ABS:n ilmausta
Talvella tehdyn California 1400:sen ohjaustangon vaihdon vuoksi jarruihin pääsi ilmaa. ABS-jarrun ilmaus ei ole ihan läpihuutojuttu. Ensin tärkein eli etujarru. Samalla oli tietokoneyhteys pyörän järjestelmään päällä. Myös kaasuvaijereiden asennus oli aiheuttanut komplikaatioita. Löytyi vikailmoitus.
Kaasukahvan asentotiedon sopivuusongelma.
Tuplavaijereilla
Kaasuvaijereita on kaksi. Molempiin suuntiin. Niiden asentaminen mekaanisesti on helppoa mutta niiden liikeradan hyväksyttäminen on kaksivaiheinen: ensin kaasuvaijerien liikeratatieto neljälle kaasukahavan asentotunnistimelle joista tieto siirtyy ECU:n. Toinen asetus on juuri viimeksi mainittujen komponenttien keskinäinen ymmärrys. Homma kestää joitakin sekunteja ja on helppo suorittaa: valitaan GuzziDiag-ohjelmasta kyseinen toiminto ja toimitaan käskyjen mukaan.
Kaasuvaijereita on kaksi. Molempiin suuntiin. Niiden asentaminen mekaanisesti on helppoa mutta niiden liikeradan hyväksyttäminen on kaksivaiheinen: ensin kaasuvaijerien liikeratatieto neljälle kaasukahavan asentotunnistimelle joista tieto siirtyy ECU:n. Toinen asetus on juuri viimeksi mainittujen komponenttien keskinäinen ymmärrys. Homma kestää joitakin sekunteja ja on helppo suorittaa: valitaan GuzziDiag-ohjelmasta kyseinen toiminto ja toimitaan käskyjen mukaan.
Kaasuläppä toimimaan
Tein uudelleen kyseiset kaksi toimenpidettä joissa kummassakin kierretään kaasukahva perusasennosta "täysille" ja takaisin. Tämä toimenpide on tehtävä jos kaasuvaijereita säädetään tai vaihdetaan. Vaijerit eivät käännä kaasuläppää vaan sähkömoottori.
Tein uudelleen kyseiset kaksi toimenpidettä joissa kummassakin kierretään kaasukahva perusasennosta "täysille" ja takaisin. Tämä toimenpide on tehtävä jos kaasuvaijereita säädetään tai vaihdetaan. Vaijerit eivät käännä kaasuläppää vaan sähkömoottori.
Etujarru kunnossa
Tämä viivästytti jarrujen ilmausta. Sain etujarrun ilmattua perinteisin keinoin. Takajarrua kun aloin ilmaamaan niin tietokoneen näyttö pimeni. En siis pystynyt seuraamaan mahdollisia muutoksia ja asetuksia tietokoneella. Päätin että hitot, kevään ensimmäiselle ajelulle on päästävä. Lämpöakin on seitsemän astetta varjossa. Takajarru jäi siis hieman löysäksi mutta lukitsi kyllä takapyörän kevyesti. Etujarru kahdella sormella. ABS tykytti kuten pitääkin.
Tämä viivästytti jarrujen ilmausta. Sain etujarrun ilmattua perinteisin keinoin. Takajarrua kun aloin ilmaamaan niin tietokoneen näyttö pimeni. En siis pystynyt seuraamaan mahdollisia muutoksia ja asetuksia tietokoneella. Päätin että hitot, kevään ensimmäiselle ajelulle on päästävä. Lämpöakin on seitsemän astetta varjossa. Takajarru jäi siis hieman löysäksi mutta lukitsi kyllä takapyörän kevyesti. Etujarru kahdella sormella. ABS tykytti kuten pitääkin.
Etujarrun nestesäiliön kannen osat.
Kaksipiirinen jarru
Jarrut siis ovat muutoin analogiset paitsi jarruvoimaa säätää kuljettajan lisäksi ABS-yksikkö. Tässä pyörämallissa erikseen etu- ja takajarrulle. Jossain vaiheessa ei nestesäiliö ole enää ohjaustangossa vaan vain jarrukahvan asentotieto menee jarrun ohjausyksikölle joka sitten ohjailee jarrua. Kuten joissakin autoissa on jo. Jarrusatulat pysynevät vielä pitkään nestetoimisina sillä hydrauliikka on hyvä siirtämään voimaa paikasta toiseen.
Jarrut siis ovat muutoin analogiset paitsi jarruvoimaa säätää kuljettajan lisäksi ABS-yksikkö. Tässä pyörämallissa erikseen etu- ja takajarrulle. Jossain vaiheessa ei nestesäiliö ole enää ohjaustangossa vaan vain jarrukahvan asentotieto menee jarrun ohjausyksikölle joka sitten ohjailee jarrua. Kuten joissakin autoissa on jo. Jarrusatulat pysynevät vielä pitkään nestetoimisina sillä hydrauliikka on hyvä siirtämään voimaa paikasta toiseen.
Vikalogit tyhjänä.
Vikalogit nollille
Tein myös opittujen arvojen nollauksen eli pyörän pitää opetella tapani uudelleen. Kaasukahva tuntui lievästi äkilliseltä vaikka ajoasetus olikin touring. Muutaman kymmenen kilometrin päästä pyörä tuntui entiseltään.
Tein myös opittujen arvojen nollauksen eli pyörän pitää opetella tapani uudelleen. Kaasukahva tuntui lievästi äkilliseltä vaikka ajoasetus olikin touring. Muutaman kymmenen kilometrin päästä pyörä tuntui entiseltään.
Oikealla pimennyt näyttö.
Irtonäytön voimin
Vanhalla irtonäytöllä oli päivä pelastettu osittain. Vaikea vain kuskata mukana se kun tarvitsee verkkovirtaa. Uutta tietovälinettä pitää metsästää. En ole oikein hyvä tietokoneiden kanssa. Liekö johto poikki vai näyttö tullut tiensä päähän?
Vanhalla irtonäytöllä oli päivä pelastettu osittain. Vaikea vain kuskata mukana se kun tarvitsee verkkovirtaa. Uutta tietovälinettä pitää metsästää. En ole oikein hyvä tietokoneiden kanssa. Liekö johto poikki vai näyttö tullut tiensä päähän?
Leppoisa kierros
Ajelu sujui oikein hyvin ja lämpötilakin nousi kahdeksaan asteeseen. Mikä oli hyvä. Odotuksien mukaan ABS:n merkkivalo loisti mittaristossa. Poljinliike oli varsin pitkä mutta jarrutti kuitenkin ihan hyvin. Jarruissa on siis reserviä epäkuntoisenakin. Etujarru tuntui hyvältä.
Ajelu sujui oikein hyvin ja lämpötilakin nousi kahdeksaan asteeseen. Mikä oli hyvä. Odotuksien mukaan ABS:n merkkivalo loisti mittaristossa. Poljinliike oli varsin pitkä mutta jarrutti kuitenkin ihan hyvin. Jarruissa on siis reserviä epäkuntoisenakin. Etujarru tuntui hyvältä.
Lämpöanturin muokkaus
Myös tekemäni muutos sylinterinpään lämpöanturiin vaikutti onnistuneelta. Varmuutta ei vielä ole näillä kilometreillä mutta viileä sää ja kulutusmittarin lukemat vaikuttivat rohkaisevilta. Tosin moottorin lämpöjä en päässyt tarkistamaan sillä mittarin nappibatteri oli hiipunut. Näkyi vain himmeitä lukemia mutta ei kauaa. Paristokauppaan tulee asiaa. Mittaus tapahtuu moottoriöljystä.
Myös tekemäni muutos sylinterinpään lämpöanturiin vaikutti onnistuneelta. Varmuutta ei vielä ole näillä kilometreillä mutta viileä sää ja kulutusmittarin lukemat vaikuttivat rohkaisevilta. Tosin moottorin lämpöjä en päässyt tarkistamaan sillä mittarin nappibatteri oli hiipunut. Näkyi vain himmeitä lukemia mutta ei kauaa. Paristokauppaan tulee asiaa. Mittaus tapahtuu moottoriöljystä.
Kevätajelulle
Huomenna, jos sää ja muut olosuhteet suovat, lähden aamulla Kerhon kevät ajelulle. Siinä tulee paremmin selville onko kulutus laskenut. Viime vuoden viimeisellä reissulla viimeisellä tankillisella kulutus oli matka-ajossa 6,8 litraa sadalle. Se oli ajotietokoneen muistissa. Nyt näytti lupaavasti alle kuuden lukemia tasakaasulla maantienopeudessa. Tosin kuutosvaihdetta en vielä voinut käyttää koska suurin osa ajosta oli 80 km/h tai alhaisemmalla nopeudella. Mutta mukavalta tuntui.
Huomenna, jos sää ja muut olosuhteet suovat, lähden aamulla Kerhon kevät ajelulle. Siinä tulee paremmin selville onko kulutus laskenut. Viime vuoden viimeisellä reissulla viimeisellä tankillisella kulutus oli matka-ajossa 6,8 litraa sadalle. Se oli ajotietokoneen muistissa. Nyt näytti lupaavasti alle kuuden lukemia tasakaasulla maantienopeudessa. Tosin kuutosvaihdetta en vielä voinut käyttää koska suurin osa ajosta oli 80 km/h tai alhaisemmalla nopeudella. Mutta mukavalta tuntui.
Toimivan hankintaan
Pitää hankkia säätötietokone. Siihen kelpaa toimiva ja tukeva kone jossa on vähintään Windows XP tai 7. Uudemmat ovat turhuutta. Mielellään hyvää merkkiä kuten HP tai Lenovo. Jälkimmäinen metallirungolla olisi hyvä. Saa tarjota.
Pitää hankkia säätötietokone. Siihen kelpaa toimiva ja tukeva kone jossa on vähintään Windows XP tai 7. Uudemmat ovat turhuutta. Mielellään hyvää merkkiä kuten HP tai Lenovo. Jälkimmäinen metallirungolla olisi hyvä. Saa tarjota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti