Pieniä starttivaikeuksia
Kun mökiltä lähdön ajankohta tuli niin kamat pyörän ja kuskin päälle sekä avain virtalukkoon. Virta päälle. Siihen asti ok. Mutta starttinapin painalluksella ei toivottua vaikutusta. Tappokatkaisija ei voi olla syyllinen koska se on sama napikka kuin starttinappikin. Uusintayrityskään ei tuottanut tulosta. Ajattelin jo että akkujännite on liian alhainen koska pyörällä ei ollut ajettu yli kahteen viikkoon mutta ajotietokone näytti että ainakin jännitettä on yli 12 voltin. Kytkinkahvan puristaminen ei myöskään vaikuttanut.
Poikkeuksellista käytöstä
Ratkaisu oli varsin helppo kun se valkeni: vaihde oli päällä samalla kun sivutuki oli alhaalla. Vaihde vapaalle niin pyörä käynnistyi sivutuki alhaalla. Oli siis tapahtunut poikkeus: olin sammuttanut pyörän vaihde päällä. Asia jota en normaalisti koskaan tee. Ehkä kuoppaisen ja kivisen hiekkapihan vaikutusta koska keskityin siinä kääntämiseen ja tukevan paikan sivutuelle löytämiseksi kun reilut pari viikoa aiemmin siihen sateella kurvailin. Kerrottakoon että piha on haastava jopa itäeurooppalaisen isomaavaraisen pakettiauton pysäköintiin.
Perusreittiä
Lähtö onnistui ennen puoltapäivää Enonkosken Hanhijärveltä reittiä Savonlinna - Juva - Mikkeli. Olisin valinnut pikkutiet mutta sade latisti tunnelmaa. Otavan kohdalla sade taukosi. Välikohteena Joutsa Chopper Show. Tällä kertaa oli hieman pienempi tapahtuma kuin edellisvuosina. Muutaman kiintoisan havainnon tein sekä, mikä tärkeintä, tapasin useita ystäviä.
Paikallistietoa jaossa
Tankkaus ja välikahvit Visulahden Shellillä. Hyvät kanasämpylät siellä. 95:sta tankki täyteen eli liki 20 litraa. Ei ollut tankki vielä kovin tyhjä. Nollasin tripin ja jatkoin matkaa 14 - 15 asteen lämmössä kohti Joutsaa. Kun kaikki mielenkiintoinen oli katsottu niin jatkoin matkaa Pulkkilanharjun suuntaan Hartolan ja Sysmän kautta.
Enää harvoin mökillä
Arvelin tapaavani tuttuja ja kahvien toiveissa sinne mutta mökki olikin kylmillään. Ehkä kylmä sää piti mökkiläiset kotikulmilla. Välipalatauko harjulla jossa jokin paikallinen tuli juttelemaan oluttuoppi kourassa ihan asiallisia. Tulipa saatua paikallisväriä ja uutisia alueelta. Myös lämpötila nousi vesistönylityksen jälkeen 17 asteen tietämille ja pari astetta vielä myöhemmin.
Matkareitti Visulahden Shelliltä kotiin tasan 300 km.
Tankki tyhjäksi
E75-tietä Padasjoelle josta vasempaan Lammin suuntaan mutta kohta Vesijaon kautta Rautajärvelle. Jossain Vesijaon jälkeen syttyi polttoaineen vähyydestä kertova valo mittaristoon. Californiassa se syttyy sen verran aikaisesti että välitöntä kiirettä ei tankkaamiseen ole. Jatkoin matkaa poiketen katsomassa Sappeessa (Paikallinen hiihtokeskus/lomakylä/hotelli) maisemia ja juomassa haaleaa kahvia. Varoitusvalon sytyttyä mittaristo alkaa laskemaan kilometrejä joiden perusteella voi päätellä missä olisi viisasta tankata. Sopivaa huoltista ei oikein reitille sattunut joten ajelin kotitalliin asti. Tällä kertaa varatankilla pääsi noin 100 km. Kokonaisuoritus tankillisella tasan 300 km. Varmaan sillä vielä huoltoasemallekin pääsee. Mökiltä kotiin tätä reittiä 445 kilometriä.
E75-tietä Padasjoelle josta vasempaan Lammin suuntaan mutta kohta Vesijaon kautta Rautajärvelle. Jossain Vesijaon jälkeen syttyi polttoaineen vähyydestä kertova valo mittaristoon. Californiassa se syttyy sen verran aikaisesti että välitöntä kiirettä ei tankkaamiseen ole. Jatkoin matkaa poiketen katsomassa Sappeessa (Paikallinen hiihtokeskus/lomakylä/hotelli) maisemia ja juomassa haaleaa kahvia. Varoitusvalon sytyttyä mittaristo alkaa laskemaan kilometrejä joiden perusteella voi päätellä missä olisi viisasta tankata. Sopivaa huoltista ei oikein reitille sattunut joten ajelin kotitalliin asti. Tällä kertaa varatankilla pääsi noin 100 km. Kokonaisuoritus tankillisella tasan 300 km. Varmaan sillä vielä huoltoasemallekin pääsee. Mökiltä kotiin tätä reittiä 445 kilometriä.
Laittomuutta ilman rangaistusta
Säätilan lämmettyä loppumatkasta ajonopeuskin nousi ihan huomaamatta. Ehkä jopa laittoman puolelle mutta kukaan ei sitä korpitaipaleilla nähnyt joten asiasta ei rankaistu.
Huonon tien tunne voi johtua ajokin ominaisuuksista
Huonon tien tunne voi johtua ajokin ominaisuuksista
Sitten sille kaverille tiedoksi joka sanoi että tie Vesijaon kautta Rautajärvelle on customtyyppisellä pyörällä kaameaa rytkytystä: hanki pyörääsi toimivat iskunvaimentimet ja vaihda ohjauslaakerit. Ihan ok se osuus minusta oli vaikkakin paikkaamattomia halkeamia asfaltissa ilmenikin. Niitä voi väistellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti