lauantai 28. tammikuuta 2017

Akkujenlatauspäivä tallilla


Kaikkia akkuja
Nyt ei ole kyse omista "akuista" vaan ihan tavanomaisista ajoneuvojen ja työkalujen akuista. Vaikka kyllä tallilla puuhastelu rentouttaa itseäkin.

Huonon päivän työ
Koska oli selkäni kannalta huono päivä niin tein rästiin jääneitä hommia jotka sujuivat pääosin istuskelemalla. Hieman oli akkujen nostelua mutta ovat onneksi pieniä työkalujen ja ajoneuvojen akkuja. Jälkimmäisten osalta aloittelin jo pari päivää aikaisemmin. Mutta vielä jäi ladattavaa. Akkujen lataus sujui Ctek-laturilla ja työkalujen akut niiden omilla latureilla.

Peruslaturi lyijyakuille.

 Testausakku.

Testausakku
Kyseinen akku ei ole purkautumiskyvyltään sopiva starttiakuksi mutta erinomainen kun pitää testata 12 voltin järjestelmiä. Päivämäärä kyljessä on akun käyttöönottopäivämäärä. Lataan akun peri kertaa vuodessa. Nyt mitattu arvo kesälatauksen jälkeen on 12,2V. Hieman alhainen. Pitää ladata.

 Alkoholipyörän akku ja jännitemittaus.

Vähällä käytöllä
Akku on ollut yli kaksi vuotta käyttämättä. Viimeksi ladattu teipissä näkyvänä ajankohtana. Lepojännite vielä ihan kohtuullinen. Kyseessä on Bilteman kalsiumakku.

 C. Adamantin akku.

Lepojännite hyvä
Tämä akku oli käytössä kahdentuhannen kilometrin verran 2016 kesällä. Nyt latauksen jälkeen lepojännite vaikuttaa oikein hyvältä. Kalsiumakku Biltemasta.

Bilteman AGM-akku.

Vanhempi akku
Tällä olen käynnistellyt V10 Centauroa pari kertaa vuodessa. Latauspäivämäärä 8.9. 2016. Lataus säilynyt varsin hyvänä. Tulevalla viikolla lataan akun jälleen
täyteen. Pyörä ei ole ollut ajossa muutamaan vuoteen. Pitäisi perushuoltaa perusteellisesti. Jakohihnat vaihtoon ja uutta öljyä sisuksiin.

Pari päivää myöhemmin:

 Centauron akku on ladattu.

Voi vielä toimia
Vuorokautta myöhemmin latauksesta on lepojännite vielä kunnollinen. Lupaa hyvää tälle vuosia vanhalle Bilteman akulle.

Pari päivää myöhemmin: Purkupyörän perinteinen lyijyakku.

Vanhaa settiä
Tätä ei ole tullut latailtua pariin vuoteen. Nyt se saa taas itsensä täyteen. Oletin että se on jo aikansa elänyt mutta pienen oikosulkusäikäytyksen jälkeen se alkoi ottamaan sähköä sisäänsä. Voi silti olla turhaa latailla. Tälle akulle ei ole itsellä käyttöä tällä tietoa.

Poistoon eli kierrätykseen
Pari päivää latauksesta ei isossa lyijyakussa ollut enää lepojännitettä kuin 11,5 volttia. Muutaman päivän päästä ei sitäkään. Akku on siis lievässä oikosulussa ja purkautuu itsekseen. Kierrätykseen.

Monenlaista työvälinettä
Tallilla on lukuisa määrä akkukäyttöisiä koneita. Kaikille niille on omat laturinsa. Latauslaitteita varten tein hieman selventävää toimintaa: laitoin Dymotarroja latureiden kylkiin selvittämään kunkin käyttötarkoitusta. 
Latureissa on useissa sama liitintyyppi akun lataukseen mutta sähköistä yhteensopivuutta se ei takaa. Väärällä laturilla voi aiheuttaa palovaaran tai pilata akut.

 Kopallinen latureita eri laitteille.

Latureita seinäpistorasiassa.

Akkuporakoneiden latureita.

Aina täynnä
Akut kannattaa pitää aina täynnä vaikka ei käyttäisikään. Jotkin porakoneakut ovat jo ylittäneet iältään kymmenen vuotta. Silti ovat kunnossa. Modernimpaa kalustoakin on kuten Hitachi akkuporakone kahdella akulla sitten kun hommia tehdään tosissaan.

Paineilma tehokkaampaa
Tallilla selviää yhdenkin akun porakoneella. Yleensä kuitenkin käytän paineilmaporakonetta sen keveyden ja tehokkuuden vuoksi vaikka se syökin paljon sähköä. Tai siis kompressori syö sähköä tehdessään puristeilmaa ja hyötysuhde on huono. Siksi olen pyrkinyt pikkuhommien suhteen käyttämään akkukoneita.

Pari akkukäyttöistä pienkonetta.

Säästää rannetta
Ylempi on siro akkuväännin aikojen takaa mutta toimii. Sillä voi pyöritellä ruuvit näppärästi auki ja kiinni. Avaus ja kiristys pitää silti tehdä käsityökaluilla. Soveltuu erityisesti M6 ruuveille ja sitä pienemmille. 

Lasi- ja hiilikuidulle
Alempana on sähkötoiminen leikkauslaite erilaisille kankaille. Itse käytän sitä lasi- ja hiilikuidulle. Aramidille se ei ole tehokas.

Lisää myöhemmin
Jatkan taas Tallille päästyäni lataustoimia. Akut kun kestävät parhaiten kun ovat täynnä. Jatkuva "ylläpitolataus" ei ole välttämättä hyvä idea. Akkua ei pidä säilyttää tyhjänä. Se pilaa silloin itse itsensä. Jokainen akku vanhenee ajan kanssa käytti tai ei. Käyttämättömänä usein nopeamminkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti