tiistai 6. kesäkuuta 2017

California 1400 GTS Uusi eturengas


Takakumin ehdoilla
Koska takana on kantikas auton rengas (Koko 205/55R16) piti löytää eteen jotain vastaavaa. Storm Motorilla oli hyllyssä poistotuotteena 130/70-18 takarenkaaksi tarkoitettu kumi melko voimakkailla kuvioilla.

Kaarevampi
Myös sen profiili on loivempi eli kulutuspinnan kaarevuus on suurempisäteinen. Silloin on enemmän kumia tietä vasten kuin aiemmalla rengasprofiililla. Se saattaa, riippuen kumilaadusta, kestää pidempään kulutusta.

Tarkoitettu taakse
Renkaaseen on merkitty pyörimissuunta takarengaskäyttöön tarkoitettuna. Käänsin pyörimissuunnan. Kun takana renkaaseen suurimpana kuormana kohdistuu moottorin tuottama voima niin eturengaskäytössä suurin voima on jarrutus. Siksi pyörimissuunta pitää vaihtaa.

Etupyörä pois
Suuntaisnostin rungon etuosan alle ja vanerinpala väliin että rungon maalipinta ei vaurioidu. Etupyörää ei tarvitse nostaa kuin juuri irti lattiasta.

Aloitus jarruista
Jarrusatuloiden irrottamiseen tarvitaan 13 mm:n hylsy- tai lenkkiavain. Vasemmalla puolella pitää irrottaa jarruletku ABS:n johtimesta. Jarrusatulat voi laittaa narulla tai nippusiteellä roikkumaan esimerkiksi etukaatumaraudoista.

Jarruletku ja ABS:n johdin.

 Etupyörän kiinnitysosat.

Kuusiokoloja
Tarvitaan 14 mm:n kuusiokoloavain akselin päähän ja 6 mm:n kuusiokoloavain lukitusruuviin. Löysätään lukitusruuvi ja pyöritetään akseli irti kierteestään ja vedetään akseli pois.

Tällä kertaa rengaskoneella
Käytin rengaskonetta mutta rengastyön voi tehdä myös rengasraudoilla. Molemmat tavat pitää opetella tai käyttää ammattilaista. Kun rengas on vanteella ja asianmukainen rengaspaine sisällä niin seuraavana on tasapainotus.

Ennen tasaoainotusta
Molempien pyöränlaakereiden jatkeena on holkit: oikealla lyhyt, vasemmalla pitkä.
Ne pitää ottaa irti ennen tasapainotusta että tasapainotusakselin keskitys onnistuu.

 Eturengas edestä.

Eturengas ylhäältä.

Ei oikein erotu kuvassa
Oli hieman vaikeaa ottaa valokuvaa missä näkyisi miten loivan kaaren kulutuspinta muodostaa.

Alkumetrejä
Kuvissa renkaalla on ajettu noin 10 kilometriä hyvin vähällä kallistelulla. Kuluminen ei ole vielä alkanut. Kestää jonkin aikaa että myös sivut ovat karhentuneet niin paljon että renkaaseen voi luottaa kaarreajossa. Vähitellen "kanttauskulmaa" suurentamalla renkaan sivutkin muuttuvat pitävimmiksi.

Rengaskulut yhteensä alle 100€!

Tapahtui päivää myöhemmin
Lisäsin takarenkaaseen kokeeksi painetta. Nyt siellä on, oman mittarini mukaan 2,8 bar. Oli, eri mittarilla, 2,3 bar joka omassani olikin 2,5 bar että voidaan päätellä että takakumissa on nyt jotain 3 bar. Pitää vielä varmistaa jossain tarkalla mittarilla.

Paine vai uusi eturengas
Ajettavuus muuttui kevyemmäksi. Kevyt on käännellä. Tosin osa siitä pitää laittaa eilen alle laitetun eturenkaan ansioksi.
Ajelin jälleen moottoritien ramppeja. Kulumajälkiä en juuri sen reunemmaksi saanut. Normaaliajossa ei tarvitse sillä lailla kallistaa juuri koskaan. On tapahtunut virhearviointi jos niin kallelleen pitää pyörä laittaa.

Hyödyt
Korkeammasta paineesta on ainakin kaksi hyötyä: vierintävastus on pienempi joten bensaakin pitäisi kulua vähemmän ja kantavuus on suurempi. Ei ehkä tarvitse lastatun pyörän renkaaseen ängetä lisää painetta.

Pieni pyörähdys
Ajoin noin 50 km heti aamupäivästä. Iltapäivällä oli jo liian lämmin että olisi viitsinyt hupiajoa ajella ja bensaa polttaa. Keskikulutus nurkkapyörityksessä 6,4 litraa sadalle 95E10:ä. Moottoriöljyn lämpö noin 110 astetta.

Pikainen puhdistus
Suoritin kevytpesun pyörään vahashamppoolla. Kunnon pesun teen nosturin päällä niin saa hankalatkin paikat rassattua siisteiksi.

Toinen harrastus
Kävin tutustumassa Nokian River Golfin toimintaan ja juutuin pitkäksi aikaa puheisiin paikallisten harrastajien kanssa.

Näillä ratkaisuilla jatketaan tätä ajokautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti