maanantai 3. lokakuuta 2016

California 1400 talvisäilytyskuntoon


Vahausta
Aloitin homman tekemällä pesu- ja puhdistushommia. Sen jälkeen vielä vaha pintaan. Tein vain kevyen vahauksen mutta laajasti. Jopa osien toiselle puolelle.

Siistiksi pitää saada
Toistaiseksi puhdistusta on kestänyt kolme iltapäivää. Noin kuuden tunnin ponnistuksia per päivä. Ensin perusteellinen pesu ulkopinnoille ja kuivaamisen jälkeen vaha pintaan.

Tarkastelua
Samalla tulin tehneeksi erinäisiä havaintoja rakenteista ja niiden kiinnityksistä sekä saavutettavuudesta. Akun latasin ja katkaisin virrankulutuksen pyörän järjestelmistä. Akku on paikoillaan ja kaapelit kiinni toistaiseksi koska aion myös vaihtaa moottoriöljyt ja tarkoitus on sen jälkeen käyttää kone kuumaksi.

Aloitin tuulenohjaimista vahauksen.

Vahalla viimeiset
Pleksejä vahaillessa pesun jälkeen irtoaa se mikä ei pesussa irtoa. Erityisesti puhdistava vaha auttaa siinä. Vahassa ei saa olla hionta-ainetta vaan mietoa liuotinta. Hyönteisten jätökset irtoavat viimeistään sillä keinolla. Kiillotuskankaani oli nukkaavaa. Siksi kuvassa näkyy runsaasti irtopölyä.

Värinän vähentämistä
Suuressa nopeudessa ison pleksin alakulmat (Kuvassa vasen puoli.) väpättävät aerodynaamisista syistä. Silloin kun mennään yli 120 km/h vauhtia. Epäilen että väpätys aiheuttaa melua ja lievää kypärän tärinää. Aion liittää alemmat ja ylemmät pleksit kevyellä korvakkeella toisiinsa. Siten väpätys loppuu.

Pyörä nosturilla.

Leppoisati jakkaralla
On huomattavasti mukavampaa työskennellä jakkaralla istuen kuin lattialla. Akun lataus käynnissä. Kymmenessä minuutissa se oli täyteen latautunut. Ainakin C-Tek laturin mukaan.

Kiinteä latausjohto ja laturin johto.

Sähkö seis
Vasemmalla näkyy 30 ampeerin sulake. Sen kun irrottaa niin pyörän sähköä kuluttavat kohteet ovat irti akun virtapiiristä. Samalla menetetään joitakin ajotietokoneen muistissa olevia tietoja. Muuta haittaa ei toimenpiteestä johdu. Akku ei myöskään tyhjene. Toki lyijyakuissa aina tapahtuu sisäistä purkausta ja siksi pitää talven aikana akkua ladata. Kuvassa oleva letku on kytkimen työsylinterin ilmausletku. Akku on keskellä näkyvän kannen alla kuten myös ECU.

Etupyörä ja keula vahattuna.

Kerää pölyä
Vannetyyppi on altis keräämään likaa puoliensa väleihin. Pesu otti aikaa kuten myös vahaus. Siihen meni pari tuntia. Mutta tulipahan tehtyä. Kiiltää kivasti.

Pakoputkea ja katalysaattorin suojapelti.

Piilostakin lika pois
Otin molemmin puolin suojapellit irti koska niiden taakse oli kertynyt melkoinen määrä likaa. Kuvassa osat pestyinä. Suojapellit ovat tavallista kromattua terästä. Sisäpinnalla kromia on vain vähän. Siksi vahauksesta voi olla hyötyä ajan mittaan. Puhtaus ja vahaus ehkäisee korroosiota.

Moottorin ja äänenvaimentimen välinen joustin.

Joustimet putkissa
Moottori on ripustettu runkoon niin että se pääsee käydessään heilumaan kun taas äänenvaimentimet ovat rungossa kiinni. Siksi välissä on jousto-osa.
Oikealla näkyy pakoputkien yhdysputki, H-putki, joka tasaa pakokaasupulsseja molemmille äänenvaimentimille. Parantaa polttoainetaloutta ja suorituskykyä.

Paljon tekemistä vielä
Jatkuu todennäköisesti huomenna pienellä lisäpurkamisella. Polttoainetankki pitää ottaa irti eräiden muutostöiden vuoksi. Ainakin yhden toimenpiteen pitäisi parantaa polttoainetaloutta. Toinen homma on ohjaustangon vaihto ja kahvanlämmittimien lisääminen varustukseen. Myös taakse tulee kaatumaraudat sekä takalokasuojaan jatke kun rekisterikilpi vaihtaa paikkaa.

Jää nähtäväksi missä järjestyksessä tulee hommat tehtyä ja milloin.

Seuraavana päivänä
En malttanut olla tekemättä mitään joten taas suunta Ylöjärvelle. Muistin, nimittäin, että oli joskus aiemmin ostanut kiveniskusuojateippiä ja sitä jäi edellisetä hommasta reilusti yli.

Maalipinta pysyy kunnossa
Tarvittiin maalarinteippiä ja sakset. Pyörän maalauksen jälkeen jäi laittamatta tankin ja satulan väliin suojateippaus. Nyt se tuli laitettua. Myös takalokasuojan päälle satulan alle laitoin pienet palat suojaksi hiertymistä vastaan. Näkyviin paikkoihin en teippiä laittanut. Vahan pitää riittää.

Suojateippaus.

Lika hiertää maalipinnan puhki
Kyseessä kun on terästankki ja sivujen teräspaneelit terästä myös niin maalin kuluttua puhki alkaa ruostuminen. Varsinaisesti se ei näy ennen kuin ruoste valuu kylkiä pitkin. Nyt se on vältetty. Teippaus ei näy myöskään mutta aikansa kestää satulan etuosan hiertämistä vastaan. Satulan ja tankin välin kun muistaa pestä muun pesun yhteydessä niin kestää kulua pidempään.

Teippi ei taipunut ihan joka paikkaan
Pinta tankissa ja paneeleissa ei suinkaan ollut tasainen niin suojamuovin elastisuus ei ihan riittänyt mutta ei haitanne. Kyllä satula sen sinne litistää. Ja minä siinä päällä.

Muuta ajankulua sadekaudelle
Ajokausi on päätetty joten siirryn parille cocktailille läheiseen cocktailbaariin. Ajaminen kun syksyisin päättyy niin on hetken aikaa jotenkin tyhjä olo. Pitää keksiä tyhjälle ajalle muutakin tekemistä kuin cocktaililla käynti. Polkupyörä tulee käyttöajokiksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti