Ammattilaiselle
Toimitin vialliseksi osoittautuneen piirilevyn Norsa Oy:n elektroniikkaosastolle ennen Joulua. Kerroin että kiire ei ole kovasti mutta jos kevätpuolella saisi osan takaisin.
Paketti palasi
Tänään noudin paketin postin pakettiautomaatista. Helppo juttu. Postin jakelu on tällä tavoin ulkoistettu palvelun käyttäjälle.
Osa kiinni
Siitä sitten suurin odotuksin asentamaan. Johtimia on hieman toistakymmentä jotka pitää ruuvata liitinrimaan kiinni.
Korjaajan palaute
Mutta palataan hieman takaisinpäin. Norsasta lähetettiin minulle kolme kuvaa tätä blogia varten. Kuvat ovat korjauksesta. Loput kuvat on omia ottamiani.
Vasemmalla kärähtäneet osat, oikealla korvaavat.
Osavaihtoja
Vasemmanpuoleisen vastuksen korvaajaksi tuli suurempaa virtaa sietävä oikeanpuolimmainen valkoinen vastus. Toisena vasemmalta olevan vastuksen korvaaja on sen vieressä: pätkä ruostumatonta teräslankaa juotettuna jalkoihinsa.
Vasemmanpuoleisen vastuksen korvaajaksi tuli suurempaa virtaa sietävä oikeanpuolimmainen valkoinen vastus. Toisena vasemmalta olevan vastuksen korvaaja on sen vieressä: pätkä ruostumatonta teräslankaa juotettuna jalkoihinsa.
Jämäkät juotokset
Nämä kaksi uutta osaa on nyt juotettu alkuperäistä paremmin että ei ainakaan juotoksista jää kiinni tuleva kestävyys. Tuo 0.01 ohmin teräslankavastus ei kovin helposti pala vaikka lämpiäisikin. Asennettujen komponenttien virransieto on suurempi kuin alkuperäisten.
Vastukset asennettuna piirilevylle.
Piirilevy sellaisena kun se palasi remontista.
Sopivaan hintaan
Hinta oli edullinen eikä komponentitkaan mitään kalliita liene vaikka yksi on ns. omavalmiste.
Hinta oli edullinen eikä komponentitkaan mitään kalliita liene vaikka yksi on ns. omavalmiste.
Johtimien kiinnitystä piirilevyyn.
Piirilevy virtapiiriin
Johtimet olivat jo alunperin hyvin merkittyjä joten niiden saaminen kiinni ei vaatinut aiemmin otettujen kuvien tutkimista. Helppo homma.
Johtimet olivat jo alunperin hyvin merkittyjä joten niiden saaminen kiinni ei vaatinut aiemmin otettujen kuvien tutkimista. Helppo homma.
Sijainti ilmanvaihdolla varustetussa suojakotelossa.
Jyrsin jyrsintäkunnossa.
Toimii
Tietenkään ei ollut nyt mitään työtä rästissä mutta kiinnitin pöytään pienen alumiinipalan ja kokeeksi jyrsin siihen loven. Hienosti terä upposi eikä ollut aiemmasta kuormitusherkkyydestä mitään tietoa. Ennen lopullista vikaantumista oli vaikea koneistaa yli 8 mm:n terillä sillä ylikuormakytkentä katkaisi homman yleensä heti alkuunsa. Vika siis tuli hiipimällä. Nyt tuntui vääntöä riittävän.
Tietenkään ei ollut nyt mitään työtä rästissä mutta kiinnitin pöytään pienen alumiinipalan ja kokeeksi jyrsin siihen loven. Hienosti terä upposi eikä ollut aiemmasta kuormitusherkkyydestä mitään tietoa. Ennen lopullista vikaantumista oli vaikea koneistaa yli 8 mm:n terillä sillä ylikuormakytkentä katkaisi homman yleensä heti alkuunsa. Vika siis tuli hiipimällä. Nyt tuntui vääntöä riittävän.
Lamppu pimeänä
Vielä kärähtänyt "virta päällä" lamppu pitää vaihtaa ehyeen. Tiedä sitten onko se vaurioitunut vian yhteydessä vai onko tullut tunnit täyteen omia aikojaan.
Vielä kärähtänyt "virta päällä" lamppu pitää vaihtaa ehyeen. Tiedä sitten onko se vaurioitunut vian yhteydessä vai onko tullut tunnit täyteen omia aikojaan.
Lujitemuovin työstöä
Seuraavaksi on tiedossa komposiitin jyrsintää. Se on materiaali jota varten jyrsinkoneen rakenteet on peitettävä muovikelmulla ennen työstöä. Materiaali on sen verran kovaa että siitä muodostuu hiovaa ainetta öljyn kanssa jota on jyrsimen johteissa ja siirtoruuveissa. Lisäksi pöly kuivattaa öljyn pois.
Seuraavaksi on tiedossa komposiitin jyrsintää. Se on materiaali jota varten jyrsinkoneen rakenteet on peitettävä muovikelmulla ennen työstöä. Materiaali on sen verran kovaa että siitä muodostuu hiovaa ainetta öljyn kanssa jota on jyrsimen johteissa ja siirtoruuveissa. Lisäksi pöly kuivattaa öljyn pois.
Muut hommat jäissä
Tänään ei siis tapahtunut ajoneuvorintamalla kehitystä mutta ainakin yksi kone on nyt käyttökunnossa. Irtomoottorin kanssa pitää vielä puljata: laturin suojakoppa pitää tehdä koska alkuperäinen ei sovi. Syynä elektronisen moottorinohjauksen anturoinnit laturin etupäässä.
Käyttökokemus
Jyrsimellä on jyrsitty. Vika on ollut piilevänä jo pitkään. En vain huomannut sitä ennen kuin vika muuttui niin pahaksi hiljalleen että voimaa ei enää löytynyt. Nyt tuntuu siltä että ei ole toiminut näin hyvin edes uutena. Lastu lentää!
Alumiinin koneistusta tiedossa.
Loppuvuonna 2019 eli noin 3 vuotta myöhemmin
Jyrsin ja sorvi ja mitä muita työskoneita on ovat ne muuttaneet pariin kertaan ylläoleva kertomuksen jälkeen vaan nytpä pelaavat kaikki edelleen. Tosin rajakytkinhäiriöitä on ilmennyt mutta niiden kanssa pärjään itsekin.
Tänään ei siis tapahtunut ajoneuvorintamalla kehitystä mutta ainakin yksi kone on nyt käyttökunnossa. Irtomoottorin kanssa pitää vielä puljata: laturin suojakoppa pitää tehdä koska alkuperäinen ei sovi. Syynä elektronisen moottorinohjauksen anturoinnit laturin etupäässä.
Käyttökokemus
Jyrsimellä on jyrsitty. Vika on ollut piilevänä jo pitkään. En vain huomannut sitä ennen kuin vika muuttui niin pahaksi hiljalleen että voimaa ei enää löytynyt. Nyt tuntuu siltä että ei ole toiminut näin hyvin edes uutena. Lastu lentää!
Alumiinin koneistusta tiedossa.
Loppuvuonna 2019 eli noin 3 vuotta myöhemmin
Jyrsin ja sorvi ja mitä muita työskoneita on ovat ne muuttaneet pariin kertaan ylläoleva kertomuksen jälkeen vaan nytpä pelaavat kaikki edelleen. Tosin rajakytkinhäiriöitä on ilmennyt mutta niiden kanssa pärjään itsekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti