Syyt muutokseen
California 1400 astinlautojen asento ei ole itselleni aivan soveliain. Tarkoitus on nostaa niitä etuosastaan noin 10 - 15 mm verran pituussuunnassa. Silloin en tuntisi jalkateriäni yliojennetuiksi. Kantapää yltää kyllä astinlaudalle mutta päkiä ei. Eikä ole saappaissa ihmeemmin korkoa. Persjalkaisen ongelma on että jalkaterät ovat liian lähellä pakaroita.
Astinlaudassa on toimintoja
Astinlauta on akseloitu niin että se pääsee väistämään jos kallistus on kovin jyrkkä. Akselissa on myös jämäkän oloinen palautinjousi jolla astinlauta pysyy perusasennossaan. Siinä on myös pituussuuntaisen kallistuksen säätömahdollisuus mutta sitä ei, ainakaan tässä mallissa, ole asennettu. Toisin sanoen astinlaudan ulkoreunaa voi nostaa niin että nilkka ei ole taipunut sisäänpäin.
Ensin koeasennus ja osavalmistusta
Astinlaudan runkorakenteeseen pitää tehdä muutos asentamalla lisäosa astinlaudan etupäähän. Astinlaudan toiminnot pysyvät alkuperäisinä. Vain asento muuttuu. Etupää siis nousee reilut 10 mm. Ja mahdollisesti kallistussäätö lisäksi.
Osia astinlautamuutokseen.
Rosteria ja kupumuttereita
Vasemmanpuoliset kupumutterit ovat sitä varten että jokin muttereista jää näkyviin. Ovathan ne siistimmän näköisiä kuin tavanomaiset nyloc-mutterit.
Vasemmanpuoliset kupumutterit ovat sitä varten että jokin muttereista jää näkyviin. Ovathan ne siistimmän näköisiä kuin tavanomaiset nyloc-mutterit.
Kaksi reikää lisää
Keskellä on pussillinen kiinnitysosia joilla oikealla alhaalla olevat teräspalikat kiinnittyvät alkuperäisiin astinlaudan kiinnitysosiin. Kaksi 5 mm kiinnitysreikää pitää porata alkuperäisrakenteeseen.
Voi palauttaa alkuperäiseksi
Muutos ei muuta alkuperäisrakenteita jos haluaa palauttaa alkuperäisyyden. Vain kaksi reikää ovat ylimääräisiä. Kuvassa oikealla olevia puskurikumeja ei tarvitakaan toistaiseksi mutta niillä voi olla käyttöä sivukallistuman säädössä. Se nähdään koeajojen jälkeen.
Tuleva akseli tulee takapäästään alkuperäisreikään mutta etupäästään lisäpalan reikään.
Jarruvaloon muutos
Yllä olevissa kahdessa kuvassa ylimmässä näkyy jarruvalon mekaaninen kytkin. Sen halusin pois kosteasta ja likaisesta paikasta. Siksi tein muutoksen siihenkin ja vaihdoin tilalle hydraulipaineeseen reagoivan kytkimen. Tässä juttu vaihtotyöstä.
Paino takaosalla
Noissa kuvissa näkyy selkeä hiertymäkohta vasemmalla olevan pienen kuminupin yläpuolella. Se johtuu siitä että oikea jalkani on painanut niin kovin raskaasti astinlautaa että astinlaudan päällä olevat kumivaimentimet ovat olleet lytyssä että astinlauta on painanut vielä tukirakenteeseenkin jäljen. Nyt kun astinlauta tulee pystynpään ei astinlautaan kohdistu niin suurta voimaa.
Keskellä on pussillinen kiinnitysosia joilla oikealla alhaalla olevat teräspalikat kiinnittyvät alkuperäisiin astinlaudan kiinnitysosiin. Kaksi 5 mm kiinnitysreikää pitää porata alkuperäisrakenteeseen.
Voi palauttaa alkuperäiseksi
Muutos ei muuta alkuperäisrakenteita jos haluaa palauttaa alkuperäisyyden. Vain kaksi reikää ovat ylimääräisiä. Kuvassa oikealla olevia puskurikumeja ei tarvitakaan toistaiseksi mutta niillä voi olla käyttöä sivukallistuman säädössä. Se nähdään koeajojen jälkeen.
Lisäpala asennettu.
Kaksi eri asentoa
Lisäpala on mahdollista asentaa kahteen asentoon: vain astinlaudan etupäätä korottavaan asentoon tai korottavaan ja sivulle siirtävään asentoon. Yläkuvassa korottavassa asennossa. Alakuvassa myös levittävässä.
Taaempi kiinnityskohta pysyy ennallaan.Lisäpala on mahdollista asentaa kahteen asentoon: vain astinlaudan etupäätä korottavaan asentoon tai korottavaan ja sivulle siirtävään asentoon. Yläkuvassa korottavassa asennossa. Alakuvassa myös levittävässä.
Tuleva akseli tulee takapäästään alkuperäisreikään mutta etupäästään lisäpalan reikään.
Jarruvaloon muutos
Yllä olevissa kahdessa kuvassa ylimmässä näkyy jarruvalon mekaaninen kytkin. Sen halusin pois kosteasta ja likaisesta paikasta. Siksi tein muutoksen siihenkin ja vaihdoin tilalle hydraulipaineeseen reagoivan kytkimen. Tässä juttu vaihtotyöstä.
Paino takaosalla
Noissa kuvissa näkyy selkeä hiertymäkohta vasemmalla olevan pienen kuminupin yläpuolella. Se johtuu siitä että oikea jalkani on painanut niin kovin raskaasti astinlautaa että astinlaudan päällä olevat kumivaimentimet ovat olleet lytyssä että astinlauta on painanut vielä tukirakenteeseenkin jäljen. Nyt kun astinlauta tulee pystynpään ei astinlautaan kohdistu niin suurta voimaa.
Alkuperäiset akselit jousineen.
Vanhat ei käy
Akselit ovat liian lyhyet muutoksen jälkeen ja ne korvautuivat neljällä M8 pultilla ja nylock-muttereilla väliaikaisesti.
Akselit ovat liian lyhyet muutoksen jälkeen ja ne korvautuivat neljällä M8 pultilla ja nylock-muttereilla väliaikaisesti.
Astinlaudan uusi asento.
Asentomuutos
Etureuna nousi noin 15 mm ja kääntyi ulospäin saman verran kun taas takareuna laski noin 5 mm ja siirtyi vastaavasti saman verran runkoa kohti.
Etureuna nousi noin 15 mm ja kääntyi ulospäin saman verran kun taas takareuna laski noin 5 mm ja siirtyi vastaavasti saman verran runkoa kohti.
Jarrupoljin ala-asennossa.
Ergonomia paranee
Nyt on jarrupoljin paremmin ulottuvilla eikä ajosaapas juutu sen alle. Liikerataa on vielä riittävästi mutta poljin on normaaliasennossaan huomattavasti lähempänä astinlautaa kuten ennen. Polkimessa ei ole asennonsäätöä lainkaan. Asia hieman ihmetyttää. Ennen on saanut, vanhemmissa malleissa, hallintalaitteita säätää. Nyt siis tuotiin astinlautaa polkimen luo eikä päinvastoin.
Astinlauta yläasennossa.
Pidemmät akselit tulossa
Vaikka akseli onkin liian lyhyt nykykäyttöön ja sen korvaavat nyt väliaikaisesti pultit mutta aion sorvailla uudet yksimittaiset akselit. Samalla saa myös jouset alkuperäiskäyttöönsä. Niiden tarkoitus on pitää astinlaudat, näennäisesti, ala-asennossaan mutta tärkein tarkoitus on estää astinlautaa rämisemästä kiinnikkeissään. Jouset kun pitävät välykset kurissa.
Vasen muuttamatta, oikea muutettu.
Vasen seuraa perässä
Vasemmalle puolelle tuli samat asennukset samanlaisilla osilla. Eroa ei helposti huomaa mutta oikeaan jalkaan muutos tuntui toistaiseksi varsin mukavalle. Nyt ei jalka luista eteenpäin astinlaudalla eikä ajosaapas mahdu jarrupolkimen alle. Silloin pyrki polkimen kumi irtoamaan kun jalkaa nosti jarrutusta varten.
Astinlaudat siirrettynä kuljettajan näkökulmasta.
Hyvälle vaikuttaa
Jos ei tietäisi tai olisi vertailukohdetta niin mistään ei huomaa että astinlaudoille olisi jotain tapahtunut. Hyvä niin. Kokeilemaan pääsen vasta keväällä. Silloin selviää onko asento jaloille nyt parempi. Kylmäharjoittelin jo nyt mutta vasta ajossa huomaa mikä merkitys on ilmavirralla, pyörän tärinällä ja ajosaappaan mallilla astinlautojen ergonomialle.
Parempaa rautaa
Astinlaudat ovat ruostumatonta terästä ja niissä on kumivaimentimilla kiinni varsinaisen astinlautakumi. Vaimentimien on tarkoitus vaimentaa lähinnä tiestä tulevaa tärinää. Moottorihan tässä pyörässä ei tärinää aiheuta lainkaan.
Uudet akselit
Koska toistaiseksi tehtyjen vaativien ja pitkällisten kuljettajatestien tuloksena on havaittu että astinlautojen asentomuutos voisi olla hyvä on väliaikaisen pulttivirityksen aika väistyä ja tilalle tulee 8 mm:n akselit ja alkuperäiset jouset pitämään asento ja lisäksi myös uudet pidätinkumit. Siitä lisää seuraavassa jutussa kunhan saan aikaiseksi.
Kaksi pulttia.
Nämä korvaavat neljä lyhyempää pulttia. Tehty 8 mm:n pyörötangosta hitsaamalla mutterit päihin ja kierteittämällä.
Kevättä odotellaan hyvässä seurassa.
Lisäys kaksi ajokautta myöhemmin
Astinlaudat ovat aivan sopivasti. Kuljettaja on myöskin kuntoutunut hieman joten siirtymät ovat jo pitkiä eikä lonkat tai alaselkä piinaa liiaksi. Noin 500 km vuorokaudessa sujuu isommitta tuskitta.
Jatkuu.
Astinlaudat ovat aivan sopivasti. Kuljettaja on myöskin kuntoutunut hieman joten siirtymät ovat jo pitkiä eikä lonkat tai alaselkä piinaa liiaksi. Noin 500 km vuorokaudessa sujuu isommitta tuskitta.
Jatkuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti