keskiviikko 31. toukokuuta 2017

California 1400 GTS Auton renkaan käyttökokemuksia takarenkaana

Alku on lainausta edellisen artikkelin lopusta.

Pykälistä tämän verran
"L3e-luokan ajoneuvoon voidaan 1 momentin estämättä muutoskatsastuksessa hyväksyä käytettäväksi takana kuormitus- ja nopeusluokaltaan vähintään vastaavaan ajoneuvoon moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja renkaiden asentamisesta annetun neuvoston direktiivin (92/23/ETY) mukaisesti hyväksytty henkilöautonrengas. Tarvittaessa ajoneuvolta voidaan edellyttää erillistä 8 §:n 5 momentin mukaista selvitystä kaarreajosta ja kääntyvyydestä." 

Tietoa ensivaikutelmista
Rengas on kehältään lyhyempi kuin alkuperäinen. Siksi kuudes vaihde tuli nyt käytettävien vaihteiden luetteloon. Aiemmin sillä ei alle 120 km/h vauhtiin juuri ollut asiaa. Kaasuun reagointikin oli laiskaa. Nyt kuutosella voi ajaa jo 100 km/h vauhdista alkaen. 120 km/h oli myös kulutuksellisesti nuukaa: hetkelliset kulutuslukemat vakionopeudella vilahtelivat vajaan viiden litran ja alle kuuden kulutuksessa sadalle kilometrille. Kuutosvaihteella 120 km/h vauhdissa kierroksia on hieman vajaat 4000 nyt. Siitä lähtee nätisti ohituksiin.

Kierroslukuero
Tarkennusta kierroslukutietoon: tasan 3500 rpm kuutosella per sata kilometriä tunnissa. Käyttökierrosluku on noussut noin 500 kierrosta.

Korkea keskikulutus testatessa
Koeajon aikana keskikulutus kiipesi 6,2 litraa sadalle syystä että piti kiihdytellä ja jarrutella ja ajaa eri tavoilla. Sää oli kylmä. Ajo sisälsi paljon pikkuteitä. Odotusarvoisesti voi päätellä että kulutus putoaa takarenkaan pienemmän vierintävastuksen ja välityssuhteen muutoksen vuoksi koska voi käyttää suurempia vaihteita.
Valitettavasti on vain kuormittamatonta kuvaa takarenkaasta. Videokameraa on ehdotettu. Saisiko lainaksi...


Renkaan asento ja muoto sivutuella.

Kulutuspinta tietä vasten
Kaksi vasenta "palkkia" on kiinni asfaltissa, kolmas liki vaikka painoa renkaalla ei kannettavanaan juurikaan ole. Ajossa tilanne on toinen kun on painoa sekä kaarrevoimat painavat kulutuspintaa tietä vasten. Silloin kolmaskin kulutuspinnan osa on tietä vasten. Arvaan.
Kokonaisuutena ajettavuus on parempi kuin kuluneella alkuperäisrenkaalla. Vanhaan jäi vielä 2,5 mm pintaa mutta kuvio on pykälillä ja pitää melua ja tärinää.

Pitoa on
Yritin useasti kiihdyttämällä täydellä voimalla saada ABS-valon vilkkumaan mutta en saanut. Vakiokumilla saa takarenkaan luistamaan reippaalla kaasun käännöllä. Mitään negatiivista en tämän päivän koeajoilla löytänyt.
Erityistä uraherkkyyttä ei ilmennyt. Alku vaikutti hieman erilaiselta mutta parinkymmenen kilometrin jälkeen ei enää huomannut mitään erikoista. Kahden erilaisen moottoripyörän välillä on suurempia eroja ajettavuudessa.
Takajarrulla jarruttaminen on tehokkaampaa: saa painaa poljinta voimakkaammin kun vakiorenkaalla että ABS reagoisi.
Ajokokeet jatkuvat myöhemmin. Myös kahdella hengellä ja matkavarustein. Niistä lisää sitten.

Kokemus jatkuu
Päivää myöhemmin, keskiviikkona, eli tänään, kävin sateen loppumisen jälkeen noin 10 asteen lämpötilassa ajelemassa moottoritien ramppeja ja kiertoliittymiä yrittäen kallistaa reilusti. Kallistuksista huolimatta renkaan sivuun ei kulumajälkiä syntynyt. Päättelin että kulutuspinta kääntyy kaarteessa renkaan sisäsivulle "juoksevaksi patiksi". Toisin sanoen kulutuspinta taipuu massan ja kaarrevoimien avulla kaarteen sisäpuolelle renkaan liepeen alle. Siksi ei kallistuksessa tule jälkiä renkaan sivuun.

Luotettava
Ajoin kaksi tuntia 55 km/h keskituntinopeudella mutkaisia pikkuteitä ja välillä kiihdyttelin moottoriteille rampeista hyvinkin kallellaan. Alkaa löytyä luotto renkaaseen. Keskikulutus oli 6,5 litraa sadalle. Moottoriöljyn lämpötila pyöri sadan asteen kahta puolen. Kun säät lämpenevät pääsen koittamaan kunnolla kaarreajoa. Kaarteen ajaminen on täysin loogista. 

 Tätä reunempaan en saanut kulumajälkeä vaikka yritin.

Renkaan lieve pullistuu kaarteen sisäsivulle päin.

Sivut taipuvat
Valitettavasti on vain kuormittamatonta kuvaa. Silti rengas painuu hieman kasaan sivutuellakin ollessaan. Kumissa kulkee pieni kehä jonka muodonmuutos kavaltaa sivun pullistuman. Valitettavasti kuva ei kerro asiaa selkeästi.

Yritän löytää aihetta käsittelevän videon jossa olisi tarkemmin kuvattu kyseistä ilmiötä.

Tässä näkyy oikealle kaarrettaessa kuinka sivu pullistuu: linkki 
Reippaampaa menoa: linkki
Tässä näkyy kuinka renkaan sivu väistää kun kallistetaan. 
Näin käyttäytyy rengas henkilöautossa.

Merkittävä etu
Jarrutusteho on aikaisempaan viime vuonna paistettuun Dunlopiin nähden selkeästi parempi. Myös takapää kulkee epätasaisuuksien yli nätimmin. Esimerkiksi tien pitkittäissuuntaiset ja mutkittelevat routahalkeamat ja niiden pikipaikkaukset. Toistaiseksi enemmän hyviä kuin huonoja puolia tullut vastaan. Ilmankos "pimeälle puolelle" siirtyneitä onkin runsaasti. Kaikki isojen customien ja matkapyörien omistajia.

Yksi syy voi olla että C14:sta vastaavien pyörien takarenkaan vaihto on sekin iso homma ja teetettynä tulee hintoihinsa.

Soratiekoekin pitäisi ajaa vaikka ei se olekaan tämän pyörän ominta aluetta. Mutta sorateitä on paljon ja niitä riittää ajettaviksi.

Taas yksi päivä lähempänä ikuisuutta
Kävin soratiellä ajamassa. Olosuhteet olivat vaativat, vettä ja rakeita sekä juuri lanattu soratie. Oikeastaan pahemmaksi ei voi mennä jos julkisella tiellä ajamisesta puhutaan. Rullaavaa irtosoraa ja liejuista pintaa. Ei siis voi olla varmaa että miten meni kyseinen 15 kilometriä. Sen verran ehkä voi mainita että ei autonrengaskaan ole parhaimmillaan kyseisessä olosuhteessa. Mutta ei ajaminen mitenkään mahdotonta ollut. Kaarteissa piti olla varovainen.

Illan suussa sää parani ja Kerholla kahvittelun jälkeen pyyhkäisin jälleen +7 asteen lämpötilassa pari moottoritien ramppia hieman reippaammin.  

Kulumajälki kallistelun jälkeen.

Enemmän syrjällään
Siirtyihän renkaan kosketuskohta kestopäällysteeseen reunemmalle kun oikein yritti. Tosin en vieläkään ole kallistanut niin että astinlauta viistäisi asfalttia. Tällä kallistuksella kuitenkin menee normimutkat ihan tarpeeksi lujaa. Kyse on kuitenkin custompyörästä joka ei olekaan tarkoitettu himokkaaseen kallisteluun.

Tuossa tumman raidan kohdalla alkaa kulutuspinta oheta sivulle päin mennessä. Eli ei ole syytäkään laahata astinlautaa. Odottelen yli kahdenkymmenen asteen lämpötiloja kun seuraavan kerran kokeilen jyrkempää kaarteenottoa.

Kokeiluidea
Painetta voisi laskea jonnekin 1,5 bar tietämille ja kokeilla mitä tapahtuu. Asia jäänee viikonlopun jälkeisiin aikoihin sillä on kaikenlaista muuta menoa. Josko ilmastonmuutos saapuisi näille tietämillekin niin voisi maksimoida ajonautintoa. 

Sadekelin kokemuksia syksymmällä
Kerhon ajokaudenpäätösajelulla ajettiin koko reissu vesisateessa. Osan matkasta varsin tehokkaastikin kastelevassa säässä. Parilla osanottajalla takarenkaat lipsuivat ja yhdellä eturengas myös. Kaatumisia ei silti ilmennyt. 

Renkaat pitivät varsin hyvin paikatullakin asfaltilla. Toki kylmällä ja märällä säällä ei kaarteisiin tullut vedettyä normaalinopeutta. Edessä takarenkaaksi tarkoitettu Kenda ja takana GT Radial.

Ei siis pettymyksiä edelleenkään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti