keskiviikko 26. huhtikuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 8

Osa 7

Tallin rakennusta
Päivä meni kahtia. Toinen osa oli kattovalojen asennusta eli uuden Tallin rakentelu jatkui. Samalla kertaa kun sähkömies oli paikalla laitettiin sähkölaitteille 32 ampeerin virtalähtö. Nyt on tarpeeksi isot proput takana niin ei tarvitse niitä vaihtaa työnään. Esimerkiksi kompressori haukkaa paljon sähköä käynnistyessään painetta vastaan.

Kattovalo asennettuna.

Takapää irti
Pyörän pariin pääsin myös. Purin takakatteen ja taka-apurungon pois. Samalla irtosi suurin osa pyörän sähkölaitteista. 

Vaihdelaatikko ja moottori.

Hieman ruostettakin
Rungon takapään poikkiputken pää ja sen laipat joihin alumiinituet kiinnittyvät ovat pintaruoteessa. Puhdistus riittää niin kohdan voi jälleen koota.

Vaihdelaatikko on irti.

Helppo pyörä purkaa
Kytkin ja vauhtipyörä näkyvissä. "Selkärankarungolla" varustetut mallit ovat rivakoita purkaa. Suunniteltu aikanaan superbikeksi. Vasemmassa alakulmassa näkyy huohottimen paluuöljyletkut. Niitä ei tarvitse irrottaa vaihteiston irrotusta varten vaan yltävät kääntymään moottorin sivulle.

Vauhtipyörän ja moottorin väli on puhdas.

Kytkin avaamista vaille.

Kytkinkeskiö ja kytkinkotelo vaihdelaatikon etupäässä.

Kuivakytkimen toimitila
Kuvassa vaihdelaatikko on kallellaan oikealle. Siksi kytkinkotelon alareunassa oleva lovi on noin kello 5-asennossa. Tämä reikä kavaltaa jos kytkintilaan joutuu öljyä. Yleisin syy on kampiakselin takapään huulitiiviste mutta myös vaihteisto voi vuotaa. Kuivakytkin ei tykkää öljystä yhtään.

 Vaihdelaatikko ylhäältä katsoen.

Kytkin on toiminut moitteitta
Huomenna lienee eniten pesuhommia kytkimen purkamisen ohella. Kytkintä ei ole avattu uutuuden jälkeen. Silloin, ajamattomaan pyörään, laitettiin pyynnöstäni järeämmät kytkinlevyt. On mielenkiintoista nähdä missä kunnossa ne nyt ovat.

Myös vaihteiston osien kunto kiinnostaa. Pitänee sinnekin vilkaista.

Vaihteiston kiinnitys moottoriin
Suurin osa vaihdelaatikon kiinnitysosista on tavallisia pultteja mutta pinnapulttejakin on. Erityisesti irrotusta helpottaa kun pyörittää myös pinnapultit irti. Kuvassa näkyy pinnapultti joka on sujautettava paikoilleen ennen asennusta tai laitettava kiinni moottoriin ennen vaihdelaatikon asennusta.

Pulttien irrotus
Pinnapultin irrotus onnistuu kivuttomasti kahdella toisiaan vasten kiristetyllä mutterilla. Ennen kiinnitystä kannattaa pulttien kierteet voidella niin eivät hapetu kiinni eli seuraava avaaminenkin on helppoa. Normaalikäytössä yhden Guzzin eliniän aikana (25 - 35 vuotta) ei "isolohkoisen" vaihdelaatikkoa tarvitse irrottaa kuin kerran tai kaksi. Tämä on tälle -96 vuosimallin pyörälle ensimmäinen kerta. 250.000 - 300.000 km tietämin on jo niin paljon kulumaa että on syytä vaihtaa ja kunnostaa merkittävä osa pyörän osista. Silloin yleensä puhutaan entisöinnistä.

Puhdistus pääosassa
Eikä tätäkään avattu kytkimen vuoksi vaan lievän öljyvuodon takia. Tietysti puhdistuskin on tärkeää. Homma ei ole lainkaan niin vaativa kuin se ensisilmäyksellä vaikuttaa. Tosin parista erikoistyökalusta on apua.

Jatkuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti