Ehjän korjausta
Yllä olevasta linkistä selviää miksi taas tuli pakkoliikkeitä siitä että haluan pyöräni olevan vähävikainen ja poistan jo ennalta vikakohteita ja korvaan ne toimivammalla tekniikalla. Samalla osa johtosarjaa yksinkertaistui ja siirtyi pyörän alustasta rungon yläosaan. Hieman sen eteen piti purkaa rakenteita.
Lähinnä muovisia suojapaneeleita molemmin puolin pyörää joutui irrottamaan. Käynnistinmoottori piti myös irrottaa paikaltaan johdotuksen pujottamiseksi otollisempaa reittiä.
Poljinsylinteri ja ruostumattomasta teräksestä tehty paineanturi.
Kaksi asiaa kerralla
Paineanturi korvaa samalla banjopultin. Kätevä ratkaisu. Vanhemmissa Guzzeissa jarruissa oli liki poikkeuksetta jarrupaineanturit eikä sähkömekaanista pientä, muovista kytkintä. Sellaiset voi ymmärtää ohjaustangon yhteydessä mutta alhaalla pyörän rungossa lian ja kosteuden seurassa sellaisen elinaika on hyvin rajallinen.
Paineanturi korvaa samalla banjopultin. Kätevä ratkaisu. Vanhemmissa Guzzeissa jarruissa oli liki poikkeuksetta jarrupaineanturit eikä sähkömekaanista pientä, muovista kytkintä. Sellaiset voi ymmärtää ohjaustangon yhteydessä mutta alhaalla pyörän rungossa lian ja kosteuden seurassa sellaisen elinaika on hyvin rajallinen.
Sama kohta pakoputken yläpuolelta.
Muita kohteita
Letku on jarrunestesäiliöstä tuleva kumiletku jarrusylinterille. Nelinapainen SuperSeal liitin on jäännöshappianturin johdotuksen liitos. Itse lambda näkyy oikealla heti öljypohjan takana. Lambdan johdotuksen haaroitan ja laitan näytön mittariston tietämille. Siitä myöhemmin.
Yläpuolella on vaihdelaatikko. Normaalisti tämä kohta on piilossa muovisen paneelin takana.
Letku on jarrunestesäiliöstä tuleva kumiletku jarrusylinterille. Nelinapainen SuperSeal liitin on jäännöshappianturin johdotuksen liitos. Itse lambda näkyy oikealla heti öljypohjan takana. Lambdan johdotuksen haaroitan ja laitan näytön mittariston tietämille. Siitä myöhemmin.
Yläpuolella on vaihdelaatikko. Normaalisti tämä kohta on piilossa muovisen paneelin takana.
Vasen eli startin puoli.
Startti irti
Käynnistinmoottori piti irrottaa sillä johtosarjan kolminapainen liitin oli sen takana hieman jumissa. Nyt se näkyy solenoidin yläpuolella. (Musta SuperSeal.)
Reititys uusiksi
Jarruvalokytkimen johtonippu kulki alunperin vaihteiston vasenta puolta alas ja sitten rungon alinta poikkiputkea myöden oikealle puolelle ja nousi sieltä astinlaudan kupeeseen. Alkuperäisen kytkimen johdin on siis yli puoli metriä pitkä ja irrotettuna yltää rungon yläkautta pyörän oikealle puolelle lisäämälleni releelle. Pois ravasta.
Käynnistinmoottori piti irrottaa sillä johtosarjan kolminapainen liitin oli sen takana hieman jumissa. Nyt se näkyy solenoidin yläpuolella. (Musta SuperSeal.)
Reititys uusiksi
Jarruvalokytkimen johtonippu kulki alunperin vaihteiston vasenta puolta alas ja sitten rungon alinta poikkiputkea myöden oikealle puolelle ja nousi sieltä astinlaudan kupeeseen. Alkuperäisen kytkimen johdin on siis yli puoli metriä pitkä ja irrotettuna yltää rungon yläkautta pyörän oikealle puolelle lisäämälleni releelle. Pois ravasta.
Lisäreleelle löytyi paikka relekoteloiden välistä.
Johtojen vetoa
Kuvan ottamisvaiheessa oli johdotus vielä kesken. Oikeassa yläkulmassa on ruuvin alla on jarrupaineanturin maadoitus. Johdin on musta. Vasemmassa reunassa on musta rasia joka sisältää seitsemän sulaketta eri järjestelmille. Sieltä otin lisälaitejohdotuksen (Lisävalot, GPS, kahvalämmitin, satulan lämmitin, ym.) sulakkeen takaa lisäliittymän (Punainen johdin) käyttämään relettä jota maadoitetaan jarrupaineanturin kautta. Oikealla alakulmassa on kaksinapainen SuperSeal liittimen urospuoli. Siitä johdotus jatkuu naarasliittimellä jarrupaineanturille. Lisärele on relejalassaan relekoteloiden välissä. Vain liittimet puuttuvat vielä.
Kuvan ottamisvaiheessa oli johdotus vielä kesken. Oikeassa yläkulmassa on ruuvin alla on jarrupaineanturin maadoitus. Johdin on musta. Vasemmassa reunassa on musta rasia joka sisältää seitsemän sulaketta eri järjestelmille. Sieltä otin lisälaitejohdotuksen (Lisävalot, GPS, kahvalämmitin, satulan lämmitin, ym.) sulakkeen takaa lisäliittymän (Punainen johdin) käyttämään relettä jota maadoitetaan jarrupaineanturin kautta. Oikealla alakulmassa on kaksinapainen SuperSeal liittimen urospuoli. Siitä johdotus jatkuu naarasliittimellä jarrupaineanturille. Lisärele on relejalassaan relekoteloiden välissä. Vain liittimet puuttuvat vielä.
Johdotus tehty mutta viimeistely puuttuu.
Johtimet piiloon
Näkyviin johtimiin pitää kiertää vielä eristeteippaus ja kiinnittää johdot nippusiteillä sopiviin kohtiin.
Näkyviin johtimiin pitää kiertää vielä eristeteippaus ja kiinnittää johdot nippusiteillä sopiviin kohtiin.
Kytkentäkaavio releeseen
Releessä näkyy ympärillä teippi. Liittimessä on hyvin pienellä merkityt liitinliuskat. Siksi piirsin teippiin missä mikin liitin on ettei synny vääriä kytkentöjä. Anturoinnin ja järjestelmähallinnan johtimia ei saa missään tapauksessa sekoittaa ohjausjännitteen puolelle. Johtuu siitä että ohjausjännite on noin 12 volttia mutta tiedonkulkuun käytetään viiden voltin jännitettä ja alhaista virran määrää. Jostain nousisi kallista savua jos järjestelmät pääsisivät sekoamaan.
Releessä näkyy ympärillä teippi. Liittimessä on hyvin pienellä merkityt liitinliuskat. Siksi piirsin teippiin missä mikin liitin on ettei synny vääriä kytkentöjä. Anturoinnin ja järjestelmähallinnan johtimia ei saa missään tapauksessa sekoittaa ohjausjännitteen puolelle. Johtuu siitä että ohjausjännite on noin 12 volttia mutta tiedonkulkuun käytetään viiden voltin jännitettä ja alhaista virran määrää. Jostain nousisi kallista savua jos järjestelmät pääsisivät sekoamaan.
Näkymä akkutilasta ja oikean puolen sivupaneelin sisältö.
Osien sijainteja
Vasemmalla polttoainetankin takakorva, ilmansuodattimen kotelo ja oikealla akkutelineen kansi.
Vasemmalla polttoainetankin takakorva, ilmansuodattimen kotelo ja oikealla akkutelineen kansi.
Rele ja johdotus viimeisteltynä.
Johdot siisteiksi nipuiksi
Lisäksi laitoin jälkeenpäin pari nippusidettä tukemaan johdotusta. Lähes huomaamaton lisäys.
Lisäksi laitoin jälkeenpäin pari nippusidettä tukemaan johdotusta. Lähes huomaamaton lisäys.
Loppuhomma tietokoneella
Seuraava vaihe on kytkeä pyörä tietokoneeseen ja tarkistaa vikalogeihin tulleet ilmoitukset ja päätellä sen mukaan mitkä ovat aiheellisia ja mahdollisesti ne jotka ovat syntyneet pelkästään anturoinnin muutoksen johdosta. Sen jälkeen pitäisi ajotietokoneen näytössä SERVICE valo sammua ja samoin punainen varoitusvalo.
Seuraava vaihe on kytkeä pyörä tietokoneeseen ja tarkistaa vikalogeihin tulleet ilmoitukset ja päätellä sen mukaan mitkä ovat aiheellisia ja mahdollisesti ne jotka ovat syntyneet pelkästään anturoinnin muutoksen johdosta. Sen jälkeen pitäisi ajotietokoneen näytössä SERVICE valo sammua ja samoin punainen varoitusvalo.
Tietokoneessa on GuzziDiag niminen ilmaisohjelmisto jolla voi tehdä joitakin asetuksia ja säätöjä sekä lukea ja nollata vikalogeja.
Helmikuussa ei ole ajosäätä
Jos pääsisi ajamaan niin myös ABS:n varoitusvalo sammuisi. Muutokseen se tosin reagoi jo nyt: ei pala enää jatkuvasti vaan vilkkuu joka osoittaa että ABS on toimintavalmiudessa. Se myös kertoo että järjestelmä tottelee relekytkentääni. Siitä on yksinkertaistettu kaaviopiirros edellisessä blogiartikkelissani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti