torstai 28. heinäkuuta 2016

California 1400 Kuormaus reissua varten


Kuljetuskyky välttämätöntä
Matkamoottoripyörässä, joita sivumennen sanoen ovat olleet kaikki rekisteröidyt pyöräni tyypistä riippumatta, on oltava jonkin verran kuljetuskapasiteettiä varsinkin jos majoittuminen tapahtuu luonnon helmassa telttaillen. Kuten tulevana viikonloppuna. Suunta on Rottaralliin Savon Ristiinaan.

Yleensä lähtöä edeltävänä päivänä
Aloittelin hyvissä ajoin pakkaamisen että ei tarvitse viime hetkellä ennen lähtöä riehua asian kanssa. Paremmin muistuu mieleen mitä matkaan tarvitaan.

Tankkilaukku ei käy
Tankkilaukkua en käytä eikä se oikein kätevä tehdaskustomissa olisikaan. Olisi ohjauksen tiellä ja naarmuttaisi maalin. Sen sijaan tavarateline ja sivulaukut ovat hyödylliset. Sivulaukkuihin on myös sisäkassit. Yhteensä kuusi kappaletta joista kaksi isoa, kaksi pientä ja kaksi pienestä isompaa.

Vasemman sivulaukun sisäkassit.

Pusseilla tarkoitukset
Etupään vas. pikkukassiin olen pakannut henkilökohtaiset tarpeet kuten hygieniavälineet ja mahdolliset lääkkeet. Keskellä vaatteita ja leirintävälineitä. Oikealla pyörän tarvikkeita kuten renkaanpaikkaussetti kaasupulloineen ja muuta pikku tarvetta joita saattaa tarvita. Lisäksi siellä on narua jos leirinnässä tarvitaan sekä ilmapatjan täyttöpumppu ym tarpeellista.

Sujutus sivulaukkuihin
Laukun osat laitetaan erikseen sivulaukkuun. Pienet ensin ja keskiosa viimeksi. Purku päinvastoin. Kantamista varten päätypussukat saa klipsuilla kiinni keskiosaan. 

Sivulaukku sisältä.

Muotoja
Kuten näkyy ei laukku ole kovin "suora" vaan sitä on muotoiltu rakenteiden mukaan. Laukku ei myöskään ole pikakiinnittettävä vaan pulteilla kiinni telineessään. Siksi on sisälaukut että ne voi ottaa mukaan vaikka hotellihuoneeseen. Sisälaukut ovat roiskevesitiiviit. Sivulaukuista ei ole vielä jatkuvassa sateessa kokemusta. Laukut ovat kuitenkin varsin jämäkän oloiset ja saattavat olla kestävätkin. Aika näyttää. Materiaalina kestomuovi jossa sanotaan olevan kuituvahvistus. Ainakin ne tuntuvat varsin joustavilta.

Sisälaukku nostettuna sivulaukun päälle.

Vaikea uskoa että mahtuu
Ensialkuun näyttää että ei voi mahtua mitenkään. Ensin päätyosat laukun päätyihin sitten keskiosa. Ja jää vielä tilaakin!

Kaikki kolme laukkua sisällä.

Kohteisiin pääsee
On kätevää että kuhunkin laukun sisään pääsee vaikka sisälaukut ovatkin sivulaukun sisällä: kaikkien vetoketjut voi avata.

Vasemman sivulaukun kannen sisäpuoli.

Kannen alla tilaa
Myös kannessa on tilaa pystysuunnassa hieman. Sisälaukkujen päälle voi pakata vaikka sadevarusteet. Tekstiilitakki pitää vettä mutta nahkahousujen päälle laitan kalastajan housut.
Muita sadevarusteita ei olekaan. Kyytiläisellä on kokotekstiilipuku joten hänellä ei ole tarvetta lisävaatetukseen. Oikean puolen sivulaukku on pääosin kyytiläisen kamoille.

Sandaalit ja sadehousut.

Oikean puolen sivulaukussa ovat irrotustyökalut rengasrikon varalle.

Isoimmat työvälineet
Kapea syvennys laukun pohjalla on sopiva tila näille järeille työkaluille. Näillä saa sekä etu- että takapyörän irti mikäli on tarvetta. Edes vasemman puolen äänenvaimentajaa ei tarvitse irrottaa. Lisäksi on pyörän työkalupussukassa pientyövälineitä.

Tavarateline tehokäytössä.

Pakolliset reissukamat
Tavarat menevät vielä hieman pienempään tilaan kun ne pakataan ja sidotaan kunnolla mutta telineellä on noin 4 x 5 metriä suuri kevytpeite, isohko teltta, teltan eteen matto, paksu 2 h ilmapatja, makuupussit, muita yöpymisvälineitä, ajotakin lämpövuori, kenkiä ulkoiluun ja tilaa matkahankinnoille. Keskellä musta "putki" on Örtliebin "merimiessäkki". Vesitiivis.

Sivulaukun tyhjät kulmat ja pohjasyvennys hyödynnetty.

"Alustava" pakkaus
Enemmänkin olisi mahtunut mutta ei ollut enempää. Toiseen laukkuun meni loput pakkauksesta. Sisälaukut mahtuvat oikein hyvin tämän pakkauksen päälle. Laitoin hieman pehmikettä alle ettei tule yllätyksiä. Takapään iskunvaimentimien paluuvaimennusta lisäsin yhdellä "naksulla".

Matkustajalle tukea
Takatelineellä olevat tavarat on pakattu siten että ne muodostavat samalla selkänojan matkustajalle.
Pienemmällä kuormalla käytetään 55 litran takalaukkua. Sen päälle ei oikein voi telttaa tarvikkeineen pakata. Voi tulla kiikkerä ja takapainoinen kokonaisuus.

Näillä mennään ja katsotaan tuliko taas puolet liikaa tavaraa mukaan...

Matka sujui odotetusti
Paluu tapahtui hieman eri reittiä kuin meno. Menomatkalla reitti kulki Tampereelta Kangasalan kautta Sahalahdelle ja siitä Pohjan ohi hetken matkaa oikealle Arrakoskelle ja Padasjoelle. Tietä 24 Vääksyyn St1:selle tankille koska matkaan oli lähdetty vajaalla tankilla. Seuraava kääntöpiste Vierumäki josta Nelostielle kunnes tulivat vastaan viitat Heinola KK ja Kouvola. Kouvolan suuntaan pieni pyrähdys ja vasemmalle tielle 4143 ja mukavan mutkittelun jälkeen tielle 4164 päämääränä Mäntyharju tietä 368. Mäntyharjulta Ristiinaan ja kohta jo perillä Heimarissa. Sää oli hyvä ja ajaminen maittoi. Tiet olivat kohtuullisessa kunnossa.

Helteistä
Tavaroiden suhteen osoittautui että hellekamppeet olivat tarpeen. Muitakin varusteita tarvittiin. Kovin paljoa ei ollut turhaa tavaraa matkassa.

Saattaa sataa
Paluumatkan sääksi ennustettiin vaihtelevaa. Lähtö Heimarista ennen puoltapäivää helteessä mutta sateen uhka päällä.
Paluureitti oli eri: Ristiinan kohdalta oikealle lyhyt pöräys 5-tien suuntaan pikkutietä 4201. Siitä 5-tietä kunnes oikealle Pertunmaalle ja sitten oikealle tietä 423 Hartola-viitan mukaan. Hartolasta voi valita kahta reittiä Sysmään. Muutama kilometri 4-tietä ja tauolle Taukopaikkaan sekä tankkaus. Kahvit ja sämpylät naamaan. Nyt valinta oli eteläisempää väylää joka tulee Sysmässä kylän eteläpuolelle tielle joka vie Pulkkilanharjun kautta Vääksyn suuntaan. Tälläkään kertaa tuttavat eivät olleet mökillään.

Liiankin tuttu reitti
Oikealle mutkaista pikkutietä Iso-Äiniölle tielle 24. Padasjoki - Arrakoski - Pohja. Loppu siis samaa reittiä kuin menomatkallakin. Pohjassa jäätelöt ja juotavaa kesäkioskista koska oli hieman hikinen olo eli nestettä pääsi vuotamaan nahan läpi ulospäin. Kohta asia muuttui sillä saimme reippaan saderintaman yllemme. Varusteet pitivät kuitenkin sateen ulkopuolella mutta lämpötila putosi 14 asteen tuntumaan ja lopetti hikoilun kerrasta. Kotona Tampereella hiukan jälkeen neljä iltapäivällä. Sadekin taukosi Kangasalan jälkeen joten ajovarusteiden pinta kerkesi kuivahtaa.

GPS negaatiosovellus
Huvitin itseäni matkana aikana satelliittisuuntimen valintojen suhteen tekemällä se ohjeiden mukaan päinvastaisia reittipäätöksiä. Tulee poiketuksi arkisesta reitinvalinnasta. Toki nämä tiet olivat minulle entisestään tuttuja ja useasti eri suuntiin ajettuja. GPS:sää en juuri tarvitse muuhun kuin oudon lähiosoitteen löytämiseksi. Paikkakunnan löydän muistin ja kokemuksen perusteella joten GPS ei ole tarpeen lähistölle löytämisessä. Mutta eräänlainen hauskutin matkalla. Ei moottoripyörällä olekaan tarkoitus ajaa suorin reittä vaan etsiä ne mielenkiintoisimmat paikat ja tiet.

Raskas kuorma vaikuttaa
Keskikulutus oli raskaalla kuormalla 6,3 litraa sadalle kilometrille. Keskinopeus jäi tasan 70 km/h. Erityisesti Mäntyharjun läpiajo etelä - pohjoissuunnassa muutama kilometri oli hidasta kun siellä oli markkinat menossa ja väki liikkeellä.

Takalaukulla itään
Seuraava reissu on itärajalle. Laitan takalaukun paikalleen jälleen. Saa enemmän "sisätilaa" käyttöön. Ainoa iso pakaasi ulkopuolelle on teltta takalaukun päälle.

Ajokauden alussa 2020
Laukut jälleen kunnossa. Oikeanpuolinen piti maalauttaa menneenä talvena koska kesällä aiemmin sattui kaatuminen. Kaatumarautoihin piti uusia vain kromilistat kuten sivulaukkujen kansiinkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti