maanantai 8. toukokuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 13

Osa 12

Takapään korkeussäätö
Kunnostin tänään etuapurunkoa ja takapään ride-height-säätöä. Ruoste oli päässyt kiusaamaan. Mutta niistä lisää vasta asennuksen yhteydessä.

Jengat sökönä
Kierteen korjausta piti tehdä. Vaihdelaatikon kannesta neljän ruuvin ryhmästä oli yksi kierrereikä menettänyt kierteensä. Kierre tuli purkaessa pultin mukana pois. Sellaisessa reiässä ei pultti pidä.

Tehtaan terveisiä
Sinänsä jännä juttu sillä en ole koskaan irrottanut vaihteistoa rungosta. Vaiva on siis Mandellosta peräisin. 

Irronnut kierre.

Alumiini on pehmeä aine eikä siedä suuria kiristysvoimia. Kun kuormitus on liian suuri niin kierre pettää. Onneksi vauriokohta on helpossa paikkaa keskellä vaihdelaatikon yläpintaa.

Ei harvinaista
Tämä vaiva ilmenee melko usein mutta vasta myöhempien asentajien tekemänä sillä kierre ja pultti ovat hyvin lyhyeltä matkalla toisissaan. Toisin sanoen kierrereikä on matala.

Kierteen kunnostus alkaa viallisen kierteen poistolla.

Uusi kierre erikoiskierretapilla.

Ammattilaisasennussarja
Tappi ei ole minkään olemassa olevan kierteen kierretappi vaan erikoiskoko Helicoilsarjasta. Tähän kierteeseen asennetaan Helicoilkierreinsertti.

 Kierreinsertin etupää.

Kierreinsertti kierretään koukkupää edellä valmisteltuun ja puhdistettuun kierrereikään erikoistyökalulla.

Insertin asennus asennustyökalulla.

Kierre on asennettu oikeaan asemaansa.

Lyhyt irtokierre riittää
Päättyvässä matalassa kierrereiässä on valittava insertin pituus tarkasti ettei se pohjaa. Reiässä näkyy insertin asennuskoukku josta sitä työvälineellä pyöritetään. Se pitää poistaa.

Laskukaavat
Kerroin kierteen pituudelle on 1,5 x pultin halkaisija. Tässä tapauksessa 1,5 x  8 mm. Eli 12 mm. Korjauskierre venyy pituutta saman verran kun se kierretään paikoilleen. Pituudeltaan noin 10 mm kierreinsertti on asennettuna noin 15 mm pitkä.

Koukun poisto.

"Koukun" poisto
Tuurnalla ja vasaralla napauttamalla lähtee koukku irti. Tuurna on asennussarjan osa.
Itse koukku lähtee reiän pohjalta pois kärkipihdeillä tai yksinkertaisesti kääntämällä osa ylösalaisin. 

Korjaus on valmis.

Erittäin luja kiinnitys
Kierreinsertti näin oikein asennettuna kestää monikertaisen kuorman tavalliseen alumiinikierteeseen nähden. Valmiin kierteen voi testata laittamalla siihen pultin. Se pitää pyöriä kevyesti sormin kääntämällä. Mitään ahdistusta ei sallita. Jos sellaista ilmenee niin asennus on epäonnistunut.

Korvaavat kierteenkorjaussarjat
Marketeissa on kopioita alkuperäisestä. Hyvin kevyesti varustettuja settejä. Niiden käytössä tarvitaan enemmän ammattitaitoa ja huolellisuutta että homma onnistuu. (Recoil, V-Coil ja joitakin muitakin.)

WP:n takapumppu
Takajoustintukea ryhdyin tutkimaan. Se on ollut huollossa noin kymmenen vuotta sitten mutta sillä ei ole ajettu sittemmin juuri mitään. En siis ryhdy muihin toimenpiteisiin sen suhteen.

 Takajoustintuki säiliöineen.

Jousipaineen säätö yläpäässä.

Säätönupikat

Pikasäädöt
Kaikki säädöt toimivat ainakin mekaanisesti. Ajossa sitten näkee miten ne vaikuttavat. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti