maanantai 12. kesäkuuta 2017

Breva 750 keulahuolto


Vakiotekniikkaa
Pikku Brevassa on hyvin perinteinen moottoripyörän keula. Keulaöljyjen vaihto tuli ajankohtaisesti samalla kun ohjauslaakereiden vaihto ohjaushäiriöiden vuoksi ilmeni tarpeelliseksi.
 
Osien irrottelua
Laitettiin pyörä pukille, jarrusatula ja etupyörä irti. Myös lokasuoja on hyvä irrottaa. Että pääsee ohjauksen yläkolmion etupuolella oleviin teleskooppiputkien kiristyspultteihin pitää irrottaa pleksi ja ajovalo. Mittaristo ja muu tarpeellinen irtoaa ylä- ja alakolmioiden välissä olevan telineen irrottamalla. Mittaristo pitää irrottaa ensin erikseen kumikannattimistaan.

Aloitus nöyrästi polvelta.

Jarrusatulan irrotus.

Jarruletkun kiinnike pitää irrottaa alakolmiosta myös.

Oikeassa järjestyksessä
Ennen teleskooppien poisvetämistä pitää niiden yläpäissä olevat hatut löysätä. Jälkeenpäin teleskooppiputkista on hankala pitää kiinni sillä ne pyörivät melko vapaasti alaputkissaan.

Sisäputkien asento
Teleskooppien sisä- eli yläputkien asento on hyvä merkitä. Niitä tullaan kiertämään kokoonpanon yhteydessä.

 Teleskooppien kiinnityspultit. Oikealla avain valmiina.

Löysäilyä
Molempien kolmioiden teleskooppien kiristyspultit tarvitsee vain löysätä. Ei irrottaa paitsi ylemmät koska mittariston ja valon teline on kiinni samoissa pulteissa. Alakolmiossa on etupuolella kaksi pikkupulttia. Niiden alla on tukiholkit.

Apuvälineenä a-tikkaat.

Ohjausakseli
Mittariston ja muun tavaran, kuten ohjaustangon irrotuksen jälkeen lähtee myös ohjausakseli irti. Se on mutterilla yläkolmion yläpuolella kiinni ja lähtee sen jälkeen nostamalla pois. Yläkolmion alla on toinen mutteri ja sen pois kiertämisen jälkeen irtoaa ohjausakseli, ylätiiviste ja ylälaakeri.

Tiukat sovitteet
Hommaksi jää vielä laakerien ulkokehien irrotus tuurnalla. Muutama kopaus vuorotellen kehien eri reunoihin irrottaa kehät.

Alalaakerin sisäkehä katkaistaan
Alalaakerin sisäkehä vaatii vankempaa toimintaa. Rullakehä katkaistaan niin jäljelle jää sisäkehä. Se on lämpösovitteella joten se ei lähde ihan näppivoimin ja sitä ei voi lämmittää koska muovinen tiiviste todennäköisesti vaurioituu. Se pitää irrottaa esimerkiksi tarkoitukseen sopivalla ulosvetäjällä tai katkaisemalla. 

Vasemmalla vaurioitunut alalaakeri.

Lovia alalaakerissa
Noiden jälkien vuoksi laakerit menivät vaihtoon. Ehytkin vaihdetaan samalla niin saadaan maksimoitua huoltoväli.

Muutoin kunnossa
Laakereissa oli oikein hyvin vaseliinia eikä ruostetta lainkaan. Yleensähän nämä vaihdetaan ruosteen tai kulumisen takia.

Potentiaaliero syö
Tällä kertaa syy on muu: sähkö. Keulan ja rungon välillä pitää olla sähköjohdin maadoittamassa osat toisiinsa. Kuvassa vasemmalla tyypillinen sähkösyöpymä alalaakerissa. Maajohtoa ei ollut. Kääntyvän keulan puolella kun on ajovalo ja muita kulutuskohteita ja pahimmillaan kaikki sähkö kulkee laakerin kautta. Paha juttu. Nytkin aivan vähillä kilometreillä. 

Ohjeet kirjallisuudessa
Ohjeet löytyvät kätevimmin korjaamokäsikirjasta voiteluainetyyppeineen. Kuvat ovat selkeitä ja ohjeet täsmällisiä. Myös omistajan käsikirjassa on tärkeitä tietoja huollosta ja huollettavuudesta. Muistakaa pieni lahjoitus linkin sivujen ylläpitäjille!

ATF
Uutena öljynä ATF Dexron III 0,4 litraa per putki. Myös ohutta moottoriöljyä voi käyttää tai hydrauliikkaöljyä. Tarvikeliikkeessä on myös tarjolla keulaöljyä eri viskositeeteillä.

Kaikki öljy ei tule pois
Vanhan öljyn poissaamisen ehtona on pumpata teleskooppeja ja kaataa näin irti saatua öljyä pois keulan hydrauliikasta. Kaikkea ei tällä tavalla saa pois. Pitäisi purkaa koko keula. Asia tulee vastaan viimeistään kun huulitiivisteet alkavat vuotamaan.

Käyttö vähäistä
Pyörä on varsin kevyellä käytöllä eli ikä tulee ennen vastaan kuin varsinainen kuluminen. Pieni yllätyskin oli öljyjen suhteen.

Kahden eri teleskoopin öljyt.

Eripariöljyt
Viskositeettejä ei ryhdytty tutkimaan mutta jotain mätää on ollut edellisessä huollossa. Pyörä on ostettu käytettynä että ei voi tietää mitä on tapahtunut aiemmin. 

Ohjausakselin molemmat "mutterit".

Lämpösovitteella
Kuvia ei tullut otettua mutta alalaakeri lämmitettiin yli sata-asteiseksi ja pudotettiin paikoilleen tiivisteensä päälle.

Ulkokehät naputellen
Laakerien ulkokehät asentuivat paikoilleen vanhaa laakerin ulkokehää hyödyntämällä hiljalleen vasaralla naputtelemalla. Suoraan laakerikehään ei pidä lyödä kovalla vasaralla. Se voi lohjeta tai siihen tulee kolhu. 

Kokoonpano alkaa
Alakolmio akseleineen nostetaan paikoilleen. Ylälaakeri pudotetaan paikoilleen ja sen päälle tiiviste.

Voidellaan hyvin
Molemmat laakerit pitää voidella kunnolla sitkostetulla vaseliinilla.

Asennus pohjaan asti
Sitten mutteri kierteilleen ja se kiristetään kohtuullisen kireälle ja akselin alapäähän lyödään napakasti muovivasaralla. Jos mutteri kiristyy edelleen niin laakerikehä on hakeutunut paikalleen mutta jos ei niin uusi yritys. Jos ei sittenkään niin voi olettaa että laakeri on asettunut varsin hyvin. Vastaava isku yläpäähän. Jos mutteri kiertyy lisää on yläpääkin kohdillaan. Jos ei niin sama oletus kuin alapäänkin osalta.

Käyttövälys laakereille
Tämän jälkeen säädetään sopiva käyttövälys laakereille löysäämällä mutteria. Kun tuntuu välystä niin hieman kireämmälle kunnes välys jää pois mutta ohjaus kääntyy kevyesti. Nämä jutut tulevat osittain kokemuksen kautta. Muttereita on helppo säätää myöhemminkin.

Yläkolmio paikoilleen
Sen kiristyksenä oleva holkkimutteri (ylin kiinnikeosa) kierretään pohjaan ja löysätään hieman siksi että seuraavaksi asennetaan teleskooppiputket. Niiden sisäputkien asento käännetään 90 astetta eri asentoon kuin ne olivat irrotettaessa. Alakolmion teleskooppien kiinnityspultit kiristetään. Seuraavaksi ohjausakselin holkkimutteri yläkolmion päällä kiristetään. Sitten yläkolmion teleskooppien ruuvit kireälle. Samalla voi kiristää myös teleskooppien yläpäiden tulpat.

Mittaristo paikoillaan.

Viimeiseksi ohjaustanko
Ohjaustangon voi myös kiinnittää. Tarkistetaan että kaikki johtimet, letkut ja vaijerit menevät reittejä joissa ne eivät ohjauksen ääriasennoissakaan joudu pingotukselle.

Alakolmion alapuoli.

Loputkin osat kiinni
Jarruletkun kiinnitys takaisin paikoilleen ja muovitulppa ohjausakselin alapäähän takaisin mikäli se on irrotettu. Tässä vielä asentamatta.

Oikean teleskoopin alapää ja etuakseli.

Laakerien tarkastus
Tarkistetaan että etupyörän laakerit pyörivät tasaisesti eikä niissä ole havaittavaa välystä. Laakerit ovat kestovoideltuja.

Etupyörä paikoilleen
Etuakseli voidellaan ohuesti vaseliinilla kuten kohta paksummassa päässä johon huulitiiviste nojaa. Vasemmalla puolen on holkki voidellaan myös tiivistyspintansa kohdalta ja laitetaan paikoilleen. Etupyörä nostetaan kohdalleen.

Keulaa painellaan
Etuakseli työnnetään ja kierretään paikoilleen. Kiristetään kohtuullisesti. Kiinnitetään jarrusatula paikoilleen. Etuakselin kiinnitys tapahtuu kahta teleskoopin alapäässä olevaa ruuvia kiristämällä. Sitä ennen pyörä otetaan pyörilleen ja etujarrua puristaen painellaan etujousitusta niin syvään kun mahdollista muutaman kerran. Sen jälkeen voidaan kiristää mainitut kaksi ruuvia.

Vihoviimeiset osat kiinni
Lopuksi kootaan ajovalo ja pleksi paikoilleen. Pyörä on ajokunnossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti