keskiviikko 1. helmikuuta 2017

Lucas, Bosch ja Valeo käynnistinmoottorit


Mallivalikoimaa on
Joutessani olen kunnostellut eri V2 Guzzimallien käynnistinmoottoreita. Malleja on runsaasti. Noin 6 tai 8 erilaista. Varma en voi olla. Tässä kolme tyypillistä.

Vasemmalta: Valeo, Bosch ja Lucas. Kunnostettuja.

Yleisimmät tyypiltään
Nämä ovat tyypillisimmät käynnistinmoottorit. Suurin on ns. pikkulohkon startti. (350 - 750cc) Pienin on 1100cc koneen käynnistin. 1200 ja 1400 koneille on vielä omat mallinsa.

Suurin ja pienin. Lucas ja Valeo.

Koossa on ristiriita: isoin pyöräyttää pienimpiä moottoreita. Pieni jopa 1100cc konetta.

Rakenne- ja toimintaeroja
Käynnistinmoottoreissa on eroja. Vanhimmat ovat varustettu kenttäkäämeillä eli magnetointiin käytetään akusta saatavaa virtaa. Kuvassa oleva "hopeinen" Lucas edustaa sitä tyyppiä kuten useimmat Bosch mallit. Ovat suoravetoisia.

Kestomagneeteilla
Valeo on sen sijaan kestomagneettimoottori ja tarvitsee vain kaksi hiiliharjaa neljän sijasta. Se on hyvin korkaeakierroksinen ja tarvitsee siksi alennusvaihteen että pyörimisnopeus on sopivampi moottorin käynnistykseen.

Alennusvaihteella vääntöä
Moottorin vääntömomentti on alhainen mutta alennusvaihde muuntaa alhaisen vääntömomentin riittäväksi isollekin moottorille. Tähän perustuu kokoero. Pieni Valeo käynnistää myös vajaalla akkujännitteellä. Tosin virta voi kasvaa isoksi ja solenoidi (pieni möykky sivulla) joutuu koville. Se ei ole eduksi toiminnalle.

Valeo testissä.

Valitseminen
Mutta jos valita pitäisi niin kaikille konemalleille (pois lukien 1200 ja 1400) sopivaa käy niihin Valeo. Mutta jos tekee valintaa keston ja huollettavuuden kannalta niin ehdottomasti Bosch on ykkösvalinta.

Testaus ilman kuormitusta
Kokeillessa tehdään sama kytkentä kuin on pyörässäkin: maadoituksen joutuu tosin tekemään johtimella (normaalisti maadoitus tapahtuu runkorakenteen ja moottorin kautta) mutta punainen akun navalta suoraan tuleva johdin on kiinteässä kosketuksessa solenoidin + napaan. Kolmanneksi johtimeksi tarvitaan ohuempi kaapeli joka vastaa pyörän starttinappia, käynnistinrelettä (jos sellainen on) ja herätevirta johdinta. Kokeellisessa ympäristössä se on kiinni akun + navassa ja toista päätä tarjotaan solenoidin herätevirtanapaan. (lituskainen liitin)

Solenoidi toimii ensiksi
Kun herätevirta kytketään niin sen voimasta solenoidi "vetää" ja kytkee akulta tulevan päävirran moottorille. Solenoidin liike siirtää myös käynnistyshammaspyörän vauhtipyörän kehälle.

Moottorissa on voimaa
Kokeiltaessa on hyvä jos moottori on jossain, kuten viilapenkissä, tukevasti kiinni sillä moottorin ankkurin hitausmomentti saattaa pyöräyttää kiinnittämätöntä moottoria paikoillaan hyvin terhakkaasti. Voi syntyä henkilö- tai materiaalivahinkoja.

Pyöriikö
Irtonaisena testaaminen testaa lähinnä solenoidin ja bendixin toimintaa mutta ei kerro paljon mitään moottorin tehosta. Siksi olisi hyvä testata myös käyttökohteessa.

Testaus paikoillaan
Käämeissä voi olla oikosulku vaikka käynnistinmoottori tyhjiltään pyöriikin mutta tehoa puuttuu. Se ei selviä kuin testipenkissä tai käyttökohteessa. Vaivan voi usein korjata mutta nykyään on uusi halvempi kuin korjaustyö. Edes hiiliharjoja ei nykyään vaihdeta vaan vaihdetaan koko käynnistin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti