tiistai 31. tammikuuta 2017

Pyöränostin renkkaa


Halpa nostin
Joskus vuosia sitten ostamani alle 100€ pyöränostin joka nostaa moottoripyörän rungon alaputkista.

Sopii huonosti Tonteihin
Tonti-runkoisiin se ei soveltunut sinällään ja olikin hyvä etten tehnyt siihen isompia muutoksia.

Sopii tonninelisatasiin
Sen sijaan se sopii sinällään California 1400 mallien nostamiseen. Esimerkiksi huoltoa ja renkaavaihtoa varten.

Yleisesti myynnissä monella merkillä
Missä lie Aasiassa tehty. Olikohan hankintapaikka IKH. En muista mutta ainakin heillä se oli valikoimissaan niin kuin monessa muussakin liikkeessä.

Tässä jutussa pari kuvaa missä laite nostaa C14:sta.

Ruostui käytön puutteessa
Kapine oli pari talvea kylmässä ulkovarastossa kannattelemassa jotain epäoleellista. Oli sittemmin niin ruostunut että tunkkityyppinen nostimen hydrauliikkayksikkö oli kosteuden vaikutuksesta juminut eikä kyennyt nostamaan kunnolla. Asiaan piti ryhtyä.

Ruosteenirrotinta
Osoittautui, ainakin toistaiseksi, että WD40 korjasi ensihätään näkyvät ongelmat. Lisäksi piti hydraulimännän vartta puhdistaa hiomapaperilla. Koska laite on purettu niin en päässyt sitä testaamaan kunnolla kunnes huomasin että omavalmisteinen hydrauliprässini voisi olla koevastuksena.

Kaksi "tunkkia" vastakkain.

Omavalmisteprässi
Prässin teosta on myös lyhyehkö juttu.

Yksisuuntainen paineenrajoitin
Selvisi myös että nostimen paineensäädin on asennettu varsin alas. Ilmeisestikin vain hiukan sen yli mitä nostimelle luvataan nostokykyä. Varoventtiili aukeaa kun nostetaan liian suurta kuormaa mutta toiseen suuntaan hydraulimäntää prässillä kuormittaen laite ei anna periksi. Hyvä niin.

Välimatkoja
Seuraavaksi seuraa kokoonpanoa. Tämä remontti tapahtui omalla Tallilla mutta kokoonpano vasta Kerholla.

Kuntoon tuli
Valitettavasti jäi kuvat ottamatta mutta nosturi tuli koottua ja käyttötestattua. Hyvin toimi. Lähinnä kuntoutumiseen vaikutti WD40 ja ulkoinen puhdistus. Nostimen "sillan" kumilistat liimasin uudelleen kiinni. Taas uskaltaa nostella isompiakin pyöriä.

Rengashommiin
Seuraava ponnistus on ottaa C14:sta takapyörä irti renkaanvaihtoa varten. Tarkoitus on asentaa symmetrinen auton rengas takarenkaaksi. Olen ymmärtänyt että mitään estettä ei siihen ole. Koko on 195/60-16. Tai 195/55-16

Lisäys yhden ajokauden jälkeen:
Loppujen lopuksi takarenkaan kooksi valikoitui 205/55-16. Yleinen koko ja helposti saatavilla. Juttua pyörästä yleensä ja ko renkaastakin.

Jatkoon
Nostin on toiminut oikein hyvin em huollon jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti