Vanhan mallinen näyttö
Asentelin California 1400 GTS:ään lämpömittarin. Kyseistä hyvää mallia ei enää saa mutta tässä on sen korvaaja. Stormilta noudin mittarin ja siihen anturin. Lämpöalue anturilla -40 - +250 Celsiusta. Pitäisi riittää toimialueeksi. Mittarin mukana tulee perusanturi joka riittää 120 asteeseen mutta se on liian vähän jos jäähdytysnestettä tässä pyörässä pitää mitata. Heti toisella ajelukierroksella maksimilämpö +19 asteen ulkolämpötilassa kävi +124 asteessa. Että kyseisen sään vallitessa ei kovin kylmänä kone käy. Mutta kieltämättä aika paljon siihen lämpötilaan saa piiskata konetta. Ei pysy nopeusrajoituksen puitteissa mitenkään. Mielenkiintoista on myös nähdä mitä tapahtuu helteellä kun ajetaan kaupunkiruuhkassa. Helteitä odotellessa.
Lisävarusteena
Sama mittari sopii myös sylinterinpään lämpötilamittaukseen tulpan kierteen juureen tulevan adapterin avulla jos haluaa verrata eri palotilojen lämpöjä.
California Adamantiin myös mittari
Vastaavan öljynlämpöä mittaavan anturin asennus 950cc Guzzin (California 3) koneeseen. Myös kyseinen moottori käy liian kylmänä vaikka olenkin rajoittanut ilman virtausta sylinterien jäähdytykseen.
Jäähdytysöljykierron liitos
Anturin kiinnitin jäähdytysöljypumpulta tulevaan linjaan missä on liitos lohkosta letkuun. Banjopultti oli sopiva kohde.
Virhe havaittu
Mittarin ohjeessa mainitaan että anturi on kierteeltään 10x1 mm eli halkaisija 10 millimetriä ja nousu 1 mm per kierros. No eipä ole vaan osa on NPT 1/8 G27 eli kartiokierre jonka halkaisija kahdeksasosatuuma ja nousu 27 kierrosta tuumaa kohti. Olisi hieman väljä M10x1 kierteeseen. Tein siis kartiokierteen siten että kartio jäi hieman vajaaksi että anturi kiristyy sopivasti ennen kierteen pohjaamista. Samalla siitä tulee öljytiivis.
Onneksi oli koulutusta
Metallitekniikan opiskelusta poikasena on joskus vanhanakin hyötyä.
Anturin sijainti ja kiinnitys.
Helppo ja siisti asennus
Pelkäsin banjoa avatessa että sieltä lorahtaa öljyä isompikin määrä. Mutta tulikin vain pari tippaa. Pyörä oli seisonut pari vuorokautta joten öljy oli palannut takaisin öljytilaan. Hyvä juttu.
Tiivisteet
Pelkäsin banjoa avatessa että sieltä lorahtaa öljyä isompikin määrä. Mutta tulikin vain pari tippaa. Pyörä oli seisonut pari vuorokautta joten öljy oli palannut takaisin öljytilaan. Hyvä juttu.
Tiivisteet
Tiivisteinä on monikertakäyttöiset Usit-tiivisteet joten sen suhteen ei tarvinnut hankkia mitään tiivistysmateriaaleja. Banjopultti sorviin niin kierre syntyi helposti asianmukaisella kierretapilla.
Ei häiriötä öljynkiertoon
Anturi on niin lyhyt että sitä on vain banjopultin kannan vahvuudelta sen sisällä joten virtaus liitoksessa ei ole muuttunut. Anturin pää on öljytilassa joten vaste on nopea. Johtimeen laitoin sen verran lenkkiä että moottorin liike rungon suhteen ei rasita liitintä eikä paljon johdintakaan. Moottori on kiinnitetty riipukkeilla runkoon.
Anturi on niin lyhyt että sitä on vain banjopultin kannan vahvuudelta sen sisällä joten virtaus liitoksessa ei ole muuttunut. Anturin pää on öljytilassa joten vaste on nopea. Johtimeen laitoin sen verran lenkkiä että moottorin liike rungon suhteen ei rasita liitintä eikä paljon johdintakaan. Moottori on kiinnitetty riipukkeilla runkoon.
Näytön sijainti.
Näytön paikka
Koska näytön rasia on noinkin iso niin sille ei helposti löytynyt mittariston kupeesta hyvää paikkaa jossa se olisi hyvin kiinni ja yhdellä vilkaisulla luettavissa. Sovittelin sitä seuraavaksi etujarrun nestesäiliöön mutta näytön johtimen suunta oli huonosti kunnes oivalsin että vasemmalla puolella on kytkinnestesäiliö johon rasia istuu kuin nenä päähän.
Tarrakiinnitys
Kiinnitys on velcro-tarralla joka oli mittaripakkauksessa mukana. Melko siisti homma. Mittari toimii yhdellä nappiparistolla mutta jos haluaa taustavalon niin sitä varten on kytkentäjohdot jotka pitää liittää pyörän sähköjärjestelmään. En liittänyt. Ei mittaria pimeällä tarvitse.
Koska näytön rasia on noinkin iso niin sille ei helposti löytynyt mittariston kupeesta hyvää paikkaa jossa se olisi hyvin kiinni ja yhdellä vilkaisulla luettavissa. Sovittelin sitä seuraavaksi etujarrun nestesäiliöön mutta näytön johtimen suunta oli huonosti kunnes oivalsin että vasemmalla puolella on kytkinnestesäiliö johon rasia istuu kuin nenä päähän.
Tarrakiinnitys
Kiinnitys on velcro-tarralla joka oli mittaripakkauksessa mukana. Melko siisti homma. Mittari toimii yhdellä nappiparistolla mutta jos haluaa taustavalon niin sitä varten on kytkentäjohdot jotka pitää liittää pyörän sähköjärjestelmään. En liittänyt. Ei mittaria pimeällä tarvitse.
Siisti asennus
Johdotus oli helppo: myötäillen muita ohjaustangosta lähteviä johtimia tankin etuosan katteen alle ja sieltä oikeaa eturunkoputkea anturille. Johdon pituus on vähintäänkin riittävä. Piti tehdä pieni rusetti ylimäärästä.
Johdotus oli helppo: myötäillen muita ohjaustangosta lähteviä johtimia tankin etuosan katteen alle ja sieltä oikeaa eturunkoputkea anturille. Johdon pituus on vähintäänkin riittävä. Piti tehdä pieni rusetti ylimäärästä.
Mittaustuloksia odotellessa
Nyt vain mittailemaan. Ensikokemus oli että 19 asteen lämmössä kone käy moottoritieajossa noin 90 asteen lämpötilassa. Tai siis ainakin moottoriöljyn lämpötila on se.
Nyt vain mittailemaan. Ensikokemus oli että 19 asteen lämmössä kone käy moottoritieajossa noin 90 asteen lämpötilassa. Tai siis ainakin moottoriöljyn lämpötila on se.
Kaupunkiajoa
Poikkesin terveyskeskuksessa poistattamassa tikkejä, sen jälkeen torikahvilla Laukontorilla ja palatessani sieltä kiersin Helsingin moottoritiehen liittyviä kiertoliittymiä ja ramppeja saadakseni selville missä lämpötilassa jäähdyttimen puhallin alkaa pyörimään. Ajaminen ei riittänyt lämmön kohotukseen mutta paikallaan käyttö nosti lämpöjä tehokkaasti.
Jäähdyttimen puhallin
Kierrokset viiteen tonniin niin ei kauaa tarvinnut odotella kun jäähdytysöljyn lämpötila nousi +138 asteeseen Celsiusta. Silloin alkoi flekti pyörimään. Sammutin moottorin tappokatkaisijasta joten toiminta jatkui. Jos katkaisee käynnin virta-avaimesta pysähtyy myös jäähdytys. Asialla ei liene mitään merkitystä kunhan mielenkiinnosta kokeilin. Jäähtyyhän se sammutettu moottori joka tapauksessa.
Jäähdytinpuhaltimella oma anturinsa
Seurasin kuitenkin lämpömittaria ja kun jäähdytyspuhallin sammui näytti se +123 astetta. Tälläkään asialla ei ole merkitystä koska puhaltimen lämpöanturi on öljypohjassa ja mittarin anturi jäähdytysöljykierrossa jota ei tietenkään tapahdu moottori sammutettuna.
Voiteluöljyä jäähdytetään
On otettava huomioon että jäähdytysöljy on samaa öljyä samassa öljypohjassa mitä voiteluunkin käytetään josta, tosin eri kohdasta, lähtee jäähdytysöljykierto omalla korkeapaineisella pumpullaan. Voiteluöljy on samassa lämpötilassa kuin kiertoon lähtevä jäähdytysöljy.
Koeajo kuormitettuna
Sadan kilometrin matka kahden hengen kuormalla ja leirintävarusteilla edestakaisin. Menomatkalla vastatuuli, 20 astetta lämpöä ja ajotapa reipas mutkatieajo jossa kierroksiakin tuli käytettyä. Öljyn lämpötila 95 - 105 astetta eli juuri optimaalinen öljyn ja voitelun kannalta. Kulutus ajotietokoneen mukaan 7,2 litraa sadalle. Paluumatkalla lämpötila oli sama vaikka välillä satoikin. Kova myötätuuli ja ajotapa siistimpi tien märkyyden vuoksi. Kulutus 5,5 litraa. Ilmeisesti myötätuuli jeesasi. Moottoriöljyn lämpötila sama kuin edellispäivänä.
Testimatkan kääntöpisteessä Ilves-meetingissä 2016.
Kaverin kulkine
Takana vasemmalla näkyy ex-työkaverin, lentokonemiehiä myös, H-D Trike. Valitettavasti sen perässä olevaa asuntovaunua ei kuvassa näy. Taustalla muita osanottajia lauantai-illan auringonlaskusta nauttimassa myös.
Vähemmän kuin luulin
Mittaamani lämpötilatiedot ja kulutuslukemat ovat osoittaneet melko selvästi että 1400 Californian kulutus ei ole kovin lämpötilariippuvainen moottorin lämmön suhteen. Jatkan tutkimuksia aiheesta. Pitää tutkia myös onko ulkolämpötilalla vaikutusta kulutukseen merkittävästi.
Ilmavirtaan rajoitus
Laitoin kaihtimen jäähdyttimen eteen. Materiaali 0,5 mm lasikuitua ja tiivistenauhaa. Nauha siksi että lasikuitu ei ole suoraan kennon pinnassa kiinni ja kennon sekä kaihtimen väliin jää ilmatila sekä ilma-aukosta kennoon mahdollisesti singahtelevat pikkukivet eivät jäisi kennon ja kaihtimen väliin.
Kaihdinversio 1.0
Siinä kohtaa missä kaihtimessa on pyöreä aukko on jäähdyttimen takana sähköinen tuuletin. Se käynnistyy kun jäähdytysnesteen, eli moottoriöljyn, lämpötila on 138 astetta. Silloin tuuletin pääsee imemään koko pinta-alallaan ilmaa kennon läpi. Pitänee tuulettimen virtapiiriin tehdä pieni lisämutka ja sen toiminnasta kertova led-valo mittariston kupeeseen. Kaihtimen alareuna on myös avoin eli koneellista jäähdytystä ei estä mikään. Ilman virtaus on siis melko vapaata. Todennäköisesti tuuletin ei käynnisty lainkaan silloin kun pyörällä ajetaan edes kohtuullisella nopeudella. Tuuletinta tarvitaan lähinnä ruuhkaliikenteessä missä nopeus on alhainen eikä ole siten jäähdyttävää ilmavirtausta.
Helppoa ja yksinkertaista
Kaihdinlevyn kiinnitys on neljällä nippusiteellä ympäri kennon päätyputkien. On irrotettavissa nopeasti jos tarvetta ilmenee.
Takana vasemmalla näkyy ex-työkaverin, lentokonemiehiä myös, H-D Trike. Valitettavasti sen perässä olevaa asuntovaunua ei kuvassa näy. Taustalla muita osanottajia lauantai-illan auringonlaskusta nauttimassa myös.
Vähemmän kuin luulin
Mittaamani lämpötilatiedot ja kulutuslukemat ovat osoittaneet melko selvästi että 1400 Californian kulutus ei ole kovin lämpötilariippuvainen moottorin lämmön suhteen. Jatkan tutkimuksia aiheesta. Pitää tutkia myös onko ulkolämpötilalla vaikutusta kulutukseen merkittävästi.
Ilmavirtaan rajoitus
Laitoin kaihtimen jäähdyttimen eteen. Materiaali 0,5 mm lasikuitua ja tiivistenauhaa. Nauha siksi että lasikuitu ei ole suoraan kennon pinnassa kiinni ja kennon sekä kaihtimen väliin jää ilmatila sekä ilma-aukosta kennoon mahdollisesti singahtelevat pikkukivet eivät jäisi kennon ja kaihtimen väliin.
Kaihdinversio 1.0
Siinä kohtaa missä kaihtimessa on pyöreä aukko on jäähdyttimen takana sähköinen tuuletin. Se käynnistyy kun jäähdytysnesteen, eli moottoriöljyn, lämpötila on 138 astetta. Silloin tuuletin pääsee imemään koko pinta-alallaan ilmaa kennon läpi. Pitänee tuulettimen virtapiiriin tehdä pieni lisämutka ja sen toiminnasta kertova led-valo mittariston kupeeseen. Kaihtimen alareuna on myös avoin eli koneellista jäähdytystä ei estä mikään. Ilman virtaus on siis melko vapaata. Todennäköisesti tuuletin ei käynnisty lainkaan silloin kun pyörällä ajetaan edes kohtuullisella nopeudella. Tuuletinta tarvitaan lähinnä ruuhkaliikenteessä missä nopeus on alhainen eikä ole siten jäähdyttävää ilmavirtausta.
Helppoa ja yksinkertaista
Kaihdinlevyn kiinnitys on neljällä nippusiteellä ympäri kennon päätyputkien. On irrotettavissa nopeasti jos tarvetta ilmenee.
Kaihdin kiinni kennossa.
Lämpenee hitaasti
Toive olisi että rajoitettu ilmavirta ei jäähdyttäisi jäähdytintä liikaa kuten se on pyrkinyt tekemään. Jos ajoon lähtee kylmällä koneella kestää melko kauan 20 asteen ulkolämpötilassa että jäähdytysneste olisi edes 80 astetta lämpöisen puolella. Hyvä lämpötila olisi noin 100 astetta.
Toive olisi että rajoitettu ilmavirta ei jäähdyttäisi jäähdytintä liikaa kuten se on pyrkinyt tekemään. Jos ajoon lähtee kylmällä koneella kestää melko kauan 20 asteen ulkolämpötilassa että jäähdytysneste olisi edes 80 astetta lämpöisen puolella. Hyvä lämpötila olisi noin 100 astetta.
Karjalaan
Viikonlopuksi lähden Etelä-Karjalaan. Mennen tullen on mahdollista seurata lämpötilan kehitystä olosuhteiden vaihdellessa. Sääksi on luvattu epävakaista. Aurinkoisille alueille on luvassa noin 20 asteen lämpötila mutta sadekuuron alla vain noin 15 astetta. On mielenkiintoista nähdä millainen vaikutus on sateella käyntilämpötilaan kun veden meno jäähdyttimeen on suurelta osin estetty. Saatanpa aluksi teipata aukon kokeeksi umpeen.
Lämpötila parempi
Kilometrejä yllä näkyvän "kaihtimen" asennuksen jälkeen on tullut vasta noin 1000 km mutta selvää parannusta on havaittavissa öljyn lämpötilassa matka-ajossa. Tuohon aukkoon voisi laittaa vielä tukkeen niin saisi kylmäkäynnistyksenkin jälkeen lämmön nousemaan äkimmin. Mutta näinkin on hyvä.
Harvemmin mittarilla
Myös polttoaineen kulutus on moottorin käyntilämpötilan noston johdosta pienentynyt. Kun poudalla 20 asteen lämpötilassa moottoriöljyn lämpötila on hieman yli 100 astetta niin sateen sattuessa ja lämpötilan laskiessa öljyn lämpö on hieman yli kahdeksankymmentä. Veden pääsy kennoon jäähdyttää tehokkaasti. Poudalla moottorin lämpötilan lasku on kokolailla sama kuin ilmankin lämpötilan muutos.
Asiassa selvyyttä
Nyt kun tämä öljyn lämpötila-asia on syynätty kohtuullisen tarkkaan ja olen saanut moottorin käymään lähellä ihannelämpötilaansa siirryn seuraavaan vaiheeseen jonka uskon parantavan polttoainetaloutta jopa merkittävästi. Sitäkin varten on tehtävä kokeiluita ensin.
Kiiressä kehitetty
Italian insinööriltä on jäänyt tämä polttoainejuttu vähän huonolle tolalle. Nyt mennään jo alle 6 litraa sadalle kulutuksessa mutta tavoite on viiden litran tietämillä. Uskon tavoittavani tämän tason kesällä 2017. Talven aikana on aikaa puuhastella.
Paljon ajoa
Kilometrejä on tullut monikertaisesti edellisestä päivityksestä. Moottoriöljyn lämmöt ovat pysyneet noin 40 astetta korkeammalla kuin ilman kaihdinta ja muita pikkumuutoksia. Polttoaineen kulutus on pudonnut myös. Syynä juuri korkeampi öljyn lämpötila. Lisärikastus kun lähtee päältä pois vasta kun lämpötila on yli 75 astetta. Tosin sitä varten ei mitata jäähdytysöljyn lämpötilaa vaan sylinterinpään lämpöä. Siellä se öljy kiertää.
Homman voi toteuttaa myös muihin malleihin: tässä ohje 1100 Brevan osalta. Ohje pätee suurimpaan osaan 850 - 1000 - 1100 - 1200 ja 1400-malleihin. 1200 ja 1400 -versioissa anturi on hieman eri paikassa kuin pienemmissä.
Kuumaa ja ruuhkaa
Testausta erikoisen kuumassa ilmanalassa ruuhkassa. Oli siinä ja tässä kävikö moottori jo liian kuumana. Moottorinohjauksen turvajärjestelmä ei kuitenkaan sammuttanut moottoria.
Sisällä koneessa on kuitenkin varsiin kovaan kohteluun suunniteltu Motulin synteettinen moniasteöljy. Mutta todennäköisesti jokunen molekyyliketju lyheni...
Erikoisen lämmintä
Tässä "kuumatesti". Eipä olisi uskonut että toukokuun puolivälissä on liki 30 asteen päivälämpötiloja. Useampi päivä peräkkäin. Tätä kirjoitettaessani vuorokausi lähenee loppuaan ja korkealla mäen päällä kuudennen kerroksen pohjoisen puoleisessa mittarissa on lukema: 22 astetta. Sisätiloissa 25.6 astetta. Kylmä olut on hyvä jäähdytin.
Viikonlopuksi lähden Etelä-Karjalaan. Mennen tullen on mahdollista seurata lämpötilan kehitystä olosuhteiden vaihdellessa. Sääksi on luvattu epävakaista. Aurinkoisille alueille on luvassa noin 20 asteen lämpötila mutta sadekuuron alla vain noin 15 astetta. On mielenkiintoista nähdä millainen vaikutus on sateella käyntilämpötilaan kun veden meno jäähdyttimeen on suurelta osin estetty. Saatanpa aluksi teipata aukon kokeeksi umpeen.
Lämpötila parempi
Kilometrejä yllä näkyvän "kaihtimen" asennuksen jälkeen on tullut vasta noin 1000 km mutta selvää parannusta on havaittavissa öljyn lämpötilassa matka-ajossa. Tuohon aukkoon voisi laittaa vielä tukkeen niin saisi kylmäkäynnistyksenkin jälkeen lämmön nousemaan äkimmin. Mutta näinkin on hyvä.
Harvemmin mittarilla
Myös polttoaineen kulutus on moottorin käyntilämpötilan noston johdosta pienentynyt. Kun poudalla 20 asteen lämpötilassa moottoriöljyn lämpötila on hieman yli 100 astetta niin sateen sattuessa ja lämpötilan laskiessa öljyn lämpö on hieman yli kahdeksankymmentä. Veden pääsy kennoon jäähdyttää tehokkaasti. Poudalla moottorin lämpötilan lasku on kokolailla sama kuin ilmankin lämpötilan muutos.
Asiassa selvyyttä
Nyt kun tämä öljyn lämpötila-asia on syynätty kohtuullisen tarkkaan ja olen saanut moottorin käymään lähellä ihannelämpötilaansa siirryn seuraavaan vaiheeseen jonka uskon parantavan polttoainetaloutta jopa merkittävästi. Sitäkin varten on tehtävä kokeiluita ensin.
Kiiressä kehitetty
Italian insinööriltä on jäänyt tämä polttoainejuttu vähän huonolle tolalle. Nyt mennään jo alle 6 litraa sadalle kulutuksessa mutta tavoite on viiden litran tietämillä. Uskon tavoittavani tämän tason kesällä 2017. Talven aikana on aikaa puuhastella.
Paljon ajoa
Kilometrejä on tullut monikertaisesti edellisestä päivityksestä. Moottoriöljyn lämmöt ovat pysyneet noin 40 astetta korkeammalla kuin ilman kaihdinta ja muita pikkumuutoksia. Polttoaineen kulutus on pudonnut myös. Syynä juuri korkeampi öljyn lämpötila. Lisärikastus kun lähtee päältä pois vasta kun lämpötila on yli 75 astetta. Tosin sitä varten ei mitata jäähdytysöljyn lämpötilaa vaan sylinterinpään lämpöä. Siellä se öljy kiertää.
Homman voi toteuttaa myös muihin malleihin: tässä ohje 1100 Brevan osalta. Ohje pätee suurimpaan osaan 850 - 1000 - 1100 - 1200 ja 1400-malleihin. 1200 ja 1400 -versioissa anturi on hieman eri paikassa kuin pienemmissä.
Kuumaa ja ruuhkaa
Testausta erikoisen kuumassa ilmanalassa ruuhkassa. Oli siinä ja tässä kävikö moottori jo liian kuumana. Moottorinohjauksen turvajärjestelmä ei kuitenkaan sammuttanut moottoria.
Sisällä koneessa on kuitenkin varsiin kovaan kohteluun suunniteltu Motulin synteettinen moniasteöljy. Mutta todennäköisesti jokunen molekyyliketju lyheni...
Erikoisen lämmintä
Tässä "kuumatesti". Eipä olisi uskonut että toukokuun puolivälissä on liki 30 asteen päivälämpötiloja. Useampi päivä peräkkäin. Tätä kirjoitettaessani vuorokausi lähenee loppuaan ja korkealla mäen päällä kuudennen kerroksen pohjoisen puoleisessa mittarissa on lukema: 22 astetta. Sisätiloissa 25.6 astetta. Kylmä olut on hyvä jäähdytin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti