sunnuntai 29. tammikuuta 2017

The Dark Side eli auton rengas moottoripyörässä


Ei aivan harvinaista
Kulkiessa erilaisissa motoristitapahtumissa ei ole voinut olla huomaamatta että useissa touring-, cruiser- ja customtyyppisissä pyörissä on takarenkaana symmetrinen autoon tarkoitettu rengas.

Amerikansivuilta kokemuksia
Olen aiheeseen perehtynyt englanninkielisiä nettisivuja seuraamalla sekä kysellen käyttäjien mielipiteitä. Tässä joitain havaintoja. (Näitä asioita voi ilmetä lisää kun kokemus asiasta karttuu.)

Kokoilin listaa
Alla useita väitteitä auton renkaan sopivuudesta tai sopimattomuudesta moottoripyöräkäyttöön.
  • auton renkaan lieve ei istu moottoripyörän vanteeseen kovin hyvin
  • auton rengas jää liepeiltään löysemmäksi vanteeseen kuin moottoripyörän rengas tai aivan päinvastoin
  • moottoripyörän renkaan profiili on pyöreä, auton renkaan kulmikkaampi
  • asennettaessa rengasta ilmanpaineella vanteelle on tapahtunut renkaan räjähdyksiä ja repeämiä
  • vanteen kehän ja renkaan liepeen mitta on vastattava toisiaan
  • tarkoituksenmukaisin on pyöreäolkainen auton rengas
  • moottoripyörän renkaan tiekosketus on pienempi kuin auton renkaan
  • moottoripyörän rengas kuluu kulmikkaaksi matka-ajossa
  • kulmikkaaksi kulunut rengas ei ole niin hyvä ajaa kuin uusi rengas
  • auton renkaassa on enemmän kulutuspintaa laajemmalla alalla
  • kaarteessa auton rengas nousee kulmalleen jos paine on liian korkea moottoripyöräkäytössä
  • auton renkaan käyttäytyminen kaarteessa on päinvastainen kuin autossa
  • auton renkaan paine moottoripyörässä vaihtelee alle 1,5 Bar - 10 Bar
  • kumpikaan ääripaine ei ole renkaalle hyväksi, 1,8 - 2.4 bar rajoissa.
  • moottoripyörän ohjauskulmat eivät ole soveliaat auton renkaalle
  • auton rengas kestää kulumista noin viisinkertaisesti mp-renkaaseen verrattuna
  • auton rengas maksaa alle puolet moottoripyörän renkaan hinnasta
  • auton renkaan seos on useasti kovempaa kumia kuin mp:n
  • auton renkaan seos voi olla pehmeämpää kumia kuin mp:n
  • auton renkaan kuormitus mp:ssä on vähäisempää ja vakiompaa
  • auton renkaita on vain autoissa ja raskaissa matkapyörissä takana
  • eturenkaana on poikkeuksetta moottoripyörän rengas
  • edellä mainittujen renkaiden välimuotoa ei ole olemassa
  • on olemassa monenlaisia autonrenkaita
  • joissain pitkäkeulaisissa moottoripyörissä suositaan hyvin jäykkää takarenkaan runkoa
  • Pehmeäkylkinen rengas mukautuu paremmin tietä vasten eikä nouse kulmalleen

Käy älyn päälle
Siinähän sitä onkin pähkäilemistä. Ne jotka homman ovat aloittaneet eivät varmaankaan huomioineet että renkaiden istuvuudessa vanteelle on eroja. Ilma sisään ja ajoon! Toisaalta ei ole havaintoja äkillisistä tyhjentymisistä. Useimpiin pinnavanteisiin on laitettava sisärengas mutta valuvanteisiin ei tarvitse.

Nousee kulmalleen
Se että auton rengas on kulmikkaampi aiheuttaa haastetta ajettavuudelle. Sitä pystytään muokkaamaan muuttamalla rengaspainetta alemmas tai korkeammaksi. Renkaan "nostaminen" kaarteessa kulmalleen vaatii enemmän kääntämistä ja vakaus heikkenee lievästi. Asiaan kuulemma tottuu ja kaarrenopeutta voi hillitä etukäteen. Renkaan sivujen pehmeys ja rengaspaine ovat merkitseviä ajomukavuudelle ja suuntavakavuudelle.

Vastakkainen väite
Toinen mielipide on että auton renkaan kulutuspinta on enimmäkseen tietä vasten kaarrettaessa. Riippuu varmaan renkaan rakenteesta.

Suositeltava kulutuspintatyyppi.

Symmetria on tärkeää
Kuvan kulutuspinta on symmetrinen, ei kovin paljoa uritettu ja keskellä sadekelin huomioiden reilun kokoiset urat.

Enimmäkseen ajetaan suoraan
Matkapyörällä ajetaan yleensä suhteellisen tasaisella nopeudella ja enimmäkseen suoraan valtatiellä. Tässä suhteessa mp-rengas on hankala tapaus: keskikohta kuluu nopeasti vaikka sivuilla olisi vielä käyttämätöntä pintaa. Auton renkaassa tilanne on päinvastainen. Lisäksi kulutuspintaa tietä vasten on noin 150 - 200% enemmän ja kumiseos kovempaa/pehmeämpää ja kulutuskestävämpää. Lisäksi auton rengas on suunniteltu huomattavasti suuremmalle pintapaineelle kuin mp-rengas.

Varmaan on eroa
Auton renkaan käyttäminen moottoripyörässä ei ole lainkaan samanlaista kuin sen "elämä" on auton akselilla. Että auton renkaalle saa moottoripyörällä ajoa varten kohtuulliset ajo-ominaisuudet voi tavoitetta hakea renkaan ilmanpainetta muuttamalla. Saamani painetiedot vaihtelevat suuresti. Asia pitänee tutkia ja kokeilla itse rengaskohtaisesti. Rengaspainetiedot ja arviot ajettavuudesta poikkeavat toisistaan suuresti. Pyöräni ohjausarvot, kuten jättö, voi merkitä paljon ajettavuudelle auton renkaan suhteen.

Hinnoittelu
Moottoripyörän takarengas maksaa pahimmillaan henkilöauton rengaskierroksen hinnan. Kulutuskestävyyden ohella hinta lienee yksi syy auton renkaan käyttöön takarenkaana.

Kohdeajoneuvo
Pyörä johon suunnittelen laittavani auton kumin taakse on Guzzi California 1400. Kokemusta auton renkaina takapyörissä on trikellä ajon osalta. Tosin siinä renkaat käyttäytyvät kuin olisivat autossa.

Rengaskoko
C14:n rengaskoko takana, mallista riippuen. on 180/60 R16 tai, kuten itsellä, 200/60 R16. Jälkimmäisen osalta ei ole autonrenkaissa vastaavaa kokoa yleisesti saatavilla. Lähinnä ovat 205/60 ja 195/60 R16. Olen taipuvainen hankkimaan tätä kapeampaa mallia. Mahtuu ainakin haarukkaan. Asia joka ei ole Guzzeissa aina päivänselvää. Takahaarukka on yleensä melko kapea oikealta puolen jossa kardaaniakseli sijaitsee.

Pitää olla symmetrinen
Autoihin renkaat ovat useimmiten kulutuspinnaltaan epäsymmetrisiä. Toisin sanoen toisessa reunassa kuviointi ja sen sijainti ovat erilaisia kuin toisessa.
Niiden käyttökohde ja pyörimissuunta autossa on ennalta määrätty. Ymmärrettävästi sellainen rengas ei sovi moottoripyöräkäyttöön.
Renkaan on oltava symmetrinen tai ainakin lähes symmetrinen. Eihän toiseen suuntaan kallistaminen saa tuntua erilaiselta.

Kumikauppojen listauksia
Olen etsinyt rengasluetteloista, joita on kiitettävästi netissä, sopivaa rengasta alhaisella kuormitusarvolla ja nopeusluokka saa olla H. Se lienee riittävää pyörälle jonka käytännön ajonopeus ei ole paljonkaan ylitse 120 km/h. Ainakaan kotimaan tiestöllä. Pyörälle ilmoitetaan, tapauksesta riippuen, huippunopeudeksi 170 tai 180 km/h. Ainakin edeltävä arvo on uskottava. Toki kokeillut en ole.

Saisiko välimallin renkaan
Markkinoilla olisi tilaa renkaalle joka olisi pyöreäprofiilisen ja auton renkaan välimuoto jossa keskellä olisi kulutuspintaa enemmän mutta renkaan olat olisivat pyöreähköt. Sivuilla ei tarvittaisi niin paljoa kuviovahvuutta kuin keskellä.

Lisäys 05.02.2017
Tapasin Helsingin MP-Näyttelyssä eräitä henkilöitä. Sain tapaamisten tuloksena tietoa autonrengasvalinnasta. Kokeneemmat suosittelevat keskihintaista rengasta (100€ luokkaa) ja alkuperäisen 200 mm levyisen renkaan tilalle 205 levyistä. Se ei paljoakaan valikoimaa kavenna eikä kulumisnopeutta kasvata mutta renkaan olka pyöristyy kun vanne on hieman kapeammalle renkaalle tarkoitettu.

Kokemukseen perustuen
Nyt on hyvä lähteä jatkamaan projektia paremman ja kokemuksella hankitun tiedon perusteella. Tosin yksi puute on: ei ole olemassa ketään jota haastatella siitä mikä rengas olisi paras juuri C14 mallin alle. Aika korjannee senkin ongelman.

Kielteinen asenne turhaan
MP-Näyttelyssä kuulin myös tarinan ennakoivan ajo kurssille osallistuneesta motoristista jolla oli custompyörässään auton rengas takana. Kouluttaja oli ollut sitä mieltä että ei ole asiaa edes osallistua. Tämä kaveri kuitenkin näytti pari jarrutusta ja kaarrosta ja sain kouluttajan suostumaan ajoharjoituksiin osallistumiseen. Jarrutustestissä auton rengas oli ylivoimainen eikä väistö tai pujottelu tuottanut sen kummemmin ongelmia. Kouluttaja oli ollut asiasta ihmeissään.

Lainsäädäntö ei kiellä
Varmentaakseni asian kävin katsastuskonttorilla ja pyysin merkitsemään pyöräni poikkeavan rengaskoon muutoksen vaihtoehtoiseksi rengaskooksi. Aikaa asiaan meni hetki ja myös ristikudosetupyörän, josta en maininnut mitään, tyyppi merkittiin vaihtoehtoiseksi.
Asiassa selvisi kaksi asiaa: moottoripyörässä sekarengastus (Ristikudosrenkaan käyttö.) on hyväksyttävää ja missään ei kielletä auton renkaan käyttöä mikäli se on turvallista.
Aiheesta on blogikirjoitukseni ja valokuvat rekisteröintitodistuksesta.

Jatkuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti