Voimansiirrossa siivottavaa
Voimansiirtohommat jatkuvat. Vaihteistoon uudet huulitiivisteet ja perävaihteeseen iso huulitiiviste takanavan puolelle.
Akselien karhennus
Tiivisteiden vaihto edellyttää tiivistettä vasten tulevien metallipintojen käsittelyä hienolla hiomapaperilla. Pinnasta pitää saada vanhan tiivisteen muodostamat urat näkymättömiin. Siinä sitä aikaa kului ja osa paikoista oli hieman ahtaita.
Perävaihteen pinionakselin pesemätön pää.
Likaista rasvaa
Pesemisellä on hyvä alkaa. Yleensä teen niin että ensimmäisessä pesussa irtoaa kaikki irtonainen lika ja rasva. Sen jälkeen purkamista edelleen, mahdollisia osavaihtoja ja viimeksi perusteellisempi pesu. Tällä kertaa ei purkamista ollut kuin tiivisteiden osalta.
Lika kireässä
Lika oli joihinkin paikkoihin piintynyt. Erityisesti alumiinipinnoilla se aiheuttaa ajan mittaan korroosiota. Myöskään teräspinnat, maalatutkin, voivat lian ja sen sitoman kosteuden vaikutuksesta ruostua.
Pesemisellä on hyvä alkaa. Yleensä teen niin että ensimmäisessä pesussa irtoaa kaikki irtonainen lika ja rasva. Sen jälkeen purkamista edelleen, mahdollisia osavaihtoja ja viimeksi perusteellisempi pesu. Tällä kertaa ei purkamista ollut kuin tiivisteiden osalta.
Lika kireässä
Lika oli joihinkin paikkoihin piintynyt. Erityisesti alumiinipinnoilla se aiheuttaa ajan mittaan korroosiota. Myöskään teräspinnat, maalatutkin, voivat lian ja sen sitoman kosteuden vaikutuksesta ruostua.
Avokardaani pestynä.
Voitelukohteet
Akselissa on kolme nippaa. Kaksi ristikoissa ja yksi liuku-urituksen kohdalla. Tuohon jousen kohdalle voisi laittaa haitarikumin. Tosin urat eivät ole kuluneet vaikka ovat olleet avoimetkin.
Akselissa on kolme nippaa. Kaksi ristikoissa ja yksi liuku-urituksen kohdalla. Tuohon jousen kohdalle voisi laittaa haitarikumin. Tosin urat eivät ole kuluneet vaikka ovat olleet avoimetkin.
Kisaperintöä
Daytonan ja myöhemmin sen sisarmallin Centauron tultua markkinoille oli paljon keskustelua ja epäilyä siitä että kestääkö avoimena pyörivä kardaani. Tehtaan esitys oli että kardaani vaihdetaan 40.000 km huollossa tai jos ajetaan kilpaa niin 20.000 km välein.
Daytonalla menestystä tuli useana vuonna AMAn Superbikesarjassa 90-luvun taitteessa. Tehtaan kesytettyyn siviilimalliin tuli nimi nimenomaan ensimmäisen mestaruuden ratketessa Daytonassa. Halukkaat voivat googletella Dr John Wittner Daytona. Nousu sarjassa alkoi jo 1985. Mutta silloin työntötankokoneella. Myöhemmin tuli OHC-malli joka sai mainitun nimen.
Myös Ghezzi-Brian ja MPC ovat hyödyntäneet samoja rakenteita mitä Superbike-Guzzeissa on ollut käytössä.
Daytonan ja myöhemmin sen sisarmallin Centauron tultua markkinoille oli paljon keskustelua ja epäilyä siitä että kestääkö avoimena pyörivä kardaani. Tehtaan esitys oli että kardaani vaihdetaan 40.000 km huollossa tai jos ajetaan kilpaa niin 20.000 km välein.
Daytonalla menestystä tuli useana vuonna AMAn Superbikesarjassa 90-luvun taitteessa. Tehtaan kesytettyyn siviilimalliin tuli nimi nimenomaan ensimmäisen mestaruuden ratketessa Daytonassa. Halukkaat voivat googletella Dr John Wittner Daytona. Nousu sarjassa alkoi jo 1985. Mutta silloin työntötankokoneella. Myöhemmin tuli OHC-malli joka sai mainitun nimen.
Myös Ghezzi-Brian ja MPC ovat hyödyntäneet samoja rakenteita mitä Superbike-Guzzeissa on ollut käytössä.
Pitkäikäinen kuhan huoltaa
Kardaani on kestävä. Ainakin kun siitä huolehtii: nippoihin rasvaa ajon ja pesun jälkeen ja pitää huolen puhtaudesta. Toki vara-akselikin on jo olemassa. Mutta ei ole mitään syytä vaihtaa. Jos kardaanitunnelimallisessa akselissa käytettäisiin nipallisia ristikoita voisi niihin, esimerkiksi 100.000 km huollossa, ottaa kardaani irti ja laittaa nipoista rasvaa. Taas menisi pitkään.
Vaihteiston ulkoisia osia.
Kytkimen työntötanko ja tiivisteet.
Kulunut kytkimen painelaakeri.
Tähän kiinnittyy kardaani.
Tärkeät tiivisteet
Näiden tiivisteiden vaihto on tärkeää. Jos ne vuotavat pääsee vaihteistoöljyä kytkimeen. Niin käy kuitenkin aniharvoin. Vaihtotyön voi tehdä vaihteistoa purkamatta.
Näiden tiivisteiden vaihto on tärkeää. Jos ne vuotavat pääsee vaihteistoöljyä kytkimeen. Niin käy kuitenkin aniharvoin. Vaihtotyön voi tehdä vaihteistoa purkamatta.
Kulunut kytkimen painelaakeri.
Painelaakeri entinen
Laakeri on pilalla. Rullat ja vierintäpinnat pitää olla sileät. Kyse on muutaman euron osasta. Sekin on vaihdettavissa ulkokautta purkamatta muuta kuin vaihteiston takana olevan kytkinvivun irti akselistaan.
Laakeri on pilalla. Rullat ja vierintäpinnat pitää olla sileät. Kyse on muutaman euron osasta. Sekin on vaihdettavissa ulkokautta purkamatta muuta kuin vaihteiston takana olevan kytkinvivun irti akselistaan.
Tähän kiinnittyy kardaani.
Vaihteiston ulostulo
Kyse on vaihteiston vaihdeakselista jossa vaihteiden valinta tapahtuu. Kierteet puhtaaksi niin voi olla varma osien pysymisestä kiinni.
Kyse on vaihteiston vaihdeakselista jossa vaihteiden valinta tapahtuu. Kierteet puhtaaksi niin voi olla varma osien pysymisestä kiinni.
Tiiviste ja nopeusmittarin vaijerin pyöritin ja sen lukituskuula.
Lukite mukaan
Kierteeseen tulee mutteri ruuvilukitteen kanssa. Yksinkertainen ratkaisu.
Kierteeseen tulee mutteri ruuvilukitteen kanssa. Yksinkertainen ratkaisu.
Uusi huulitiiviste ja kytkinkeskiö puhtaana.
Vain lievää kulumaa
Vanha kytkinkeskiö sai jatkaa toimessaan. Kulumaa on vain vähän. Mutteri kunnolla kiinni lukkoaluslaatan ja kierrelukitteen varmistamana.
Vanha kytkinkeskiö sai jatkaa toimessaan. Kulumaa on vain vähän. Mutteri kunnolla kiinni lukkoaluslaatan ja kierrelukitteen varmistamana.
Uusi tiiviste asentamatta ja viimeistelypesu tekemättä.
Karhennus purkamatta
Akselin tiivistepinnan karhentaminen oli näin hieman hankalaa eikä hiontapölyä saanut mennä laakeriin mutta laakeripesän irrotus ja paperitiivisteen särkyminen olisi saattanut aiheuttanut perävaihteen hammasvälyksen säädön uudelleen. Kun en muista minkä vahvuinen oli edellisen säädön jäljiltä oleva tiiviste.
Akselin tiivistepinnan karhentaminen oli näin hieman hankalaa eikä hiontapölyä saanut mennä laakeriin mutta laakeripesän irrotus ja paperitiivisteen särkyminen olisi saattanut aiheuttanut perävaihteen hammasvälyksen säädön uudelleen. Kun en muista minkä vahvuinen oli edellisen säädön jäljiltä oleva tiiviste.
Säätötyö vie aikaa
Kuvassa näkyy hieman laakerin sisäkehää ja sen kuulahäkkiä. Mukavaa kun saa vain vaihtaa tiivisteitä eikä tarvitse tehdä aikaa vievää säätötyötä. Se edellyttää että perä on täydellisessä kunnossa jo ennestään ja välykset kohdallaan.
Kuvassa näkyy hieman laakerin sisäkehää ja sen kuulahäkkiä. Mukavaa kun saa vain vaihtaa tiivisteitä eikä tarvitse tehdä aikaa vievää säätötyötä. Se edellyttää että perä on täydellisessä kunnossa jo ennestään ja välykset kohdallaan.
Perävaihde pestynä ja tiiviste vaihdettuna.
Homma kerrallaan
Taas homma eteni pätkän verran. Perävaihteen välykset olivat kunnossa joten avaaminen ei ollut välttämätöntä. Hyllyyn odottamaan kokoonpanoa.
Hovihankkija
Tiivisteet pikkurahalla Top-Osasta Tampereelta. Samasta paikasta hankin yleensä laakeritkin kun tarvitsen laadukkaita.
Taas homma eteni pätkän verran. Perävaihteen välykset olivat kunnossa joten avaaminen ei ollut välttämätöntä. Hyllyyn odottamaan kokoonpanoa.
Hovihankkija
Tiivisteet pikkurahalla Top-Osasta Tampereelta. Samasta paikasta hankin yleensä laakeritkin kun tarvitsen laadukkaita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti