keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

California Adamant Uusi monitoimimittari


Pikkuvikainen pyörä
Jo ostaessa kyseisen pyöräaihion kierroslukumittari oli viallinen. Sen voisi korjauttaakin. Tampereella Palanto korjaa mittareita. Uusia voi olla vaikea löytää tai ovat ainakin kalliita. Alkuperäinen mittari on toiminnaltaan sähköinen. Siksi arvelin että uudenaikainen sähköinen mittari menisi samalla johdotuksella. Pääosin niin menikin.

Storm Motorilta
Tilalle ostin Koso-merkkisen mittarin jossa on kierroslukutiedon lisäksi kello ja lämpömittari x2. "Temp A" -mittauskohde on moottoriöljyn lämpötila.

Työstöhommia
Öljypohjaan pitää tehdä 10x1mm kierrereikä johon anturi tulee. (Itse asiassa kierre on lähes samankokoinen kuin kartiokas NPT-kierre.) Mittausväli on kovalta pakkaselta aina +250 asteeseen asti.

Adapteri mittarille
Vanhan mittarin mukana lähti myös sen kehys joka pitää mittarin kotelossaan. Alkuperäisen kiinnitysosan säilytin ja tein siihen lisäkiinnikkeen korvaavalle "mittaritaululle". Uusi mittari on halkaisijaltaan 55 millimetriä kun alkuperäinen on 115 mm. Melkoinen kokoero. Mittaritaulu on alumiinia ja muodoiltaan matkii alkuperäistä mittaria. Koneistin alumiinilevystä.

Epäkeskeinen sijoitus
Uusi mittari ei tule keskelle taulua vaan sen alareunaan. Yläreunaan jää merkittävästi tilaa johon voi laittaa tarpeellisia varoitusvaloja tai toimintojen kytkimiä. Vaikka lisävaloille, tms. Ehkä ledeillä toteutettu jännitemittari voisi olla kiva lisä. Taulun keskusta tulee mustaksi mutta sen kehyksen kiillotan. Näyttää matka/nopeusmittarin suhteen samanlaiselta niiltä osin.

Mistä voi mitata
Ensin piti ratkaista öljyn lämpötila-anturin sijoitus. Öljypohjaa en sen takia halua irrottaa ja öljynvaihtoonkin on vielä parituhatta kilometriä. Tein öljypropusta kiinnityskohteen. Ehkä myöhemmin laitan anturin öljypohjan etureunaan. Silloin johdotuskin on hieman lyhempi.

Proppujen pikavaihto
Mielenkiintoinen toimi oli vaihtaa öljyproput "vauhdissa" niin että ei öljyä karkaa paljoa vaihdon aikana. Noin puoli desiä pääsi karkuun. Sotkua siitäkin tuli.

 Uusi alumiininen moottorin öljyproppu.

Koneistin uuden propun
Öljytulpassa on o-rengastiivistys ja ontto sisäosa että lämpö johtuu nopeasti anturiin. Anturi ei ole öljyn kanssa tekemisissä. Proppu syntyi noin tunnissa sorvilla ja jyrsimellä 30mm alumiinitangosta.

 Tyhjennystulpassa kiinni lämpöanturi. 250 astetta max.

Lämpöanturin asennus öljypohjassa.

Kahdella anturilla
Setissä tuli mukana kaksi vesitilaan tarkoitettua 150 asteen anturia. Yllä olevan öljynlämpöanturin ostin erikseen. Matalampilämpöisen anturin laitoin mittaamaan valitsevaa ulkolämpötilaa.

Konttaamista
Anturin johtimien asennus aiheutti hieman pään- ja selän vaivaa. Kuinka välttää ettei johdin osu kuumiin kohteisiin kuten välipönttöön tai pakoputkeen? Onneksi oli tallella vanhanajan akun ylivuotoletkua varten laitettu peltinen korvake vaihteiston pultin alla kiinni. Siihen sopiva läpivientikumi josta johdin taittuu öljypohjan vasemmalle sivulle ja siitä entisen sivuseisontatuen jousen korvakkeeseen kiinni nippusiteellä. Loppumatka runkoputkea ylös. Johdinta jäi silti vielä vyyhti runkoputken taa. Parempi niin kuin liian lyhyt. Muutenkin pakkauksessa oli paljon johtimia ja kiinnitysosia joita en tarvinnut.

 Mittarikotelon pohja maalattuna.

Näppärä maali
Maalina käytin VHT Wrinkle Sprayta. Sillä tulee siisti pinta johon ei lika helposti tartu. Vaikka luulisi että karheaan tarttuisi.

Mittari kehyksessään kotelossa.

Mittarit siellä missä niiden kuuluukin.

Mittariston valot kunnossa.

Pientä epäselvyyttä
Asennusohjeessa oli epäjohdonmukaisuutta: se väitti että johtonipussa on kaksi ruskeaa johdinta vaikka ei ole kuin yksi. Kun kaikki muut johtimet olivat löytäneet paikkansa selvisi että toinen ruskea onkin oranssi. Yksi harmaakin johdin on mutta se on ylimääräinen. Kaikki tarkoitetut johtimet tuli kytketyksi. Se oranssikin. Kuvanottovaiheessa ei vielä ole tehty asetuksia. Hetken aikaa meni oikean kertoimen löytämiseksi että moottorin kierrosluku ja näyttö pitävät yhtä. Ohjeet ovat vain englanniksi.

Aina virta päällä
Merkille on pantava että mittarille menee kaksi virtajohtoa: virtalukon kautta yksi mikä avaimen käännöstä herättää mittarin näytön sekä toinen virtajohdin jossa on oltava jatkuva jännite. Se pitää yllä muistitoimintoja ja kellon käynnissä. Huonona puolena on että se myös syö akkua hyvin hitaasti eli pidemmän säilytyksen aikana on akun maakaapeli syytä irrottaa. Vaivaksi jää kellon aikaan laittaminen uudelleen.

Lisävaroitusvaloja
Kuvassa näkyy myös kaksi punaista lediä: ylempi on peruutusvaihteen kytkimen päälläolon varoitusvalo ja alempi käsijarrun varoitusvalo.

Käyttämätöntä tilaa
Koska mittari on alkuperäistä pienempi voisi sen ympärillä olevaan tilaan sovittaa lambdanäytön ja jännitemittarin. Esimerkiksi.

Eturungon peitepelti.

Kytkennät piiloon
Kun kaikki tarpeelliset johdot oli asennettu niin rungon etuosan ja johtoniput peittävä peitepelti piti asentaa paikoilleen. Ruostumatonta terästä. Alipana näkyy kaasuvaijerit ja oikeassa alakulmassa peruutuslaitteen kytkimen käyttövivun nuppi.

Saa selvän

Mittarin pienestä koosta huolimatta kello ja lämpölukemat ovat ajon aikana selvästi luettavissa. Ainakin todella kirkkaassa auringonpaisteessa. Yöllä en ole vielä testannut.

Kamera unohtui
Valitan kuvien heikkoa laatua: kamera jäi kotiin joten otin kuvat Nokia N9:llä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti