Toinen pyörä ajoon
Päivä meni osin California Adamantin liikenteeseen laittoon. Lähinnä testiajosta oli kyse. Tulipa käytyä sekä Pyynikin näkötornilla että Mustassalahdessa. Latimon Carillofornia Trikeä piti myös hieman säätää. Hyvä tuli siitäkin.
Tarkastan myöhemmin
C. Adamantissa ilmeni lievää tehonpuutetta mutta se johtunee tukkoisista ilmansuodattimista joihin on tehtävä pesu. Saattaa olla sanomista kaasuttimissakin.
Hidasta edistymistä
Centauron laitto sen sijaan eteni varsin vähän sillä kytkin otti aikaa koska siinä on paljon osia jotka pitää puhdistaa ja tarkastaa. Kierteitä puhdistelin. Sitä hommaa jäi vielä tehtäväksi toistekin.
Kytkimen pestyjä osia. Levyt alkuperäiset MotoItaliassa vaihdetut "Heavy Duty".
Osat kunnossa
Ruuvien kierteet on käyty jenkapakalla läpi. Vauhtipyörän kiinnityspulttien reiät pitää vielä puhdistaa vanhasta ruuvilukitteesta. Kytkinlevyt kun pesi niin alkoivat näyttää ihan uusilta. Kelpaavat käyttöön sellaisenaan. Satasen säästö. Metalliset kitkapinnat pitää hioa harmaiksi.
Ruuvien kierteet on käyty jenkapakalla läpi. Vauhtipyörän kiinnityspulttien reiät pitää vielä puhdistaa vanhasta ruuvilukitteesta. Kytkinlevyt kun pesi niin alkoivat näyttää ihan uusilta. Kelpaavat käyttöön sellaisenaan. Satasen säästö. Metalliset kitkapinnat pitää hioa harmaiksi.
Kytkinjouset
Jousien pituus pitää olla keskenään sama. Se on yksi mitattava ja korjaamokirjan tietoihin verrattava asia. Se ei kuitenkaan kerro jousen puristumisesta paineen alla kovinkaan paljon. Sattumoisin olen törmännyt jousiin joita kytkimessä oli kahta lajia: järeämpiä puolet ja toinen puoli "hennompia". Ymmärrettävä tarkoitus: kytkin toimii silloin proggressiivisesti eikä "haukkaa kiinni" yhdellä kohtaa. Siten voi muuttaa kytkimen toimintaa miellyttävämmäksi. Nyt ei ollut siitä kysymys.
Painelaakeri on tärkeä osa
Kytkimen osalta pitää vielä uusia kytkimen työntötangon tiivisteet ja katsastaa painelaakerin kunto. Myös painelaakerin painimen O-rengas kaipailee todennäköisesti vaihtoa.
Kytkimen osalta pitää vielä uusia kytkimen työntötangon tiivisteet ja katsastaa painelaakerin kunto. Myös painelaakerin painimen O-rengas kaipailee todennäköisesti vaihtoa.
Mallit mukaan
Yleensäkin pitää hieman purkaa osia pois että kaikki vaihdettavat huulitiivisteet tulevat vaihdetuiksi. Otan vanhat malliksi että saan samanlaiset laakeri- ja tiivistekaupasta. Se on huomisen homma.
Yleensäkin pitää hieman purkaa osia pois että kaikki vaihdettavat huulitiivisteet tulevat vaihdetuiksi. Otan vanhat malliksi että saan samanlaiset laakeri- ja tiivistekaupasta. Se on huomisen homma.
Kampiakselin takapään kierteen puhdistusta.
Kierteet puhtaaksi
Vanhat liimat on saatava kierteistä pois. Akselin päässä on myös ruostetta joka on hiottava pois. Tiiviste lähtee irti vanhalla ruuvikonstilla. Toki olisi myös mahdollisuus ottaa takalaakeri irti niin voisi katsoa kampiakselin petilaakerin kunnon. Mutta kun ei ole mitään syytä epäillä laakeria kulumisesta niin turha homma.
Vanhat liimat on saatava kierteistä pois. Akselin päässä on myös ruostetta joka on hiottava pois. Tiiviste lähtee irti vanhalla ruuvikonstilla. Toki olisi myös mahdollisuus ottaa takalaakeri irti niin voisi katsoa kampiakselin petilaakerin kunnon. Mutta kun ei ole mitään syytä epäillä laakeria kulumisesta niin turha homma.
Kierteiden kunto
Monet muutkin reiät saivat tänään puhdistuksen kierretapilla ja pultit -pakalla. Tämänkaltaiset hommat ottavat aikaa eikä sen hyöty näy muuten kuin ajan mittaan. Puhtaat pinnat ja kierteet menevät oikeaan kireyteen ja vialliset kierteet löytyvät. Rakenteet pysyvät kunnossa. Vain yksi epäilyttävä kierre löytyi vaihdelaatikosta.
Monet muutkin reiät saivat tänään puhdistuksen kierretapilla ja pultit -pakalla. Tämänkaltaiset hommat ottavat aikaa eikä sen hyöty näy muuten kuin ajan mittaan. Puhtaat pinnat ja kierteet menevät oikeaan kireyteen ja vialliset kierteet löytyvät. Rakenteet pysyvät kunnossa. Vain yksi epäilyttävä kierre löytyi vaihdelaatikosta.
Jatkuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti