torstai 29. syyskuuta 2016

Dacia Logan Van Iso Huolto


Kaksi pahempaa vikaa
Kilometrejä kun kertyy niin kaikenlaista ilmenee. Tielle ei ole jääty mitä joskus lumipöykkyyn. Pahimmat viat ovat olleet jarrujen laahaaminen ja raitisilmapuhaltimen tehonsäätimen särkyminen. Molemmat seikat on saatu kuntoon liki omatoimisesti ja muutaman kympin sijoituksilla.

Renkaat melusivat
Kesärenkaat piti hankkia uudet kun vanhat olivat kovettuneet ja pitivät kovaa melua.

Määräaikaishuolto
Nyt tapahtuikin sitten kerralla enemmän. Kilometrejä noin 70.000 takana ja seitsemän vuotta. Jakohihnan, apulaitehihnan, moottoriöljyn sekä polttoainesuodattimen vaihto. Osat olivat melkoisen arvokkaat. Yli 300€ kaikkenaan. Mutta seuraava vastaava menoerä onkin sitten aika kaukana jos ei yllätyksiä tule. Alkuperäistä romanialaista akkua hieman jo epäillään parhaat päivänsä nähneeksi.

Käyttöä muualla
Käytetyt osat pyysin itselleni. Osa niistä saa uuden elämän moottoripyöräkäytössä. Esimerkiksi ahtimen hihnan kireydensäätölaitteena. Käteviä epäkeskeisiä jousirullia. 

Siisti ikäisekseen
Tavaratilan matto on jonkin verran rispaantunut mutta kabiinin puolella verhoilu on liki moitteeton. Kuljettajan istuimessa näkyy käytön jälkiä mutta se lienee melko normaalia. Reikiä penkkien verhoilussa ei ole. Penkit ovat edelleenkin ryhdikkäät.

Muutama klommo ja naarmu sekä kiveniskemiä
Ulkopinnassa on joitain kolhiutumia mutta maalipinta on pääosin kunnossa. Josko ensi suvena mökillä kävisi maalipinnan läpi puhdistavalla vahalla koneellisesti myllyttämällä.

Muoviosat kunnossa
Muoviosat, joita ulkoverhoilussa on paljon, ovat edelleen mustia ja siistejä takapuskurissa olevia naarmuja lukuun ottamatta. Käytössä tulleita jälkiä. Pääasiassa on kuskattu rakennustarpeita ja moottoripyöriä. Kesällä, kun autolla ei paljoa ajeta, se pyrkii toimimaan jonkinlaisena välivarastona.

Katsastaja kertoo
Alustaan on kurkisteltu eikä ruostetta ole näkyvissä missään kohteessa. Kori on alunperin sinkitty kauttaaltaan. Ruostesuojaus on siis kestänyt. Kohta taas pitää käyttää katsastuksessa että käyttöoikeus säilyy.

Rumpujarrut syyniin
Takajarruissa oli edellisessä katsastuksessa 17% heitto. Sallitun rajoissa mutta vilkaisen kuitenkin mitä jarrurummut kätkevät sisäänsä. Se on tuttua hommaa nuoruusvuosilta.

Tässä koko vikahistoria kustannuksineen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti