Painikkeen ergonomia
Paljaalla peukalolla vakionopeussäätimen nupikkaa voi kyllä käsitellä kohtuullisen helposti mutta paksut ajohanskat kourassa siitä ei oikein tule mitään. Nupikka on kyllä lyhytliikkeinen mutta sen ympärillä oleva kehys laittaa vastaan. Asiassa on tietysti ajateltu turvallisuutta ettei vahingossa laita toimintoa päälle. Tämä on niitä harvoja hommia jonka tekemisen ulkoistin: kaveri kävi liimaamassa pienen läpinäkyvän nystyn keskelle nuppia. Melko huomaamaton siinä. Helpottaa vakionopeussäätimen käyttöä hanskan kanssa.
Vakionopeussäätimen hallintanuppi keskinupikoineen.
Ei mp-osa
Tarralla kiinnittyvä nupikka on tarkoitettu ovenkahvaan kiinnitettäväksi puskurikumiksi ettei kahva särje seinää siihen osuessaan. Muutostyö on helppouden lisäksi halpa.
Toiminta
Vakionopeussäätimen toiminta on mahdollisimman yksinkertaista: laite kytketään päälle painamalla pitkään kyseistä nappia kunnes mittaristossa alkaa vilkkumaan vihreä merkkivalo joka ilmaisee että järjestelmä on valmiudessa. Kun tiedetään nopeus jota aiotaan käyttää kierretään kaasukahvasta vauhti kohdalleen ja painetaan lyhyesti napista. Nopeus on valittu. Silloin vihreä merkkivalo palaa jatkuvasti. Nopeuden muuttaminen käy napauttamalla kerran jolloin järjestelmä menee valmiuteen, uuden nopeuden valinta kaasukahvalla ja näpäytys nappiin niin uusi nopeus on valittu. Järjestelmä menee valmiustilaan myös kun kytkimeen tai jarruun kosketaan. Poiskytkentä valmiustilasta vaatii pitkän painalluksen tai kun pyörä sammutetaan.
Nopeutta voi muuttaa ylöspäin
Järjestelmän päällä ollessa voi ajaa suurempaa kuin säädettyä nopeutta kun vain kiertää kaasukahvaa riittävästi yli valitun nopeuden. Kaasun päästäminen palauttaa valitun nopeuden. Kaasukahvan perustila on järjestelmän päällä ollessa tyhjäkäyntiasennossa.
Tarralla kiinnittyvä nupikka on tarkoitettu ovenkahvaan kiinnitettäväksi puskurikumiksi ettei kahva särje seinää siihen osuessaan. Muutostyö on helppouden lisäksi halpa.
Toiminta
Vakionopeussäätimen toiminta on mahdollisimman yksinkertaista: laite kytketään päälle painamalla pitkään kyseistä nappia kunnes mittaristossa alkaa vilkkumaan vihreä merkkivalo joka ilmaisee että järjestelmä on valmiudessa. Kun tiedetään nopeus jota aiotaan käyttää kierretään kaasukahvasta vauhti kohdalleen ja painetaan lyhyesti napista. Nopeus on valittu. Silloin vihreä merkkivalo palaa jatkuvasti. Nopeuden muuttaminen käy napauttamalla kerran jolloin järjestelmä menee valmiuteen, uuden nopeuden valinta kaasukahvalla ja näpäytys nappiin niin uusi nopeus on valittu. Järjestelmä menee valmiustilaan myös kun kytkimeen tai jarruun kosketaan. Poiskytkentä valmiustilasta vaatii pitkän painalluksen tai kun pyörä sammutetaan.
Nopeutta voi muuttaa ylöspäin
Järjestelmän päällä ollessa voi ajaa suurempaa kuin säädettyä nopeutta kun vain kiertää kaasukahvaa riittävästi yli valitun nopeuden. Kaasun päästäminen palauttaa valitun nopeuden. Kaasukahvan perustila on järjestelmän päällä ollessa tyhjäkäyntiasennossa.
Helppo käyttää
Ei siis erillisä nopeudensäätönupikoita vaan kaikki hallinta tapahtuu kaasukahvan, kytkimen sekä jarrun avulla. Homma ei vaadi paljoa keskittymistä vaan kohta sitä käyttää aina kun on edes jonkinlainen suora eikä kovasti muuta liikennettä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti