäpinnan puolelta.
Ehkä ajoneuvon osa
Metallipala on noin 5 senttiä pitkä ja pää tylppä. Puhkeaminen on ollut välitön ja nopea kuten tyhjentyminenkin. Tämä on todennäköisesti ollut kolmosmoottoritiellä Tampereen ja Ylöjärven rajan (Kolmenkulma) läheisyydessä odottamassa. Tuskin esine on ollut kovin pitkään matkassa mukana. Mutta mistä sen tietäisi varmaksi.
Metallipala on noin 5 senttiä pitkä ja pää tylppä. Puhkeaminen on ollut välitön ja nopea kuten tyhjentyminenkin. Tämä on todennäköisesti ollut kolmosmoottoritiellä Tampereen ja Ylöjärven rajan (Kolmenkulma) läheisyydessä odottamassa. Tuskin esine on ollut kovin pitkään matkassa mukana. Mutta mistä sen tietäisi varmaksi.
Esine likempää sisäpinnassa.
Voiko korjata
Menee vahvasti harkittavaksi tarvitseeko tätä rengasta koittaa kunnostaa. On olemassa eri menetelmiä. Pitää tutkia onko liikaa kudosrakennetta vaurioitunut. Säikeitä ei saisi olla kovin montaa poikki. Renkaalla on ajettu vasta noin 1500 kilometriä. Rengas on pyörän ensiasennusvaruste.
Menee vahvasti harkittavaksi tarvitseeko tätä rengasta koittaa kunnostaa. On olemassa eri menetelmiä. Pitää tutkia onko liikaa kudosrakennetta vaurioitunut. Säikeitä ei saisi olla kovin montaa poikki. Renkaalla on ajettu vasta noin 1500 kilometriä. Rengas on pyörän ensiasennusvaruste.
Vaihdettiin uusi alle
Tilalle asennettiin huollon yhteydessä Dunlop D251 200/60R16.
Helpotusta takapyörän irrotukseen
Vastaisen varalle hankin työkaluja jolla etu- sekä takapyörä lähtevät irti akseleistaan. Tosin yksi työväline piti tehdä erikseen kun sellaista ei kaupasta saa.
Helpotusta takapyörän irrotukseen
Vastaisen varalle hankin työkaluja jolla etu- sekä takapyörä lähtevät irti akseleistaan. Tosin yksi työväline piti tehdä erikseen kun sellaista ei kaupasta saa.
Takapyörän akselin mutteriavain.
Tarpeellisia avaimia
Toiseen päähän akselia hankin pitkävartisen kuusiokoloavaimen. Sopii myös etupyörän akseliin. Vielä pitää hankkia lenkkiavain oikean puolen pakoputken klemmaria varten. Kuusiokoloavaimet ja lenkkiavainsetti ovat jo valikoimissa.
Toiseen päähän akselia hankin pitkävartisen kuusiokoloavaimen. Sopii myös etupyörän akseliin. Vielä pitää hankkia lenkkiavain oikean puolen pakoputken klemmaria varten. Kuusiokoloavaimet ja lenkkiavainsetti ovat jo valikoimissa.
Taka-akselin poistamiseksi oikean puolen äänevaimentajasta pitää irrottaa suojalevy, löysätä klemmari ja irrottaa vaimennin kannattimestaan. Vaimennin lasketaan takapää alas irrottamatta pakoputkesta.
Vähemmän purettavaa
Akselimutteri on isokoinen ja tekemälläni työkalulla välttää tyystin vasemman pakoputken irrottamisen. Avaimessa on toisessa päässä puolen tuuman vääntiötä varten neliöreikä. Tätä voi siis käyttää momenttiavaimen kanssakin tai vain lisätä pituutta ja momenttia tavallisella vääntimellä. Reissun päälle tuskin tulee momenttiavainta otettua mukaan.
Vähemmän purettavaa
Akselimutteri on isokoinen ja tekemälläni työkalulla välttää tyystin vasemman pakoputken irrottamisen. Avaimessa on toisessa päässä puolen tuuman vääntiötä varten neliöreikä. Tätä voi siis käyttää momenttiavaimen kanssakin tai vain lisätä pituutta ja momenttia tavallisella vääntimellä. Reissun päälle tuskin tulee momenttiavainta otettua mukaan.
Kaksi avainta
Tein erikoisavaimia kaksi. Toinen on Tampereen Heinolla ammattikäytössä. Nopeuttaa takapyörän irrotusta ja asennusta vartin verran. Toinen kulkee tästälähin mukana reissussa. Vaikka ei tien laidassa tarvitsikaan touhuta niin matkoilla voi olla tarvetta vaihtaa takakumi verstasoloissa niin tästä on silloinkin apua ainakin ajansäästössä.
Kahden hengen työ
Reissussa kun ei ole tunkkia eikä pyöränosturia mukana on takapyörän irrotus tehtävä, mikäli tarvitaan uusi rengas tai jämäkämpiä paikkausmenetelmiä, ulkona luonnossa.
Vasemmalle kyljelleen
Näin iso pyörä on kaadettava varovasti vasemmalle kyljelleen mutta sitä ennen on avattava taka-akselin mutteri. Kun pyörä on kyljellään ja akseli on saatu irti niin seuraavaksi on pujoteltava jarrusatula pois paikoiltaan. Hommaa helpottaa mutta lisää työtä kun ottaa satulan ensin irti jarrukilvestä. Jarrukilven ja pyörännavan välissä on holkki jota ei kannata hukata heinikkoon. Ne kun ovat irti niin pyörä irtoaa varsin vaivattomasti spooreiltaan.
Jos on vakuutus
Tietysti ne joilla on maksetut vakuutukset tätäkin asiaa varten tilaavat kyydin pyörälle, matkustavaisille hotellin ja lähin huolto hoitaa uuden kumin alle ja vakuutus maksaa toimet.
Renkaan korjattavuudesta
Kävin rengaskorjaamolla kyselemässä mitä maksaa renkaan korjaus. Toimenpide on että reikää avataan kulutuspinnan osalta ja siihen vulkanoidaan uuttaa kumia ja sisäpintaan vulkanoidaan ns. tossupaikka kuumaprässissä. Hintaa hommalle tulee noin 200€. On aika tarkalla kannattaako. Kierrätysmaksun kanssa uusi vastaava kumi maksaa noin 300€. Tietenkin eri liikkeissä on hieman erilaista hinnoittelua. Kysyn vielä toisen mielipiteen.
Ei kannata
Ottaen huomioon että renkaasta oli katkennut monta kudossäiettä olisi se tarvinnut sisäpinnalleen "liimatossun" vulkanoinnin ja ulkopinnasta olisi pitänyt poistaa kumia kudosta myöden reiän ympäriltä ja vulkanoida siihen tilalle uuden kulutuspinnan. Lisäksi irrotus vanteelta ja asennus vanteelle.
Tein erikoisavaimia kaksi. Toinen on Tampereen Heinolla ammattikäytössä. Nopeuttaa takapyörän irrotusta ja asennusta vartin verran. Toinen kulkee tästälähin mukana reissussa. Vaikka ei tien laidassa tarvitsikaan touhuta niin matkoilla voi olla tarvetta vaihtaa takakumi verstasoloissa niin tästä on silloinkin apua ainakin ajansäästössä.
Kahden hengen työ
Reissussa kun ei ole tunkkia eikä pyöränosturia mukana on takapyörän irrotus tehtävä, mikäli tarvitaan uusi rengas tai jämäkämpiä paikkausmenetelmiä, ulkona luonnossa.
Vasemmalle kyljelleen
Näin iso pyörä on kaadettava varovasti vasemmalle kyljelleen mutta sitä ennen on avattava taka-akselin mutteri. Kun pyörä on kyljellään ja akseli on saatu irti niin seuraavaksi on pujoteltava jarrusatula pois paikoiltaan. Hommaa helpottaa mutta lisää työtä kun ottaa satulan ensin irti jarrukilvestä. Jarrukilven ja pyörännavan välissä on holkki jota ei kannata hukata heinikkoon. Ne kun ovat irti niin pyörä irtoaa varsin vaivattomasti spooreiltaan.
Jos on vakuutus
Tietysti ne joilla on maksetut vakuutukset tätäkin asiaa varten tilaavat kyydin pyörälle, matkustavaisille hotellin ja lähin huolto hoitaa uuden kumin alle ja vakuutus maksaa toimet.
Renkaan korjattavuudesta
Kävin rengaskorjaamolla kyselemässä mitä maksaa renkaan korjaus. Toimenpide on että reikää avataan kulutuspinnan osalta ja siihen vulkanoidaan uuttaa kumia ja sisäpintaan vulkanoidaan ns. tossupaikka kuumaprässissä. Hintaa hommalle tulee noin 200€. On aika tarkalla kannattaako. Kierrätysmaksun kanssa uusi vastaava kumi maksaa noin 300€. Tietenkin eri liikkeissä on hieman erilaista hinnoittelua. Kysyn vielä toisen mielipiteen.
Ei kannata
Ottaen huomioon että renkaasta oli katkennut monta kudossäiettä olisi se tarvinnut sisäpinnalleen "liimatossun" vulkanoinnin ja ulkopinnasta olisi pitänyt poistaa kumia kudosta myöden reiän ympäriltä ja vulkanoida siihen tilalle uuden kulutuspinnan. Lisäksi irrotus vanteelta ja asennus vanteelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti